גרמן זכרייב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גרמן זכרייב
טקס יום השחרור וההצלה בכנסת, מאי 2014. מימין: הרב פנחס גולדשמידט, הרב ישראל מאיר לאו, סרגיי יעקובלב, שגריר רוסיה בישראל, גרמן זכרייב וחבר הכנסת אריה דרעי

גרמן (גבריאל) רשבילוביץ' זכרייב (נכתב גם זכריאייב. ברוסית: Герман Рашбилович Захарьяев ; נולד ב-7 ביולי 1971) הוא איש עסקים, איש ציבור ונדבן. סגן נשיא הקונגרס היהודי הרוסי ונשיא קרן הצדקה הבינלאומית "סטמאגי", של יהודי ההרים יוצאי הקווקז.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרמן גבריאל זכרייב (נכתב גם זכריאייב) נולד בכפר קרסנאיה סלובודה באזרבייג'ן, אז חלק מברית המועצות. אביו היה העיתונאי והמשורר רשביל זכרייב. גרמן התייתם בגיל 7 ובשנת 1992 עבר לרוסיה והקים עסק מסחרי.

בעל תואר דוקטור לפילוסופיה. נושא עבודת הגמר: "התפתחות המושג הדתי-תאולוגי של החסידות".

בשנת 2012 נבחר לסגן נשיא הקונגרס היהודי הרוסי.

הקמת קרן "סטמאגי" ופעילות ציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

זכרייב הוא פטרונם של היהודים ההרריים יוצאי הקווקז. למימוש חזונו בשנת 2001 הוא הקים עם משפחתו את קרן הצדקה הבינלאומית "סטמאגי", למען היהודים ההרריים, לסיוע בתחומי דת רווחה וחינוך, שיקום והקמת בתי כנסת ומוסדות תורה וחסד ברחבי העולם ותשתית תקשורתית עניפה בין כל היהודים ההרריים. הקרן נועדה לשמר את המגוון ההיסטורי והתרבותי של מורשתם של היהודים ההרריים, כתיבת ספרים, עריכת מחקרים ושיפור תדמיתם של היהודים ההרריים בישראל. אחד ההישגים הבולטים בתחום הוא סדרת תוכניות רדיו על היהודים ההרריים ברדיו רק"ע, בשפה הרוסית.

תקשורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2011 בהשתתפותו של זכרייב הוקמה קבוצת תקשורת הכוללת אתרי אינטרנט ורשתות חברתיות, שמטרתם לאחד את כל נציגי הקהילה בכלי התקשורת, לאסוף את כל המידע האפשרי על הקהילה, ההיסטוריה, התרבות, האמנות והדמויות. אתר הקרן גם השיק סדרת שיעורי וידאו בג'והורי, שפתם של היהודים ההרריים.

קבוצת התקשורת סטמאגי כוללת: עיתון חודשי "סטמאגי", עיתון "בירליק-אחדות" באזרבייג'ן, ערוץ טלוויזיה באינטרנט של היהודים ההרריים "סטמאגי-ט-ו", המסקר את חיי הקהילה ברחבי העולם.

יום השחרור וההצלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – יום השחרור וההצלה

אחד ההישגים הבולטים במיוחד של ד"ר גרמן זכרייב היה היוזמה לציון "יום השחרור וההצלה" והכנסתו ללוח השנה העברי ולספר החוקים של מדינת ישראל. הוא צוין לראשונה גם על פי התאריך העברי בשנת ה'תשע"ד. הוא צוין באירועים בכנסת, בכותל המערבי, במטה האומות המאוחדות שבניו יורק ובאירופה[1]. באותה שנה החל פרויקט לחשיפת קבריהם של כרבע מיליון יהודים שנהרגו כחיילים בצבאות בעלות הברית והמחתרות. ב-2018 אישרה הכנסת את "חוק יום השחרור וההצלה מגרמניה הנאצית", ברוב גדול.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2019 זכה זכרייב לעיטור הידידות הנשיאותי מנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, על הסיוע בפיתוח התרבות הרוחנית של היהודים ההרריים, והאחווה בין העמים, ועל היוזמה הייחודית להנצחת זכרם של החיילים היהודים, שנהרגו במלחמה נגד הנאצים.

בשנה זו זכה זכרייב גם בפרס 'כנר על הגג' של איגוד הקהילות היהודיות ברוסיה. הפרס מוענק מדי שנה ובו זוכים אישי ציבור בני לאומים שונים "שדרך פעילותם תרמו רבות לפיתוח החיים התרבותיים והציבוריים של המדינה".

בשנת 2016 זכה במדליית 'טארג'י' – הפרס הממלכתי של רפובליקת אזרבייג'ן שנוסד על ידי נשיא הרפובליקה, על תרומתו לאחווה בין העמים.

נשוי ואב לארבעה ילדים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גרמן זכרייב בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]