דולה בן-יהודה ויטמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דולה בן־יהודה ויטמן (13 ביולי 190018 בנובמבר 2004) הייתה בתו הצעירה של אליעזר בן יהודה, שעסקה בשימור וטיפוח מורשתו. יזמה ומימנה את הקמת "המרכז לחקר תולדות הלשון העברית" באוניברסיטה העברית בירושלים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבר מקס ויטמן ודולה בן יהודה-ויטמן

בן-יהודה נולדה בירושלים, בתם של אליעזר וחמדה בן יהודה. נקראה על שם אשתו הראשונה של אליעזר בן יהודה, דבורה, שהייתה אחות אמה חמדה. אליעזר וחמדה בן יהודה קראו לבתם הגדולה בשם דבורה, אולם היא נפטרה בילדותה, והם שבו לקרוא בשם זה גם לבתם השנייה. הייתה אחותו של אהוד בן-יהודה, ואחותו מאבא של איתמר בן אב"י.

בן-יהודה גדלה בבית אביה בירושלים, שהקפיד עם ילדיו על הדיבור בשפה העברית. בצעירותה, כונתה "דולה", ולימים שינתה את שמה באופן רשמי מ"דבורה" ל"דולה".

בשנת 1926, ארבע שנים לאחר מות אביה, נסעה עם אמה לפריז. במלון הכירה את מקס ויטמן, נוצרי פרוטסטנטי, בנו של תעשיין גרמני. מקס הזמין אותה לבוא אליו לגרמניה, ובשנת 1931 היא נעתרה לבקשתו. לאחר שנישאו, הם התגוררו באחוזת המשפחה בזינדלפינגן, שליד שטוטגרט.

עם עליית הנאצים לשלטון, עלו השניים לארץ ישראל. הם גרו בשכונת תלפיות בירושלים, מול הבית שבו התגוררה אמה, חמדה (לימים "בית בן יהודה"). בשנת 1948 הם היגרו לארצות הברית. מקס עבד בסוכנות היהודית ובארגונים יהודיים אחרים, ובן-יהודה לימדה עברית.

בשנת 1970 הם שבו לישראל. בן-יהודה הקדישה את זמנה לשימור ולטיפוח מורשתו של אביה. בשנת 1997, במלאת 75 שנה למותו של בן יהודה, יזמה ומימנה את "המרכז לחקר תולדות הלשון העברית על שם אליעזר וחמדה בן יהודה" באוניברסיטה העברית בירושלים.

ב-1990 נמנתה עם מדליקי המשואות ביום העצמאות.

בן יהודה-ויטמן נפטרה בשנת 2004, בגיל 104. היא תרמה את גופתה למדע. שארית גופתה הועברה לכד שנטמן בקברו של בעלה מקס ויטמן, בבית הקברות הפרוטסטנטי "בית הקברות הבינלאומי של האגודה המשיחית השליחית" במושבה הגרמנית בירושלים. השניים בחרו שלא להביא לעולם ילדים, כדי שלא ייאלצו להתמודד בגרמניה עם יהדותם, ובארץ ישראל - עם גרמניותם.

על מצבת קברה נכתב: ”דולה בן יהודה ויטמן, בת אליעזר בן יהודה, הלוחם למען משנתו המדינית: "שני הדברים שבלעדיהם לא יהיו היהודים לעם - הארץ והלשון" - עיתון השחר, שאלה נכבדה 1879”.

בשנת 2006 הוקדש לזכרה כרך י' של כתב העת "מחקרים בלשון", שיוצא לאור על ידי האוניברסיטה העברית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]