גבעת העמדות

גבעת העמדות
חלק מהעיר נשר
גבעת העמדות (מתוחמת בקו אדום) בצילום משנת 1946. חלקה התחתון תחום בכביש 7212 של ימינו, לשמאלה הכביש הראשי לעמק יזרעאל היום כביש 752. מעליה שטח מחצבת נשר הישנה שפעלה עד תחילת שנות ה-40 של המאה ה-20, ומעליה הכפר הערבי יאג'ור שניטש על ידי תושביו באפריל 1948 לאחר הקרב על חיפה.
גבעת העמדות (מתוחמת בקו אדום) בצילום משנת 1946. חלקה התחתון תחום בכביש 7212 של ימינו, לשמאלה הכביש הראשי לעמק יזרעאל היום כביש 752. מעליה שטח מחצבת נשר הישנה שפעלה עד תחילת שנות ה-40 של המאה ה-20, ומעליה הכפר הערבי יאג'ור שניטש על ידי תושביו באפריל 1948 לאחר הקרב על חיפה.
מידע על המבנה
סוג בונקרים, עמדות נ"מ ובריכת מים
תקופת הבנייה ? – שנות ה-40 של המאה ה-20
בשימוש פעיל חלקי
תאריך הריסה לא
נשלט על ידי כלל תעשיות
מצב סביר
בעלות נוכחית כלל תעשיות
פתוח לציבור לא
קואורדינטות 32°45′45″N 35°03′06″E / 32.762488°N 35.051623°E / 32.762488; 35.051623
(למפת חיפה רגילה)
 
גבעת העמדות
גבעת העמדות
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מבט ב-1963 מגבעת נשר לעבר שכונת נשר, ברקע נראים הבונקרים ושרידי המבנים בגבעת העמדות, מצד שמאל "צריף הפועל" ששימש מרכז פעילות קהילתי ונהרס גם הוא במשך השנים
עמדת פיקוד התותחים
שרידי בונקרים ועמדות על גבעת העמדות, מימין שכונת גבעת נשר
מפה סכמטית של תוכנית הבנייה המתוכננת במחצבת נשר הישנה הכוללת גם את שטח גבעת העמדות המתוחמת בקו אדום
תצפית לכיוון צפון מכביש 7212. מימין גבעת העמדות, משמאל גבעת נשר. צפונה מבני בית החרושת נשר, אצטדיון נשר, עמק זבולון, מחפר של בית החרושת למלט, מעל כרמל אולפינים וקריית אתר מצפונו
חלקה העליון הדרומי של גבעת העמדות, מצד שמאל למעלה מתחת לקיר שנחצב, שרידי פרויקט השיקום הניסיוני של יצחק דנציגר
המבנה ההיסטורי של סניף הדואר של נשר הוקם במחצית השנייה של שנות ה-30 של המאה ה-20, והיה חלק משירות הדואר המנדטורי. הצילום הוא מאוגוסט 1938. מבנה זה היה מבנה הקבע היחיד בשכונת הצריפים שמדרום לכביש חיפה נצרת. שימש כסניף דואר עד ינואר 2001, אז נפגע בשריפה. המבנה שוכן בקצה הצפוני של גבעת העמדות
המבנה ההיסטורי של סניף הדואר של נשר, מוזנח בשנת 2010

גבעת העֲמָדוֹת היא גבעה בעיר נשר. על הגבעה שרידי בונקרים של הצבא הבריטי ממלחמת העולם השנייה, עמדות תותחים ששימשו להגנה על האזור מפני התקפות אוויריות ועמדת בטון מבוצרת ממלחמת העצמאות. מצדה המערבי משקיפה הגבעה על שכונת גבעת נשר, מצידה הצפוני על עמק זבולון ומפרץ חיפה ומצידה המזרחי, מחצבת בית החרושת נשר שעברה ניסוי שיקום נקודתי במסגרת פרויקט ניסיוני של האמן יצחק דנציגר, פרויקט שיקום מחצבת נשר.

'גבעת העמדות' נמצאת ברשימה של האתרים לשימור שהוגשה ב-2015, על ידי המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, מחוז חיפה לעיריית נשר. נכון לדצמבר 2020, העירייה עדיין לא אישרה את רשימת המבנים לשימור שהגבעה כלולה בה.[1][א]

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – בית הדואר המנדטורי בנשר, כביש 7212

גבעת העמדות היא שלוחה במורדות הכרמל המשתרעת על פני כ-25 דונם. חלקה הצפוני הנמוך חופף לנקודת המפגש של כביש 7212 עם כביש 752 (דרך בר יהודה) מול אצטדיון נשר שם ניצב מבנה הדואר המנדטורי שנבנה ב-1935 בסגנון הבינלאומי והיה בשימוש עד שנת 2001, עת נפגע משריפה.

צידה המערבי של הגבעה משתרע במקביל ולאורך כביש 7212 (רחוב הכלניות) שנסלל ב-1942 על ידי בית החרושת נשר כדרך ל"מחצבת חרייבה" השוכנת ליד גבעת ההגנה ושימשה כמחצבה חליפית לאחר שממחצבת נשר הישנה נחצב עד תום חומר הגלם לייצור מלט.

הגבעה ממשיכה ועולה במעלה הרכס ומתרחבת כשצידה המזרחי תחום במורדות מחצבת נשר הישנה. צידה הדרומי של הגבעה תחום בכביש שתחילתו מול שכונת גבעת נשר מול רחוב הרקפות המשמש ככביש יציאה חד סטרי משכונת גבעת נשר.

שטח גבעת העמדות היה פתוח לציבור עד תחילת שנות ה-70 של המאה ה-20, אז גודר על ידי בית חרושת נשר. השטח נמצא היום בבעלות חברת כלל תעשיות שבעליה הוא האוליגרך הרוסי לאונרד בלווטניק.

מבנים בשטח הגבעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. מבנה הדואר המנדטורי, נבנה על ידי מפעל המלט נשר, בסוף שנות השלושים בסגנון הבינלאומי, פעל עד תחילת שנות האלפיים.
  2. יסודות בית העם ורצפתו (צריף הפועל) נבנו באמצע שנות השלושים, על ידי מפעל המלט נשר על שטח צריף כתות הלימוד של בית הספר לילדי העובדים הראשון. בית העם פעל עד סוף שנות ה-50 של המאה ה-20 שאז ניטש ובהמשך נהרס.
  3. ריצפת שירותים מנדטוריים בבניה טרומית.
  4. שישה בונקרים ששימשו למגורי חיילים במחנה נבנו בתחילת שנות ה-40 של המאה ה-20
  5. מוצב תותחי נ"מ בריטי, נבנה בתחילת שנות ה-40 של המאה ה-20,
  6. ברכת מים מנדטורית מעליה ניצבת עמדת ההגנה. הבריכה הוקמה בסוף שנות ה-30 של המאה ה-20 על ידי מפעל המלט נשר, לצרכיו בסגנון אדריכלי מודרניסטי, הברכה ממשיכה להיות פעילה. עמדת ההגנה הוקמה מיד לאחר עזיבת הבריטים את ארץ ישראל והייתה חלק ממערך ההגנה היקפי של נשר במלחמת העצמאות.
  7. בסיס הנ"מ הבריטי הכולל:
    1. מוצב פיקוד הכולל עמדת תותח נ"מ קל להגנה על הבסיס, מרחב לאחסון תחמושת ושני חדרים תת-קרקעיים.
    2. שתי עמדות לתותחי נ"מ כבדים. הכוללים אחסון תחמושת.
    3. שני בונקרים לוגיסטיים קטנים מעל מוצב הפיקוד.
  8. פרויקט שיקום מחצבת נשר, הוא פרויקט אמנותי-אקולוגי שנערך בשנת 1971 על ידי הפסל יצחק דנציגר מהפקולטה לארכיטקטורה מהטכניון, האקולוג זאב נאווה וחוקר הקרקע יוסף מורין לבדיקת שיקום מחצבת מפעל נשר חיפה. הפרויקט נחשב לאחת מעבודותיו הידועות של דנציגר.

תוכניות בנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כלל תעשיות, בעלי השטח, ביחד עם ראש עיריית נשר אבי בינמו, הגישו תוכנית בנייה מקפת, לוועדה המרחבית לתכנון ובניה מורדות הכרמל,[2] התוכנית הועברה ב-3 במרץ 2016 לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז חיפה והיא אושרה ב-27 במרץ 2017,.[3] התוכנית כוללת בניית שכונה חדשה במזרח העיר המחולקת לשני שלבים, והכוללת בסה"כ כ-5,000 יחידות דיור על שטח של כ-2,500 דונם. התוכנית כוללת שלב א' בנייה מדרום-מערב של כ-2,000 יחידות דיור וקצת מסחר ותעסוקה, ושלב ב' מצפון-מזרח לכביש 752 על שטח מפעל נשר חיפה מדרום לכביש שיבוצע לאחר פינוי מפעל המלט שקיבל אישור חריג להמשך פעילות לעוד 25 שנה.[4]

שלב א' כולל בתוכו בנייה על שטח גבעת העמדות ומחצבת נשר הישנה מדרום-מערב לכביש. בזמן בניית שלב זה, מפעל בית החרושת נשר ימשיך לפעול במתכונת בה הוא פועל בשנת 2017. האישור ניתן ל-25 שנים. על גבי שטח גבעת העמדות לאורך כביש 7212, מתוכנן לבנות שורת מגדלים בני 14 קומות ובית ספר יסודי.[4]

התוכנית כוללת בניית שלוש כיכרות על כביש 7212 ההיסטורי המוביל לגבעת נשר ולכביש 672 על רכס הכרמל שאמצעותו מגיעים מנשר לאוניברסיטת חיפה ולעספיא. שלוש הכיכרות יובילו לכבישים מזרחה שיחתכו ויחצו את הרכס הכולל את גבעת העמדות בשלוש נקודות:

  1. כיכר בתחילת הכביש מול רחוב התשבי בנשר (כיכר קיימת)
  2. כיכר מול בית הספר היסודי "בית יהושע"
  3. כיכר מול רחוב הרקפות המשמש כדרך יציאה מגבעת נשר (אחד משני דרכי יציאה מהשכונה)

כביש יציאה נוסף לשכונה החדשה המתוכננת יהיה בדרום-מזרח השכונה באמצעות כיכר שתיבנה מול הקאנטרי קלאב של נשר. מכיכר זאת ייבנה גשר שיוביל להמשך השכונה שתיבנה על שטח מפעל נשר.

תוכנית הבנייה לא אושרה על ידי מועצת עיריית נשר. בעקבות כך, עתרו שמונה מחברי האופוזיציה במועצת נשר לבית המשפט המחוזי בחיפה (ביחד עם נושאים נוספים) לביטול ההחלטה בטענה שהיא מנוגדת לחוק. בישיבה שהתקיימה ב-26 באוקטובר 2017 קיבל בית המשפט את העתירה והורה לבינמו לכנס בתוך שבוע את מועצת העיר שבה ידונו על נושאים שונים שהועלו בעתירה כולל תוכנית הבנייה הכוללת את גבעת העמדות.[5] בישיבה שהתקיימה במועצת העיר החליטה המועצה על הקפאת החלטת בינמו להצטרף כמגישה תוכנית התב"ע לוועדה המחוזית חיפה. הטענות כנגד התוכנית היו שתוכנית כה גדולה לא הובאה בפני מועצת העיר, תושבי העיר וועדות הבנייה של העירייה, וכי הצטרפות העירייה כמגישה חושפת אותה לתביעות נוספות.[6]

במקביל לפעילות חברי האופוזיציה במועצת העיר נשר, הקימו תושבי העיר מטה מאבק בשם רכס נשר ההיסטורי בסכנה. באתר מטה המאבק ובדף הפייסבוק פורטו הליקויים של התוכנית שהוגשה לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה.[7][8]

תוכנית הבנייה הופקדה ופורסמה לציבור ב-31 בינואר 2023 לצורך הגשת התנגדויות במשך 60 ימים. מועד אחרון להגשת התנגדות היה 1 במאי 2018, לאחר שהתגלתה תקלה באתר של מינהל התכנון בזמינות התוכניות.

לתוכנית הוגשו התנגדויות רבות. בין מתנגדים היו: המועצה לשימור אתרים, סניף חיפה. קבוצה של תושבי נשר שהתאגדה ביחד להגשת התנגדות. הקבוצה כללה בעיקר תושבי שכונת גבעת נשר הקרובה ביותר לגבעת העמדות, חבר האופוזיציה דאז רועי לוי שבאוקטובר 2018 נבחר לראשות העיר, החברה להגנת הטבע וגופים נוספים. הוועדה החליטה לקבל מעט מההתנגדויות של המועצה לשימור אתרים ושל קבוצת תושבי נשר. בעיקר בנוגע לשני בונקרים שהושמטו מהתוכנית של כלל והנמכת גובה המבנים על צלע הגבעה הפוגעים בתצפית הנוף. בעקבות כך התאגדה קבוצת התושבים והגישה ערעור לבית המשפט. הוגשו גם ערעורים על ידי המועצה לשימור אתרים ועיריית נשר. בהסכם פשרה שמספרו עת"מ 10745-12-18 שהוגשה ב-5 בדצמבר 2018 [9], הוסכם שמבנה בית הספר שמתוכנן להיבנות בתחתית הגבעה יבנה בקו גובה שלא יפגע בתצפית מהחלק העליון של הגבעה, וישמור על קשר עין עם מבנה בית העם. מבנה 9 לשימור.

לאחר קבלה חלקית של ההתנגדות, החליטה קבוצת המתנגדים של תושבי נשר לפנות לבית משפט לעניינים מנהליים שבסופו הסתיים בהסכם פשרה שהתקבל בבית המשפט.

ב־13 באוקטובר 2020 פורסמה הודעה לציבור לאפשרות הגשת התנגדויות לתוכנית המתאר של נשר עד 13 בדצמבר 2020. קבוצת תושבי נשר הגישה התנגדות להקמת בית ספר בחלקה הצפוני של הגבעה כפי שאושר בתוכנית הבנייה של כלל. ההתנגדות כללה דרישה להסבת מבנה הציבור של בית הספר להקמת מוזיאון לתולדות העיר נשר. התנגדות זאת תואמת את רצונו של רועי לוי ראש העיר נשר, לבנות במקום מבנה מוזיאון..

בדצמבר 2023 הסתבר שכלל נדל"ן הגישה בקשה לפקיד היערות במשרד החקלאות לכרות 3,658 עצים, ולהעתיק 236 עצים סה"כ 3,894 עצים במחצבת נשר הישנה ובשטח מפעל נשר חיפה, חלק מהעצים הם בגבעת העמדות. בעקבות כך הגישה החברה להגנת הטבע ערר לפקיד היערות. ותושבים מהעיר נשר חיפה ובכל הארץ התאגדו להגשת ערר נפרד. הערר הוגש ב-2 בינואר 2024. [10] [11]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • יצחק דנציגר, שיקום מחצבת נשר, שיקומו הנסיוני של אתר נבחר בשטח מחצבה נטושה כפי שתוכנן ובוצע בידי יצחק דציגר, יוסף מורין וזאב נחמה. פברואר- נובמבר 1971, הפרויקט הוזמן ומומן על ידי "מפעלי מלט פורטלנד ישראליים נשר בע"מ" ואומץ על ידי מוזיאון ישראל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גבעת העמדות בוויקישיתוף
קישורים אחרים

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אי אישור התוכנית, נובע מאי הקמת ועדת שימור עירונית על ידי ראש העירייה מר אבי בינמו. ועדת שימור עירונית אמורה להתכנס על פי החוק, לא יאוחר משנתיים לאחר הגשת רשימת המבנים לשימור.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ רשימת המבנים לשימור - נשר באתר עיריית נשר
  2. ^ הועדה המרחבית לתכנון ובניה מורדות הכרמל - יישובים נשר, טירת כרמל ורכסים
  3. ^ אתר לשכת תכנון מחוז חיפה
  4. ^ 1 2 הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז חיפה, ישיבה מס' 2017006, פרוטוקול דיון פומבי מיום 27 במרץ 2017 תוכנית ק/408 א' 1 - כלל מגורים בנשר, עמ' 2–6
  5. ^ עת"מ 25934-10-17 : לוי ואח' נ' בינמו ואח', ניתן ב-26 באוקטובר 2017
  6. ^ הוקם מטה מאבק: הפרויקט לבניית 5,000 יחידות דיור בנשר בהקפאת הליכים (עמ' 10), באתר כוכב נשר, ‏10 בנובמבר 2017(הקישור אינו פעיל)
  7. ^ אתר: רכס נשר ההיסטורי בסכנה (ארכיון)
  8. ^ התכנון יורד לרחובות - נשר, מוסף נדל"ן דהמרקר, מוסף סוף שנה נובמבר 2017, עמ' 36, 28 בנובמבר 2017
  9. ^ עת"מ 10745-12-18 : ברייר ואח' נ' הועדה המחוזית לתכנון ובניה חיפה ואח', באתר תולעת המשפט
  10. ^ תגידו מה קורה במתחם כלל בנשר ?, אוסי בנימין,בבלוג צבא ההגנה לעצים
  11. ^ נשר: כך קפץ מספר העצים לכריתה מ-779 ל-3,657, חגית הורנשטיין, כלבו, 3 בינואר 2023
בריכת המים והעמדה ממלחמת השחרור בגבעת העמדות. בחלקה העליון של התמונה רואים את אצטדיון נשר ומימינו מבנים של בית החרושת נשר, כביש 75, בריכת מים השייכת לבית החרושת נשר ונקראת "מחפר", נחל קישון, מימין מעליו מפעלי כרמל אולפינים, ומשמאל חיפה כימיקלים. מצד שמאל לאצטדיון נשר, משמאל לכביש הפנימי המוביל צפונה מכביש 752, רואים את בית הקברות המוסלמי שבו קבור עז א-דין אל-קסאם.
תצפית מכביש 7212 לכיוון צפון. מימין לשמאל, מחצבת נשר הישנה, גבעת בעמדות, גבעת נשר, שכונת רמות יצחק. מצפון למחצבה בית החרושת נשר, שני מקווי מים השייכים לבית החרושת ונקראים "מחפר", מצפונה להם מפעל כרמל אולפינים וקריית אתא. משמאל באופק מפעלי חיפה כימיקלים ובתי הזיקוק