ג'יימס סטיוארט, הנסיך השחור מלורן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'יימס סטיוארט, הנסיך השחור מלורן
James Stewart, the Black Knight of Lorn
לידה 1395? עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1448 (בגיל 53 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג ג'ואן בופורט עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'יימס סטיוארט, האביר השחור מלורןאנגלית: James Stewart, the Black Knight of Lorne; בערך 1399 – אחרי 1451) היה אציל סקוטי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

האביר השחור מלורן נולד באינרמית', סקוטלנד. אביו היה סר ג'ון סטיוארט (נפטר ב-26 באפריל 1421), שגריר סקוטלנד באנגליה. הוא היה צאצא ישיר בקו הזכרי של אלכסנדר סטיוארט, הדייל הרביעי של סקוטלנד, דרך בנו השני סר ג'ון סטיוארט מבונקיל, שנהרג בקרב פלקירק. אמו הייתה גם צאצאית של אליזבת דה בורג, אשתו/מלכה השנייה של המלך רוברט הראשון ("הברוס").

קריירה פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'יימס היה אחיו הצעיר של רוברט סטיוארט, לורד לורן הראשון (1382–1449), שצאצאיו נשאו את התואר הזה. הוא היה בן ברית של דאגלס השחורים, רוזני דאגלס. לאחר רצח ג'יימס הראשון, מלך סקוטלנד בשנת 1437, השלטון הוחזק בידי ארצ'יבלד דאגלס, הרוזן החמישי מדגלאס כעוצר עבור ג'יימס השני, מלך סקוטלנד הקטין. הסטיוארטים מלורן היו בין תומכיו המהימנים ביותר, וכוחם גדל מאוד בזמן שמשפחת דאגלס שלטה בסקוטלנד והמלך היה רק בן 7. עם זאת, מותו הבלתי צפוי של הרוזן החמישי מדגלאס מקדחת בשנת 1439 הביא לחלוקת הכוח בחוסר נוחות בין ויליאם, לורד קריטון הראשון, קנצלר סקוטלנד וסר אלכסנדר ליווינגסטון, מושל טירת סטירלינג.

סטיוארט התחתן עם ג'ואן בופורט, בת הזוג המלכה, והפך לאביו החורג של ג'יימס השני. סטיוארט ובני בריתו דאגלס תכננו לסלק את ג'יימס השני הצעיר, שהוחזק על ידי ליווינגסטון במעוז טירת סטירלינג. עם זאת, ליווינגסטון עצר את ליידי ג'ואן ב-3 באוגוסט 1439, וכלא אותה בטירת סטירלינג, תוך שהשליך את סר ג'יימס ואחיו סר ויליאם לצינוק שלה. מאוחר יותר הם שוחררו בהתנהגות טובה. סטיוארט קיבל מעבר בטוח לאנגליה בשנים 1445, 1447 ו-1451.

הוא כביכול נתפס בים על ידי פיראטים פלמים והומת לאחר 1451. אבל הוא עדיין היה בחיים בשנים 1453–1454, כאשר נשא את הצעתו של המלך ג'יימס השני לאדמונד בופורט, דוכס סומרסט, לחלץ אותו ממצודת לונדון, כאשר סומרסט היה אסיר בתקופת מלכותו של ריצ'רד, דוכס יורק. [1]

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא התחתן, לפני 21 בספטמבר 1439, עם ג'ואן בופורט, מלכת הסקוטים, אלמנתו של ג'יימס הראשון, מלך סקוטלנד. הייתה להם רשות אפיפיורית הן לקרבה והן לזיקה. היא הייתה בתו של ג'ון בופורט, הרוזן הראשון מסומרסט (בנם של קתרין סווינפורד וג'ון מגונט, ונכדו של אדוארד השלישי, מלך אנגליה) מאשתו ליידי מרגרט הולנד, בתם של תומאס הולנד, הרוזן השני מקנט ואליס פיצאלן.

לג'יימס סטיוארט וג'ואן בופורט היו שלושה ילדים:

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The Politics of Fifteenth Century England,M.L. Kekewich et al. (1995) pp. 183–85