ג'ק ראסל טרייר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ק ראסל טרייר
Jack Russell Terrier
ארץ מוצא אנגליה
שימושים ציד, שעשועים ולוויה
קבוצה טריירים
תכונות
משקל 5-8 ק"ג
גובה כתפיים 25-30 ס"מ
גובה 25 ס״מ עריכת הנתון בוויקינתונים
תוחלת חיים 15-17 שנים
תיאור בעל פרווה לבנה ברובה, כתמים חומים/שחורים, משתנה מכלב לכלב.
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
סוגי פרווה
שיער שבור

ג'ק ראסל טרייראנגלית: Jack Russell Terrier) הוא גזע של כלב הבית. מספר הגזע שלו הוא #345. גזע כלבים קטנים, ידידותיים וקלים לאילוף. בעלי אופי נמרץ, אמיץ וקשוח, אוהבים לשחק. הכלבים בדרך כלל בעלי גוון לבן,וקיימים שלושה סוגי פרווה (זיפי, שבורה וחלק), סוג הפרווה משתנה מכלב לכלב. כלב

מקור והיסטוריית הגזע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הג'ק ראסל טרייר נקרא על שם הכומר ג'ון ראסל (1795-1883), מפתח הגזע, שבנוסף לפעילותו בכנסייה עסק בציד. מטרתו הייתה ליצור כלב קטן ואסרטיבי, לצורך ציד שועלים. תהליך הפיתוח התרחש בדבונשייר (Devonshire) שבאנגליה במחצית השנייה של המאה ה-19. הכלב הקטן והלוחמני הזה אכן שימש כעוזר לציד חיות קטנות ובעיקר שועלים, תפקידו העיקרי היה לחפור בורות מחוץ למערות השועלים ולטמון בהם פיתיונות. מרביעים שונים התלהבו ממוסר העבודה הגבוה של הג'קים והרביעו את הגזע עם כלבים שונים,לכן קיים כיום מגוון נרחב של גזעי טריירים. אף על פי שיש שני גזעים שנקראים לעיתים קרובות "ג'ק ראסל", נהוג להבחין בין שני סוגים של הגזע: פארסון ראסל טרייר וג'ק ראסל טרייר.

נתונים, מאפיינים ויכולות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לג'ק ראסל טרייר רגליים קצרות יחסית וחזה צר, הדבר מקנה להם יתרון בציד שועלים ומכרסמים כגון חולדות אשר נמצאים מתחת לפני השטח. בזכות חוש ריח מצוין ורגליים חזקות, יש להם קצב ריצה כמו של כלבי ציד. בשל כך הג׳ק ראסל טרייר משמש לעתים קרובות ככלב משטרתי. ג'ק ראסל הוא נועז וחסר פחד, כלב חכם ואינטליגנטי, נמרץ ואוהב. טוב עם ילדים אך חשוב שהילד לא יתגרה בו שכן אם הג'ק מרגיש מאוים הוא עלול להתגונן ולהתפרע. מגיע לגובה של כ-25 עד 30 ס"מ ולמשקל ממוצע של כ-7 ק"ג. לכלב אוזניים נפולות, רגליים שלא מסתובבות פנימה או החוצה, עיניים שקדיות.

אילוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

הג'ק ראסל טרייר ידוע בתור כלב שאם תתנו לו אצבע, הוא ירצה את כל היד, לכן חשוב ביותר שבעלי הכלב יתבעו מנהיגות וילמדו אותו גבולות. לג'קים מוסר עבודה גבוה מאוד והם עובדים על מנת לעבוד. הם גזע כלבים קל, נוח ומתאים לאילוף, צייתן, כל עוד האימונים נוקשים ועקביים. הג'ק ראסל ידוע בכישוריו לבצע פעלולים ולכן מככב בתוכניות טלוויזיה וסרטים. חשוב להתפס על ידי הכלב כמנהיג ולתת לו חוקים ברורים לגבי מה מותר ומה אסור, אחרת הוא עלול להיות לא מחונך ולפתח בעיות התנהגות כמו התפרעויות, נזק, נביחות בלתי פוסקות ואף עלול לתקוף כלבים אחרים. כלבים אלה חופרים, מטפסים וקופצים ולא רצוי לשחרר אותם מן הרצועה אלא אם כן הם מאולפים מאד.

מחלות נפוצות וטיפול[עריכת קוד מקור | עריכה]

גזע זה מועד לבעיית רגליים בה פיקות הברכיים יוצאות ממקומן. כמו כן, נפוצות בקרב הראסלים מחלות גנטיות בעיניים, חירשות ובעיית ירכיים הנפוצה אצל כלבים קטנים בשם לג-פרתס. תוחלת החיים הממוצעת של גזע זה עומדת על 15 שנים ולעיתים יותר.

סוגי פרווה
שיער זיפי

גידול[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניתן לגדל את הג'ק ראסל טרייר בדירה או בית, כל עוד הוא מקבל הרבה שעות ריצה והתעמלות. יש להוציאו לטיולים ארוכים ואם יש לו מרחב לרוץ, הוא יהיה מאושר. ג'קים אוהבים לחפור ולטפס, לכן אם משחררים אותם רצוי שזה יהיה במקום מתוחם ומגודר. ללא ספורט וריצה, כלבים אלו יכולים להפוך רעשניים ולבצע ניסיונות רבים להשגת תשומת לב ומשחקי מלחמה עם בעליהם כשהם מגיעים הביתה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]