ג'רי הרמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'רי הרמן
Jerry Herman
לידה 10 ביולי 1931
ניו יורק, מדינת ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 26 בדצמבר 2019 (בגיל 88)
מיאמי ביץ', פלורידה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Gerald Sheldon Herman עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 19542019 (כ־65 שנים)
מקום לימודים בית הספר החדש לעיצוב ע"ש פרסונס, אוניברסיטת מיאמי, תיכון הנרי סניידר עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מחזמר עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה פסנתר עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס מיוחד של עולם התאטרון (1999)
  • פרס ג'וני מרסר (1987)
  • דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת מיאמי (4 במאי 1980)
  • פרס מרכז קנדי
  • כוכב בשדרת הכוכבים בהוליווד עריכת הנתון בוויקינתונים
www.jerryherman.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'רי הרמןאנגלית: Jerry Herman;‏ 10 ביולי 193126 בדצמבר 2019)[1] היה מלחין ופזמונאי אמריקאי, שנודע בזכות עבודותיו במחזות הזמר בברודוויי. הוא חיבר את המוזיקה למחזות זמר רבים, בהם "הלו, דולי!", "מאמא" ו"כלוב העליזים", זכה פעמיים בפרס טוני (ל"הלו דולי!" ול"כלוב העליזים") וכן בפרס טוני על מפעל חיים בתיאטרון (2009).

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילת הדרך[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרמן גדל בג'רזי סיטי בניו ג'רזי למשפחה יהודית ממעמד הבינוני בעלי רקע מוזיקלי: אביו עבד בקיץ בבתי מלון בהרי קטסקיל ואמו עבדה במלונות בתור זמרת, פסנתרנית ומורה. הוא בילה את כל חופשות הקיץ שלו במחנות קיץ שם, והפך למעורב בבימוי הפקות תיאטרון במחנה, כמו "אוקלהומה!" ו"הקשת של פניאן". הוא למד לנגן בפסנתר מגיל צעיר. למד תיאטרון באוניברסיטת מיאמי, ובעודו סטודנט הפיק, כתב וביים מחזמר במכללה בשם "Sketchbook" שהיה אמורה לרוץ לשלוש הופעות, אבל המשיך עקב הביקוש ל-17 הופעות נוספות, המופע הארוך ביותר בהיסטוריה של האוניברסיטה.

לאחר לימודיו עבר לניו יורק, שם יצר מופע רביו באוף ברודוויי בשם "אני מרגיש נפלא" שהיה מורכב מחומר שכתב באוניברסיטה. המופע עלה בגריניץ' וילג' ב-1954 ורץ 48 הופעות. ב-1957, התבקש על ידי מועדון מקומי לכתוב תוכנית מוזיקלית על מנת להחליף מופע שעבר למועדון אחר. הרמן כתב וביים רביו בן שעה בשם "כוסית" כשחברו פיליס ניומן הופקד על הכוריאוגרפיה. המופע עלה במאי 1958 ורץ במשך שנתיים.

הרמן אסף ב-1960 מספיק חומר מקורי כדי להרכיב רביו בשם "המצעד". הוא עלה לראשונה ב-Showplace, התרחב ועבר לתיאטרון השחקנים בינואר 1960. במהלך אותה שנה פגש את המחזאי טד מוזל ושניהם שיתפו פעולה בעיבוד מוזיקלי אוף-ברודוויי של מחזה טלוויזיוני של מוזל, "מאדאם אפרודיטה". המחזמר באותו השם, בכיכובם של ננסי אנדרוז בתפקיד הראשי, עלה בתיאטרון אורפיאום ב-1961, אך ירד לאחר 13 הופעות בלבד.

קריירה בברודוויי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1960, הרמן ערך את הופעת הבכורה שלו בברודוויי עם הרביו "מא' עד ת'", עם וודי אלן ופרד אב. באותה השנה המפיק ג'רארד אסטרייכר פנה אליו לאחר שראה את "המצעד" ושאל אותו אם יהיה מעוניין להלחין מוזיקה לתוכנית על הקמתה של מדינת ישראל. התוצאה הייתה המחזמר הראשון שלו במלוא מובן המילה בברודוויי, "חלב ודבש", בכיכובה של מולי פיקון. הוא קיבל ביקורות טובות ורץ 543 הופעות.

בשנת 1964 המפיק דייוויד מריק הפגיש את הרמן עם השחקנית קרול צ'אנינג לפרויקט המוצלח ביותר שלו – המחזמר "הלו, דולי!". ההפקה המקורית רצה 2,844 הופעות, המחזמר עם הריצה הארוכה ביותר עד אותו זמן, ולאחר מכן חודש שלוש פעמים וזכה בשיא של 10 פרסי טוני.

הפרויקט המוזיקלי הבא של הרמן היה הלהיט הגדול "מיים" בכיכובה של אנג'לה לנסבורי, אשר הציג שורה של שירים שחיבר שהפכו ללהיטים, בעיקר הבלדה "אם הוא נכנס לחיי" ושיר החג האהוב "אנחנו צריכים קצת חג מולד".

אף על פי שלא הצליחו מסחרית, מחזות הזמר "עולם יקר" (1969) בכיכובם של אנג'לה לנסבורי, "מאק ומייבל" (1974) בכיכובו של רוברט פרסטון וברנדט פיטרס, ו"הטיול הגדול" (1979) בכיכובו של ג'ואל גריי הותירו שירים מלודיים בלתי נשכחים.

ב-1983 הרמן רשם את המגה-להיט השלישי שלו עם המחזמר "כלוב העליזים" בכיכובם של ג'ורג' הרן וג'ין בארי, ששבר שיאים בקופות התיאטרון והוליד לו פרס טוני נוסף למחזמר הטוב ביותר. במחזמר זה כתב הרמן את ההמנון ההומואי "אני מה שאני" ואת השיר "בזמנים הטובים ביותר". הוא המחזמר היחיד שזכה בפרס טוני פעמיים להפקה המחודשת (2005 ו-2010).

הרמן היה אהוד ונערץ על ידי קהלי ברודוויי ואף זכה להוקרתם הרבה של מלחינים אחרים כסטיבן זונדהיים,פול מקקארתי,אנדרו לויד וובר ואחרים. אחדים מהם הודו בהשפעתו הברורה על יצירתם. מבקרת המוזיקה הנודעת ג'ואן פוזנר (הביוגרפית של ג'ורג' גרשווין ולנארד ברנשטיין) כתבה כי מעטים יכלו להתחרות עם הבאלדות היפות והמארשים הקצביים של הרמן. הרמן היה איש צנוע ומופנם משהו שמעולם לא קידם עצמו ורחק מיחסי-ציבור. כתוצאה מכך שמו כמלחין וכותב מעולה לא נודע ממש בקהל הרחב. הוא נהג לתכנן בתים (אהבתו הגדולה הייתה אדריכלות) בין הפקה להפקה ונודע כתומך נדיב של כישרונות צעירים.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרמן היה הומו גלוי וחי בזוגיות עם טרי מרלר, מתווך נדל"ן במקצועו. הוא אובחן ב-1985 כנשא HIV. הוא נפטר ב-26 בדצמבר 2019 במיאמי ביץ', פלורידה שם התגורר.[2]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'רי הרמן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ McFadden, Robert D. (2019-12-27). "Jerry Herman, Composer of 'Hello, Dolly!' and Other Hits, Dies at 88". The New York Times (באנגלית אמריקאית). ISSN 0362-4331. נבדק ב-2019-12-27.
  2. ^ Jerry Herman, composer and lyricist who created memorable scores for blockbuster Broadway musicals, has died, לוס אנג'לס טיימס, ‏27 בדצמבר 2019 (באנגלית)