גנבת הספרים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גנבת הספרים
The Book Thief
עטיפת הספר
עטיפת הספר
מידע כללי
מאת מרקוס זוסאק עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רומן עריכת הנתון בוויקינתונים
נושא מלחמת העולם השנייה, מוות, גרמניה הנאצית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום התרחשות גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה אופוס
תאריך הוצאה 2007
מספר עמודים 488 (במהדורה העברית)
קישורים חיצוניים
מסת"ב 978-0-375-84220-7
הספרייה הלאומית 002568304
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גנבת הספריםאנגלית: The Book Thief), רומן רב-מכר שכתב הסופר האוסטרלי מרקוס זוסאק, שהיה בן 30 בלבד כשהספר יצא לאור ב-2005. מאז יצא לאור, הופיע הספר במשך יותר מ-8 שנים ברציפות ברשימת ספרי הילדים רבי-המכר של הניו-יורק טיימס, וזכה בין השאר בפרס מייקל ל. פרינץ היוקרתי (2007).

הספר תורגם ליותר מ-40 שפות. ב-2007 הופיע בעברית בתרגומה של ורד טוכטרמן, בהוצאת אופוס, ונבחר ברשימת הספרים האהובים ב"מצעד הספרים הארצי" של נערי ישראל לשנת 2009, מטעם משרד החינוך והתאחדות המו"לים.[1]

ב-2013 יצא לאקרנים הסרט שנעשה על פי הספר ונקרא בשמו. לבתי הקולנוע בישראל הגיע הסרט בינואר 2014.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

את הסיפור מספר המוות בעצמו, המתגלה כדמות רגישה המהרהרת רבות על הקיום האנושי ועל הדרך שבה מקבלים את בואו, ומעיר מדי פעם שאינו מרוצה מהעבודה שלו.

העלילה מתרחשת בגרמניה הנאצית בזמן מלחמת העולם השנייה, והמוות מציין שידיו היו עמוסות עבודה באותה עת. הסיפור מתמקד בליזל ממינגר, ילדה שהמוות פוגש אותה שלוש פעמים. הוריה הקומוניסטים נשלחים למחנה ריכוז, ואמה שולחת אותה ואת אחיה הקטן למשפחה אומנת אצל בני הזוג הנס ורוזה הוברמן. הסיפור מתחיל בפגישה הראשונה של המוות עם ליזל, ברכבת בדרך אל הוריה המאמצים, כאשר אחיה הצעיר מת משחפת. בתום קבורת אחיה גונבת ליזל מהקברן הצעיר את ספרה הראשון, "המדריך לחופר הקברים".

ליזל מגיעה אל בית משפחתה האומנת ברחוב הימל (=הימל בגרמנית פירושו גן עדן), בעיירה הקטנה מולכינג שבשולי מינכן. היא מתחילה אט אט להסתגל לחייה החדשים ולהכיר את בני העיירה, אך עדיין רדופת סיוטים ממותו של אחיה. קשר מיוחד מתפתח בינה לבין האנס, אביה המאמץ, המגלה את חיבתה לספרים ומלמד אותה לקרוא. ליזל מתחילה להכיר את ילדי העיירה, וביניהם מי שהופך להיות חברה הטוב ביותר, רודי שטיינר. בסיפור מתוארים חייהם של ילדי העיירה, כמו הערצתו האסורה של רודי את האצן האמריקאי השחור ג'סי אוונס, כנופיית צעירים העוסקים במעשי גנבה, והצטרפותם של ליזל ורודי לתנועת נוער היטלר. במקביל מתחיל להירקם קשר מיוחד בין ליזל לאשת ראש העיר, אילזה הרמן, בעקבות חיבתן המשותפת לספרים. ליזל מתחילה לגנוב ספרים מהספרייה שבבית ראש העיר, אשתו מודעת לכך אך אינה אומרת דבר.

במלחמת העולם הראשונה יהודי הקריב את חייו והציל את הנס ממוות, וטרם מותו הנס הבטיח לו שיעזור למשפחתו בעת צרה. במלחמת העולם השנייה, לאחר ליל הבדולח, מקס, בנו של אותו יהודי, מגיע אל משפחת הוברמן להתחבא מפני הנאצים. ליזל ומקס מתיידדים, ומקס כותב לה ספרים מאוירים. מקס נאלץ לעזוב את בית ההוברמנים לאחר שנה במחיצתם, אחרי שהאנס הוברמן, אב המשפחה מגיש פרוסת לחם ליהודי שעובר ברחוב במצעד לדכאו וחושש שהנאצים יבואו לקחת אותו וימצאו את הדייר הסודי שבביתו. העזיבה של מקס מזעזעת את ליזל, והיא מנסה למצוא שמועות עליו, אך עם התחלת ההפצצות על העיירה היא נאלצת לשכוח ממנו ולדאוג לבני משפחתה ולחבריה.

המוות מבקר את ליזל בפעם השנייה כאשר מטוס מתרסק סמוך לעיירה ומבשר שהמלחמה הגיעה לשם. אביה המאמץ של ליזל ואביו של רודי נשלחים לשרת בעורף, כעונש על סירובם לסייע לנאצים. במקביל, גבר צעיר, בנה של אחת מנשות העיירה, חוזר העירה ומספר על זוועות המלחמה ועל מות אחיו הצעיר. כשדיירי הרחוב מתכנסים במקלטים, ליזל נהיית מוקד העניין, בקוראה באוזניהם פרקים מאוסף ספריה הגנובים, כדי להפיג את המתח והחרדה מההפצצות ומהחשש לקרובים. ליזל מקבלת מתנה מאשת ראש העיר - ספר ריק שבו תוכל לכתוב את סיפור חייה, ומתחילה לכתוב בו במרתף ביתה (בסרט ליזל מקבלת את הספר במתנה ממקס). רגיעה זמנית מגיעה כאשר האנס הוברמן חוזר בגלל פציעה למולכינג, ומספר שהוא עומד להישלח למינכן לעבוד בבית חרושת. ליזל מתחילה לבלות ימים ולילות במרתף, ובעודה כותבת את השורות האחרונות בספרה, מולכינג מופצצת ללא התרעה מוקדמת, ההפצצה מתרחשת בלילה כשכולם ישנים וגובה את חיי כל בני הרחוב, ובהם רודי והוריה המאמצים של ליזל. ליזל ניצלת כי ישבה במרתף, וחיילים גרמנים מוציאים אותה מההריסות היישר אל גופותיהם של אביה המאמץ האהוב ושל רודי. אשת ראש העיר אוספת אותה אל ביתה, וליזל מתחילה לעבוד בחנות השייכת לאביו של רודי, אלכס שטיינר, שניצל מההפצצה כשהיה בשירות הנאצי. כעבור שנים אחדות ליזל מתאחדת עם חבר מהעבר, מקס, המגיע לחפש אותה בעיירה, המום מכך ששרד את דכאו בעוד שהנס ורוזה הוברמן נהרגו.

המוות פוגש את ליזל בפעם האחרונה כשהיא מגיעה לשיבה טובה בסידני שבאוסטרליה, מספר לה ששמר את ספרה במשך כל השנים האלו, ומעניק לה במתנה את הספר שכתבה, שחשבה שאבד לנצח בהפצצה על מולכינג.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • המוות - מספר יודע כול המנווט בין ההווה והעתיד, ואף נותן רמזים על העתיד לבוא. הוא מנסה להציג חוות דעת אובייקטיבית על תפקידו ה"מתיש" במלחמת העולם השנייה, בעודו מתייחס למקצועו הטראגי והמעיק.
  • ליזל ממינגר - גיבורת הסיפור, ילדה הנשלחת למשפחה אומנת. היא נאלצת להתמודד לאורך העלילה עם מותו הבלתי צפוי של אחיה ולהתרגל לחיים חדשים עם הוריה המאמצים. עקב מצבם הכלכלי הקשה של הוריה החדשים היא נאלצת לגנוב ספרים, והם הופכים להיות נקודות ציון בחייה הצעירים, לאורך עלילת הסיפור. חברה הטוב הוא רודי שטיינר, נער בן גילה, ובין השניים נרקמת ידידות אמיצה.
  • האנס הוברמן - ידוע כ"פאפא", אביה המאמץ של ליזל, אדם טוב לב, עדין ומתחשב. מנגן באקורדיון שהיה שייך לאביו המנוח של מקס, ומלמד את ליזל לקרוא. בספר, נשלח בשלהי הסיפור להילחם ביחד עם אלכס שטיינר, אביו של רודי. בסרט, אביו של רודי מתגייס לפניו.
  • רוזה הוברמן - ידועה כ"מאמא", אשתו של הנס ואמה המאמצת של ליזל. רוזה היא לכאורה אישה עצבנית וגסת רוח המרבה לקלל את בעלה ואת ליזל, אך בתוך תוכה היא אישה טובת לב ורגישה.
  • רודי שטיינר - בן השכנים של משפחת הוברמן. החבר הטוב ביותר של ליזל ושותפה העיקרי לפשע גנבת הספרים. בעקבות הערצתו את האצן ג'סי אוונס פרץ פעם לאצטדיון השכונתי ופתח בריצה כשהוא צבוע בשחור, מה שעורר את חמתם של הסובבים. הוא מאוהב בליזל, ותובע ממנה נשיקות לאורך כל הספר, אך זוכה לקבל ממנה נשיקה רק לאחר מותו בליל ההפצצה על מולכינג.
  • מקס ונדנבורג - יהודי צעיר, בן של חבר ותיק שהציל את הנס הוברמן במלחמת העולם הראשונה. מגיע להסתתר בבית משפחת הוברמן והופך לידיד קרוב של ליזל.
  • אילזה הרמן - אשתו של ראש העיר. אישה עדינה ובודדה שנותנת לליזל לגנוב ממנה ספרים.
  • טומי מולר - ילד רגיש שחי ברחוב הימל עם ליזל ורודי. מרבה לחלות בדלקות אוזניים.

הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט "גנבת הספרים" המבוסס על הספר, יצא לאקרנים ב-2013, בכיכובם של סופי נליס בתפקיד ליזל, ג'פרי ראש ואמילי ווטסון כהוריה המאמצים הנס ורוזה, ניקו לירש בתפקיד רודי, בן שנצר כמקס, ורוג'ר אלאם בקולו של המוות המספר.

בריאן פרסיוול ביים את הסרט, ומייקל פטרוני עיבד את הספר לתסריט.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]