דבורת-הדבש הננסית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןדבורת-הדבש הננסית
פועלת על סילון קוצני, הרי אילת
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: פרוקי-רגליים
מחלקה: חרקים
סדרה: דבוראים
תת־סדרה: Apocrita
משפחה: דבוריים
סוג: דבורת-הדבש
מין: דבורת-הדבש הננסית
שם מדעי
Apis florea
פבריציוס, 1787
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
קן של דבורת-הדבש הננסית

דבורת-הדבש הננסית (שם מדעי: Apis florea) היא דבורה קטנת-ממדים בסוג דבורת-הדבש. המין נפוץ באופן טבעי בדרום-מזרח ודרום-מרכז אסיה, והופץ על ידי האדם גם למזרח התיכון וצפון-מזרח אפריקה. שמה של דבורת-הדבש הננסית נובע מממדי גופה הקטנים בהשוואה לרוב המינים האחרים של דבורי הדבש, כגון דבורת-הדבש האירופית. אורך גופה של פועלת הוא בדרך כלל 7–10 מ"מ. דבורת-הדבש הננסית מקימה מושבות קטנות יחסית, והקן שלה מהווה חלה יחידה הבנויה על מצע חשוף כגון ענף של עץ או קיר. העוקץ שלה חלש יותר מהעוקץ של דבורת-הדבש האירופית. זהו אחד המינים הקדומים בסוג דבורת-הדבש, בעל מאפיינים הדומים יותר לאב הקדמון של הסוג.

דבורי-דבש ננסיות נוטות לבנות את קיניהן בגבהים נמוכים, הרחק מקרינת שמש ישירה, ועל צידם החיצוני של ענפים. מרחקי השיחור שלהן נוטים להיות ארוכים יותר בהשוואה למינים אחרים של דבורי דבש. המלכה מזדווגת בדרך כלל עם 3–4 זכרים. לעומתה, המלכה של דבורת-הדבש האירופית יכולה להזדווג עם עד 25 זכרים, אך רק מיעוטם יצליחו להעביר זרע אל איברי אגירת הזרע (spermatheca) שבגוף המלכה. הריקוד של פועלות דבורת-הדבש הננסית פחות מפותח מהריקוד של דבורת-הדבש האירופית. הוא אינו מכוון לפי כוח הכבידה. הריקוד מבוצע על חלקה העליון האופקי של החלה, בסמוך לחיבור עם ענף העץ התומך. הדבורה רצה בכיוון אחד, המכוון למקור שיחור המזון בו ביקרה. מנגנון דומה של ריקוד משמש לבחירת אתר קינון חדש.

הקינים החשופים של דבורת-הדבש הננסית פגיעים מאוד לתקיפה על ידי בעלי חיים טורפים שונים, ואף נטפלות אליהן אקריות מהמין Euvarroa sinhai. הפועלות נוקטות מגוון של אמצעים להגנה על הכוורת: אזהרת פועלות שכנות על ידי קולות לחישה והרעדת הגוף; הסוואת הקן בתוך עלווה צפופה; הפרשת חומר דביק בתור מחסום נגד נמלים. כאשר פועלת נתקלת בסכנה, היא משמיעה קול אזהרה המכונה piping. הפועלות השכנות מגיבות תוך כמה עשיריות השנייה על ידי השמעת קולות לחישה (hissing) בעזרת הכנפיים. תגובת הלחישה מתפשטת במהירות לפועלות רחוקות יותר, ויוצרת אפקט קולני ומסונכרן. תגובת הלחישה מלווה בהפסקת פעולות המחיה השגרתיות של הפועלות כגון שיחור, ריקוד ועזיבת הכוורת.

דבורת-הדבש הננסית חיה בטבע בלבד ואינה מבויתת. למרות זאת, היא מהווה מאביק חשוב, בעל ערך כלכלי משמעותי באזורי תפוצתה. הדבש של דבורת-הדבש הננסית תופס מקום חשוב בתרבויות של דרום-מזרח ודרום-מרכז אסיה. הוא בעל ערך רב בדת ההינדית, ומוגש במגוון טקסים מסורתיים. בבודהיזם, מקובל להעניק את הדבש לנזירים כמחווה על מעשה טוב. באזורים שונים כגון נפאל, אתרי איסוף דבש הפכו למוקדי תיירות.

דבורת-הדבש הננסית בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

דבורת-הדבש הננסית מהווה מין פולש בדרום ישראל ובירדן. היא תועדה לראשונה בעיר עקבה בירדן בשנת 2007, וכעבור זמן קצר נצפתה גם באילת; נכון ל-2016 דווח כי התפשטה צפונה לפחות עד באר אורה. היא הגיעה לאזור ככל הנראה דרך ספינת משא מעומאן שעגנה בנמל עקבה. המין מהווה מטרד מתמשך עבור מגזר התיירות באזור המלונות באילת. כמו כן, קיים חשש כי המשך התפשטות המין צפונה אל אזור המרכז יגרום לתחרות עם דבורי-דבש אירופיות ודבורי בר מקומיות ולהעברת פתוגנים אליהן, ועקב כך לפגיעה בענף הדבוראות, באוכלוסיות דבורי הבר או בהאבקת צמחי בר וחקלאות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דבורת-הדבש הננסית בוויקישיתוף