ג'ורג' סטיני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ורג' סטיני
George Stinney
תמונת המעצר של ג'ורג' סטיני מ-1944
תמונת המעצר של ג'ורג' סטיני מ-1944
לידה 21 באוקטובר 1929
פיינווד, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה להורג 16 ביוני 1944 (בגיל 14)
קולומביה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ורג' ג'וניוס סטיני הבןאנגלית: George Junius Stinney Jr.‎; ‏21 באוקטובר 1929 - 16 ביוני 1944) היה נער אפרו-אמריקאי שהורשע בגיל 14 ברציחתן של שתי ילדות בנות 7 ו-11 ובעקבות כך הוצא להורג בכיסא חשמלי. בשנת 2014 זוכה מהרצח לאחר שנקבע כי לא ניתן לו הליך משפטי הוגן. סטיני הוא האדם הצעיר ביותר בארצות הברית שנדון למוות עם תאריך לידה ופטירה ידוע.

פרשת המשפט[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטיני, יליד פיינווד (אנ') שבקרוליינה הדרומית, הואשם ברצח בטי ג'ון ביניקר בת ה-11 ומרי אמה תיימס בת השבע, שגופותיהן נמצאות במרס 1944 בעיירה אלקולו (אנ'). המשטרה עצרה אותו, וטענה כי הודה בפני אנשי המשטרה שביצע את הרצח.[1] תיעוד של ההודאה לא נמצא, מלבד הערות שסיפק אחד החוקרים.[2] משפטו, שהתקיים בפני חבר מושבעים המורכב מאנשים לבנים בלבד, לא תועד. בתוך פחות מעשר דקות הכריעו המושבעים כי יש להרשיע אותו ברצח מדרגה ראשונה;[3] השופט פיליף סטול סירב לשמוע את ערעורו. הוא הוצא להורג בכסא חשמלי באמצע יוני של אותה שנה. סטיני הוא האדם הצעיר ביותר שהורשע במשפט ונדון למוות וידוע תאריך לידתו ותאריך פטירתו.

ב-2004 החלו קבוצת עורכי דין ופעילים לדרוש חקירה מחודשת של התיק, ובשנת 2013 עתרה המשפחה בדרישה למשפט חדש. ב-17 בדצמבר 2014 בוטלה הרשעתו לאחר מותו, 70 שנה לאחר הוצאתו להורג, משום שנפסק כי הוא לא זכה להליך הוגן; לא ניתן לו ייצוג משפטי הולם והזכויות שמקנה התיקון השישי לחוקת ארצות הברית הופרו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ורג' סטיני בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.