גוייו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןגוייו
תקופה
סוף הסילור 419 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי סנפירים בשרניים
מחלקה: בעלי סנפירים בשרניים
סוג: גוייו
מין: Guiyu oneiros
שם מדעי
Guiyu oneiros
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גוייו (שם מדעי: Guiyu; משמעות השם ממנדרינית: "鬼魚 ,guǐyú" ופירושה: "דג רוח רפאים") הוא סוג של דג פרהיסטורי, שהתקיים בסוף הסילור שלפני 419 מיליון שנה מזמננו, והוא נחשב לדג העתיק ביותר במחלקה בעלי סנפירים בשרניים, ממנה התפתחו החולייתנים בעלי ארבע הרגליים.

המאובנים של סוג דג זה התגלו במזרח יונאן שבדרום סין. הממצאים הכילו בעיקר עצמות זנב והערכת אורך הדג מגיעה ל-33 ס"מ בקירוב. הוא תואר ב-2009 בידי החוקר הסיני זו מין (Zhu Min) ושותפיו. הסוג הכיל מין אחד - Guiyu oneiros.

לדג זה היו תכונות הדומות לאלה של הלטימריה החיה כיום, והיה בעל אונות סנפירים בשרניים המותאמים יותר וכן חגורת כתפיים הכוללת חלל צלעות בדומה לחולייתני יבשה. לא ברור אם דג זה היה יכול לנשום אוויר מאחר שלא נמצאו שרידי ריאות או איברים דומים בגופו. הזנב היה ארוך בעל אונות מחודדות שנועדו לנוע במהירות במים.

הוא חי לצד פאונה ימית שכללה מקריני סנפיר פרימיטיביים, חסרי לסתות שונים, דגי סחוס, בעלי שריון ואקנתודים וכן רכיכות גדולות שנמצאו בתצורות קואנטי (Kuanti Formation). עקב מבנה הלסתות הגדולות שלו סביר שהיה טורף שפיצח טרף קשה עם לסתותיו ושיניו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גוייו בוויקישיתוף
  • גוייו, באתר GBIF (באנגלית)
  • גוייו, באתר acousticbiotech (באנגלית)