ג'ויס באיירז

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ויס באיירז
Joyce Byers
דמותה של ג'ויס, בגילומה של וינונה ריידר, בעונתה הרביעית של הסדרה
דמותה של ג'ויס, בגילומה של וינונה ריידר, בעונתה הרביעית של הסדרה
תוכנית טלוויזיה "דברים מוזרים" (2016–)
הופעה ראשונה "פרק 1: היעלמותו של ויל באיירז" (2016)
יוצרים האחים דאפר
גילום הדמות וינונה ריידר
מידע
סטטוס חיה
גיל 44 שנה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לידה הוקינס, אינדיאנה, ארצות הברית
מין נקבה
מקצוע עובדת החנות הכללית של מלוואלד (עונות 1–3)
אשת שיווק טלפוני (עונה 4)
אזרחות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים ארצות הבריתארצות הברית הוקינס, אינדיאנה (עונות 1–3)
ארצות הבריתארצות הברית לנורה הילס, קליפורניה (עונה 4)
דמויות קשורות
משפחה ג'ונתן וויל באיירז (בנים)
אילבן / ג'יין הופר (בת מאומצת)
ג'ים הופר (בן-זוג)
חברים בוב ניובי
מורי באומן
קארן וילר
קלאודיה הנדרסון
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ויס באיירזאנגלית: Joyce Byers) היא דמות בדיונית ואחת מהדמויות הראשיות של סדרת המתח "דברים מוזרים" המגולמת על ידי השחקנית וינונה ריידר. ג'ויס היא אם חד הורית של ויל וג'ונתן באיירז וגרושתו של לוני באיירז שהופכת בעונה הרביעית של התוכנית לאמה המאמצת של אילבן / ג'יין הופר.[1]

גילום הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריידר הצטרפה לצוות השחקנים של "דברים מוזרים" בתור ג'ויס ביוני 2015, יחד עם דייוויד הארבור.[2] הדמות של ג'ויס עוצבה על פי דמותו של ריצ'רד דרייפוס, רוי נירי, במפגשים קרובים מהסוג השלישי, מכיוון שהיא נראית "מושפעת לחלוטין" לכל השאר שהיא מנסה למצוא את בנה ויל שנחטף.[3] בעונה השלישית, קיבלה ריידר העלאה בשכר.[4]

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה ראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעונה הראשונה, ג'ויס באיירז מתוארת כאם חד הורית חביבה, אכפתית, ולעיתים מרושעת שעובדת בחנות כללית במרכז העיר הוקינס, שחיה עם בניה ג'ונתן וויל. משתמע שיש לה היסטוריה של בעיות פסיכולוגיות.

כאשר בנה ויל נעלם, ג'ויס מזהירה מיד את מפקד המשטרה של הוקינס, ג'ים הופר. בהתחלה הופר מבטל את חששותיה, ומציע שויל עשוי להיות עם אביו לוני. מאוחר יותר הופר משתכנע שויל נעדר לאחר שמצא את אופניו נטושים באזור מיועד שהילדים קראו לו מירקווד.

ג'ויס מתחילה לחוש בנוכחותו של ויל בביתם, אך אינה מסוגלת לראות אותו. היא מתחילה לקבל שיחות טלפון מסתוריות, ומשתכנעת שהיא יכולה לשמוע את נשימתו של ויל בטלפון, אבל השיחות מסתיימות תמיד בפיצוץ הטלפון הביתי של המשפחה.

היא נדחתה כמטורפת כשהיא מתחילה לראות חזיונות דהויים של ויל מבעד לקיר וחושבת שהוא מתקשר איתה על ידי מניפולציה של אורות ברחבי הבית, אבל היא נשארת איתנה באמונתה. למרות חששותיה, ג'ויס ממשיכה לנחם את בנה הבכור ג'ונתן. כשג'ויס מספרת לג'ונתן על הממצאים שלה, גם הוא מבטל אותם כתוצרים של מוח פעיל יתר על המידה, אבל אז הוא מתחיל להבין שמה שהיא רואה הוא אמיתי כשהוא מבקר בעולם ההפוך עם ננסי וילר. ג'ויס לוקחת חופש מהעבודה ומבקשת מקדמות בשכר תוך כדי חיפוש אחר ויל, מה שמעצבן מאוד את הבוס שלה.[5]

כשגופתו של ויל נמצאה באגם, ג'ויס מעוררת ספק שהתיאוריות שלה נכונות, אך מחזיקה בתקווה שמה שמצאו באגם לא הייתה גופתו של ויל. אלא גופתו של ילד אחר או גופה מזויפת. לוני בא לבקר ולהרגיע אותה, אבל כשהוא רואה מה היא גילתה, הוא אומר לה לוותר על כך בגלל שאמונתו שויל באמת איננו. גם ג'ויס וגם ג'ונתן מתפוצצים לעברו ואומרים לו לעזוב, ומתחילים לעבוד יחד כדי לחשוף עוד מהתעלומה. בינתיים, הופר מגלה שהבית שלו נפגע והולך לבדוק מה מצבה של ג'ויס.

הם חולקים אחד עם השני את מה שהם גילו, ומגלים ששני הצדדים של הסיפור תואמים. לאחר מכן הם משתמשים במידע של הופר על מעבדת הוקינס כדי להתגנב למתקן. לאחר שנתפסו ונחקרו, ג'ויס והופר מורשים לפי הוראותיו של ברנר להסתכן בעולם ההפוך עם חליפות מגן. בעולם ההפוך, ג'ויס מגלה את גופתו של ויל, ולאחר שנודע לה שהוא עדיין בחיים, היא מחזירה אותו לעולם האמיתי. ויל מובא הביתה בחיים, ומתאחד עם חבריו בעודו מתאושש בבית החולים של הוקינס. ג'ויס וג'ונתן חשים הקלה בהחלמתו; עם זאת, בלי ידיעת אף אחד מהם, ויל החל להשתעל יצורים קטנים דמויי שבלול, לא שונים מאלה שג'ויס והופר מצאו אורבים בעולם ההפוך.

עונה שנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעונה השנייה של דברים מוזרים, המתרחשת כמעט שנה לאחר אירועי העונה הראשונה, ג'ויס מוצגת בשמחה יוצאת עם דמות חדשה; בוב ניובי, אחד מחבריה לכיתה בתיכון. בוב מתואר כחנון חביב שנהנה לפתור חידות ושונא סרטי אימה. עדיין בטראומה מאירועי העונה הראשונה, נראה שג'ויס מגוננת יתר על המידה על בנה ויל ולא נותנת לו עוד לרכוב ברחבי העיר בעצמו. עם הופר, ג'ויס לוקחת את ויל באופן קבוע למעבדת הוקינס, שם רופאי המעבדה עוקבים אחר בריאותו ומצבו הנפשי. לאור ניסיונה בעבר במעבדה, ג'ויס אינה סומכת על המנהל החדש של המעבדה, ד"ר סם אוונס, שהחליף את ד"ר מרטין ברנר בעקבות היעלמותו.

ג'ויס מודאגת יותר ויותר לגבי ויל שמתחיל לעשות "פרקים" תכופים שבהם חווה חזיונות מציאותיים של העולם ההפוך. ד"ר אוונס אומר לה שויל כנראה חווה את "אפקט יום השנה" של האירועים הטראומטים בשנה שעברה. ג'ויס נותרה לא משוכנעת, אפילו שהופר, מוותיק וייטנאם, טוען שויל יכול לסבול גם מ-PTSD.

הופר מגיע לביתה של ג'ויס ושואל את ויל אם הוא זוכר משהו מהפרק האחרון שלו. לאחר שג'ויס מבטיחה לויל שהיא לא תיקח אותו לד"ר אוונס החשוד, ויל אומר שהוא לא זוכר שום דבר מלבד דמות אפלה שצייר קודם לכן, שהילדים מכנים אותה "מנדנדת הנפש". בשל חוסר יכולתו של ויל לתאר את המפלצת בצורה מספקת, ג'ויס שואלת אותו אם הוא יכול לצייר אותה. הוא מסכים אבל כשג'ויס והופר מסתכלים בזהירות על התמונות שלו, הם רואים רק שרבוטים וקווים. הופר מציין שחלק מהקווים מתחברים; הציורים מובילים אותו ואת ג'ויס להבין שהציורים יוצרים מפה של מנהרות מחוברות מתחת להוקינס.

במהלך חקירה, הופר נלכד במתחם המנהרות התת-קרקעי, אך ג'ויס, בוב, מייק וויל מסוגלים לנווט במנהרות ולחלץ אותו. אולם בשלב זה, ויל מתחיל להתעוות מכאב, אז הם לוקחים אותו לטיפול במעבדת הוקינס. שם, יצורים המכונים דמודוגים מסתערים על המתקן, ובוב מציע להפעיל מחדש את הכוח באתר כדי להקל על פינוי. הוא חוזר לקבוצה בזמן, אבל עד מהרה נטרף על ידי דמודוג במרחק מטרים ספורים מהדלת. ג'ויס המומה ומדוכאת חוזרת הביתה עם ג'ונתן, ננסי וויל, כועסת על מותו של בוב ומיואשת לסיים את החוויה הקשה של ויל, ג'ויס שורפת את מפלץ הצל מויל בעוד מייק מפתה את הדמודוגים הרחק מהשער כדי שאילבן תוכל לסגור אותו.

עונה שלישית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעונה השלישית של דברים מוזרים, ג'ויס שמה לב שהמגנטים על המקרר שלה לא מצליחים להתמגנט. היא מוצאת שזה מוזר אבל הולכת לעבודה שם היא רואה את הופר ונותנל לו עצות לגבי היחסים של מייק ואילבן, בתו. הופר שואל את ג'ויס לדייט והיא מסכימה, אבל מקימה אותו בזמן שהיא הולכת לשאול את המורה למדעים של ויל, סקוט קלארק על המגנטים הכושלים. הוא מספר על מכונה תאורטית שמשפיעה על התיק המגנטי. ג'ויס הולכת להופר וחולקת את החשדות שלה שזה קשור למעבדת הוקינס ולעולם ההפוך.

ג'ויס והופר הולכים למעבדת הוקינס הישנה ונקלעים למארב על ידי המתנקש הרוסי גריגורי. הם בורחים ופונים לראש העיר שם מגלה הופר שראש העיר עושה עסקאות נדל"ן מפוקפקות עם הרוסים. ג'ויס חושדת שהמכונה נמצאת בהוקינס.

הם הולכים לאחד מנכסי הנדל"ן ומותקפים שוב על ידי גריגורי אבל בורחים וחוטפים את המדען הרוסי אלכסיי. ג'ויס מנסה לחקור את אלכסיי, אבל הוא מדבר רק רוסית ולא מבין אנגלית. ג'ויס והופר הולכים לראות את תאורטיקן הקונספירציה מורי באומן כדי שיוכל לתרגם את מה שאלכסיי אומר. הם מגלים שהרוסים פתחו את הפורטל להפוך באמצעות המכונה והם מתקשרים ל-CIA.

ג'ויס והופר הולכים ליריד הוקינס כדי למצוא את ילדיהם. בזמן שהם מחפשים את הילדים שלהם הם שומעים רוסים מדברים על ילדים בקניון ונוסעים לשם. ג'ויס והופר מתאחדים ועליהם מוטלת המשימה לסגור את הפורטל הפוך מתחת לאדמה.

ג'ויס והופר נפתחים זה לזה וג'ויס מסכימה לצאת איתו לדייט. הם מותקפים על ידי גריגורי והופר נלחם בו אך נתקע בחדר עם המכונה והפורטל. ג'ויס מסובבת את המפתח ומשמידה את המכונה שמפוררת את כולם בחדר. ג'ויס מאמינה שהופר מת ומאמצת את אילבן. ג'ויס מחליטה להעביר את משפחתה מהוקינס ללנורה, קליפורניה, ולוקחת איתה את אילבן.[6][7]

עונה רביעית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעונה הרביעית, ג'ויס, ג'ונתן, ויל ואילבן מתחילים חיים חדשים בלנורה, קליפורניה. ג'ויס עובדת מהבית בתור אשת שיווק טלפוני. היא מקבלת חבילה מסתורית עם דמי משלוח מברית המועצות, בפנים היא מוצאת בובה רוסית. היא מתקשרת למורי שחושב שהבובה נשלחה אליה על ידי ה-KGB, שרוצה ללכוד אותה על תפקידה בהשמדת הפעולות הסודיות של הסובייטים תחת קניון סטארקורט בעונה השלישית. היא מבינה שהבובה שבורה ומוצאת פתק בתוכה, בתוך הפתק כתוב שהופר עדיין בחיים בפתק רשום גם מספר טלפון.

מורי מגיע לקליפורניה. הוא עוזר לג'ויס להתקשר למספר הטלפון בפתק. עד מהרה הם מבינים שהופר כלוא בברית המועצות, ומי ששלח להם את הפתק הוא אחד הסוהרים שלו, ששמו הקוד "אנזו" על שן המסעדה האיטלקית אליה תכננו ג'ויס והופר לצאת לדייט. אנזו אומר להם להביא 40,000 דולר לאלסקה, שם איש הקשר שלו יורי הולך להטיס אותם לקמצ'טקה.

כדי לא לעורר את תקוותיה של אילבן, ג'ויס מחליטה לא לספר לילדיה על האפשרות שהופר בחיים. כשהם מספרים לילדים שהיא יוצאת לטיול עבודה, ג'ויס ומורי טסים לאלסקה ומוצאים את יורי. יורי מסמם את ג'ויס ומורי, קושר אותם ולוקח אותם למטוסו כדי להסגירם לסובייטים. הוא מסגיר אותם ועל אנזו ואנזו נכנס לכלא. בזמן שג'ויס, מורי ויורי על המטוס, ג'ויס משכנעת את מורי להכניע את יורי, אבל הוא מעלף בטעות את יורי ואין אף אחד שיטיס את המטוס. הם מתרסקים אך מצליחים להגיע לקמצ'טקה, ליד הגולאג בו כלוא הופר.

ג'ויס ומורי מעלים תרחיש להיכנס לכלא שבו מוחזק הופר. הם נכנסים פנימה, אך נחרדים לראות את הופר וחבריו האסירים מתעמתים מול דמוגורגון רוסי. לאחר שעזרה בדוחק להופר ואנזו להימלט, ג'ויס מתאחדת עם הופר.

בחיפוש אחר יציאה, ג'ויס, הופר, מורי, אנזו ויורי מוצאים דמודוגים הכלואים בשבי ברחבי הכלא, לכאורה כנבדקים בניסויים מדעיים. הם גם רואים סערה של חלקיקים שחורים, שמזכירה להם את חומר מצליף המוחות שהחזיק בויל בעונה השנייה.

הם בורחים לעיירה סמוכה, שם חולקים ג'ויס והופר את הנשיקה הראשונה שלהם. הם מגלים שילדיהם נמצאים בסכנת חיים ונלחמים נגד העולם ההפוך פעם נוספת. כשהיא נזכרת במוחות הכוורת, של היצורים בעולם ההפוך, ג'ויס מסיקה שהם יכולים לעזור לילדיהם שלהם על ידי הריגת הדמוגורגון והדמודוגים שהם ראו, אז הם מחליטים להיכנס שוב לכלא.

בחזרה לכלא, הופר מותקף על ידי דמודוג, מה שמעורר עבור ג'ויס פלאשבק למותו של בן זוגה בוב במעבדת הוקינס. ברגע קטרזי, ג'ויס הורגת את הדמודוגים שתוקפים את הופר ומצילה אותו. מורי משתמש בלהביור כדי להרוג את שאר הדמודוגים, בעוד שהופר משתמש בחרב כדי לערוף את ראשו של הדמוגורגון הבוגר. הניצחונות האלה קורים בזמן כדי לאפשר לננסי, רובין וסטיב לתקוף את גופו של ווקנה בעולם ההפוך.

ג'ויס והופר מתאחדים עם ילדיהם בהוקינס, שם החלו מפלצות העולם ההפוך לפלוש לעיר.

תגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

השחקנית שמגלמת את ג'ויס, וינונה ריידר ב-2010.

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריידר זכתה בפרסי המנסרים של פנגוריה בקטגוריית שחקנית המשנה הטובה ביותר בטלוויזיה,[8] וכן הייתה מועמדת לפרסי גולד דרבי טלוויזיה לשחקנית משנה בדרמה,[9] ולפרסי גלובוס הזהב בפרס השחקנית הטובה ביותר - קטגורית סדרת דרמה.[10] ריידר הייתה מועמדת גם לפרסי הלוויין בקטגוריית השחקנית הטובה ביותר - סדרת דרמה,[11] פרס סאטורן בקטגוריית השחקנית הטובה ביותר בסדרת טלוויזיה,[12] ופרסי גילדת שחקני המסך בקטגוריית הופעה יוצאת מן הכלל של שחקנית בסדרת דרמה יחד עם מילי בובי בראון, שמשחקת גם היא ב"דברים מוזרים" בתור אילבן.[13]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Hasnain, Qasim (12 בינואר 2020). "Stranger Things: 10 Things That Make No Sense About Joyce Byers". Screen Rant (באנגלית אמריקאית). ארכיון מ-21 בספטמבר 2021. נבדק ב-1 בינואר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Ausiello, Michael (15 ביוני 2015). "Scoop: Winona Ryder to Headline Untitled Netflix Supernatural Thriller". TVLine. ארכיון מ-16 באוגוסט 2015. נבדק ב-24 באוגוסט 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ Thrower, Emma (27 ביולי 2017). "Stranger Things: the Duffer brothers share the secrets of their hit show". Empire. ארכיון מ-6 בדצמבר 2016. נבדק ב-9 בפברואר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Andreeva, Nellie (19 במרץ 2018). "'Stranger Things' Cast Scores Major Salary Increases Ahead Of Season 3". Deadline Hollywood. ארכיון מ-27 במרץ 2019. נבדק ב-14 בפברואר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ "I'm a match to Joyce Byers from Stranger Things". charactour.com (באנגלית). ארכיון מ-26 בספטמבר 2020. נבדק ב-1 בינואר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ Tobias, Scott (2022-05-27). "'Stranger Things' Is Back. Here's Where We Left Off in Season 3". The New York Times (באנגלית אמריקאית). ISSN 0362-4331. נבדק ב-2022-08-07.
  7. ^ Stranger Things 4 | ST Cast Recaps Seasons 1-3 | Netflix (באנגלית), נבדק ב-2022-08-07
  8. ^ "Never mind Oscar, here's the 2017 FANGORIA Chainsaw Awards Nominees Ballot!". FANGORIA®. ארכיון מ-6 באוגוסט 2017. נבדק ב-14 בפברואר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ Dixon, Chris Beachum,Daniel Montgomery,Marcus James (27 ביולי 2017). "2017 Gold Derby TV Awards nominations: 'This is Us,' 'Veep,' 'The Leftovers,' 'Stranger Things' among top contenders". Goldderby. ארכיון מ-30 באוגוסט 2017. נבדק ב-27 באוגוסט 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  10. ^ "Winners & Nominees 2017". The Golden Globes. ארכיון מ-20 בדצמבר 2016. נבדק ב-16 בפברואר 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ "2016 Winners & Nominees". International Press Academy. ארכיון מ-30 במאי 2013. נבדק ב-16 בפברואר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ McNary, Dave (2 במרץ 2017). "Saturn Awards Nominations 2017: 'Rogue One,' 'Walking Dead' Lead". Variety. ארכיון מ-3 במרץ 2017. נבדק ב-2 במרץ 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  13. ^ Kelley, Seth (14 בדצמבר 2016). "SAG Award Nominations: Complete List". Variety. ארכיון מ-30 בינואר 2017. נבדק ב-3 ביולי 2021. {{cite journal}}: (עזרה)