גטסבי הגדול (סרט, 1974)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גטסבי הגדול
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על רומן של סקוט פיצג'רלד
בימוי ג'ק קלייטון
הופק בידי דייוויד מאריק
תסריט פרנסיס פורד קופולה
עריכה טום פריסטלי
שחקנים ראשיים רוברט רדפורד
מיה פארו
סם ווטרסטון
מוזיקה נלסון רידל
צילום דגלאס סלוקומב
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה פרמאונט עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי פרמאונט
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 29 במרץ 1974
משך הקרנה 146 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט רומנטי, סרט דרמה, סרט מבוסס יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 7,000,000 ‏$
הכנסות 26,500,000 ‏$
הכנסות באתר מוג'ו greatgatsby
פרסים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גטסבי הגדולאנגלית: The Great Gatsby) הוא סרט קולנוע אמריקאי משנת 1974 בבימויו של ג'ק קלייטון, עם רוברט רדפורד, מיה פארו, סם ווטרסטון וברוס דרן בתפקידים הראשיים[1].

התסריט נכתב על ידי פרנסיס פורד קופולה והוא מבוסס על הרומן גטסבי הגדול של סקוט פיצג'רלד משנת 1925[1]. עיבודים נוספים לקולנוע היו ב-1926 (סרט אילם), ב-1949, ב-2000 (סרט טלוויזיה) וב-2013.

העלילה מתרחשת בניו יורק ובלונג איילנד וממוקמת תרבותית וכרונולוגית במה שנודע כשנות העשרים הסוערות[1].

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניק קארוויי (סם ווטרסטון) הוא סוכן איגרות חוב, שעבר לגור בבית קטן בעיירה ווסט אג בלונג איילנד. צמוד לביתו נמצאת אחוזה מפוארת שבה גר אדם עשיר בשם ג'יי גטסבי (רוברט רדפורד), הנוהג לערוך בביתו נשפים שאליהם מוזמנים ידוענים ואנשי חברה ידועים. הוא אינו מתערב בין החוגגים אלא משקיף מחדרו על האורחים הלבושים לפי האופנה האחרונה, רוקדים צ'ארלסטון על הדשא ובבריכה, ומשתכרים. איש אינו יודע מה מקור עושרו של גטסבי, והשמועות עליו הן רבות.

מול ווסט אג נמצאת העיירה איסט אג, שאליה מגיע ניק בסירת מנוע כדי לבקר את דודניתו דייזי ביוקנן (מיה פארו). דייזי גרה באחוזה מפוארת עם בעלה טום ביוקנן (ברוס דרן) ועם בתם. ניק פוגש שם גם את חברתה הקרובה ג'ורדן בייקר (לואיס צ'ילס), שהיא גולפאית מקצועית.

טום ביוקנן מקיים רומן מחוץ לנישואין עם מירטל וילסון (קארן בלק), אשתו של ג'ורג' וילסון (סקוט וילסון), בעל מוסך ותחנת דלק סמוכים. מירטל מקווה שיום אחד הוא יתגרש ויתחתן איתה אבל הוא מוכן רק שתשמש לו פילגש.

יום אחד מוזמן ניק לנשף אצל גטסבי ואז מתחילה היכרות ביניהם. גטסבי רוצה להכניס אותו לעסקים ומכיר לו את שותפו מאיר וולפשהיים (הווארד דה סילבה), שהוא למעשה מהמר וגנגסטר ש"סידר" את תוצאת אליפות הבייסבול ב-1931, והרוויח על כך הון.

ג'ורדן מגלה לניק על הקשר הרומנטי שהיה בין גטסבי ודייזי ומשכנעת אותו להסכים לפגישה ביניהם בביתו כהפתעה לדייזי. דייזי מגיעה לביתו של ניק שמקושט בפרחים של גטסבי, ומופתעת למצוא שם את אהובה מהעבר. הם עמדו כמעט לפני נישואין אבל דייזי העדיפה את טום העשיר על פני גטסבי שהיה אז עני. האהבה ניצתת מחדש, ולא נעלמת מעיני טום.

דייזי, ג'ורדן, טום, גטסבי וניק נוסעים למלון פלאזה, שם מגלה דייזי הנרגשת את אהבתה לגטסבי. היא נוהגת לביתה במכוניתו הצהובה של גטסבי. בינתיים נועל ג'ורג' וילסון את מירטל בבית, אבל היא פורצת משם לכביש כשהיא רואה את המכונית הצהובה, וחושבת שטום נמצא בה. דייזי דורסת אותה למוות ובורחת משם.

גטסבי לוקח על עצמו את האחריות על הדריסה, וג'ורג' מגיע לביתו כשהוא שוחה בבריכה, הורג אותו ביריית אקדח ומתאבד. ללוויה מגיעים רק ניק ואבא של גטסבי (רוברט בלוסום).

לבסוף ממשיכים דייזי וטום את חייהם כרגיל, וניק עוזב את המקום.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
רוברט רדפורד ג'יי גטסבי
מיה פארו דייזי ביוקנן
סם ווטרסטון ניק קארווי
קארן בלק מירטל וילסון
ברוס דרן טום ביוקנן
לואיס צ'ילס ג'ורדן בייקר
סקוט וילסון ג'ורג' וילסון בעל מוסך
רוברט בלוסום מר גץ אבא של גטסבי
הווארד דה סילבה מאיר וולפשיים שותף של גטסבי

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]