בתוך

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"בתוך"
סינגל בביצוע דפנה ארמוני וצוות הווי חיל האוויר
יצא לאור 1977
שפה עברית
אורך 4:00
חברת תקליטים הד ארצי[1]
כתיבה יעל טבת קלגסבלד[2]
לחן יאיר רוזנבלום[2]
עיבוד יאיר רוזנבלום[2]
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"בתוך" הוא שיר שכתבה יעל טבת, הלחין ועיבד יאיר רוזנבלום וביצע צוות הווי חיל האוויר. דפנה ארמוני הייתה הסולנית. השיר התמודד בפסטיבל הזמר והפזמון תשל"ז (1977) והגיע למקום הרביעי.

על השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

לכותבת השיר, יעל טבת, הייתה חברה שעבדה בתוכנית הטלוויזיה "עלי כותרת" בהנחייתו של ירון לונדון. יאיר רוזנבלום היה המנהל המוזיקלי של התוכנית. טבת (בת 21 וחצי אז) נסעה עם חברתה ועם רוזנבלום לראות זמרת. היא סיפרה על שהתרחש בדרך חזרה:

יאיר החזיר אותי הביתה, וביהירות שאין שנייה לה ולא ברור בכלל מאיפה, אמרתי לו: "טוב, לכתוב פזמונים זו ממש לא בעיה. שירה – זה מסובך". הוא לא התבלבל מהבחורה הצעירה והטיפשה שישבה לידו ואמר: "אוקיי, אם זה כזה 'לא בעיה', אז תכתבי לי". אמרתי לו: "אין שום בעיה, אני אכתוב לך" [...] הלכתי הביתה, לא הבנתי לאן דחפתי את עצמי, יאיר רוזנבלום לא הגיב כאשר קרא את הטקסט. לאחר שבוע הוא התקשר אלי ואמר לי: "השיר התקבל לפסטיבל הזמר. רוצה לשמוע אותו?" אמרתי "כן", ופתאום קרה הדבר הזה, שהוא כל כך גדול, שמשהו עובר מדבר אחד לאחר ונוסף לו עוד ממד.

יעל טבת קלגסבלד[3][4]

'"בתוך" היה השיר היחיד שהקליט צוות הווי חיל האוויר (בגלגולו השני, שהוקם ב־1977). רוזנבלום ייעד את השיר לקולה של דפנה ארמוני (אז חיילת בלהקה) וביקש לאפשר לה להופיע בשיר בפסטיבל הזמר והפזמון, שנערך בבנייני האומה בירושלים באותה שנה, אבל בצה"ל לא הסכימו לכך שזמרת של להקה צבאית תופיע לבדה כזמרת פרטית, ולכן ביצעו את השיר צוות הווי חיל האוויר, והסולנית הייתה ארמוני. השיר היה השלישי בסדר השירים בתחרות וזכה לתשואות רמות מהקהל. מלבד ארמוני, החברים בצוות ההווי היו דני בסן ודייוויד ברוזה ואחותו טליה ברוזה, והם ליוו אותה בשיר. לשלושת המלווים היו רק שני מיקרופונים – דני בסן, שניגן בתוף מרים, היה בלי מיקרופון ולא שמעו אותו שר[5][6][4].

הצלחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"בתוך" הוצג ב"פינה לשיפוטכם" של מצעד הפזמונים השבועי של רשת ג' ב־14 במרץ 1977[7]. השיר זכה להצלחה והגיע בשיאו למקום החמישי ב־25 במאי 1977[8]. בסך הכל צעד השיר במשך 12 שבועות עד 20 ביוני 1977, אז יצא מהמצעד‏[9].

במצעד הפזמונים העברי השנתי לשנת תשל"ז של רשת ג' השיר דורג במקום ה־15[10].

מיקומי שיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדים שבועיים (1977)
מדינה מצעד מיקום שיא
ישראל רשת ג' 5[8]
‏  מצעדים שנתיים (תשל"ז)
מדינה מצעד מיקום שיא
ישראל רשת ג' 15[10]

גרסאות כיסוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לשיר בוצעו כמה גרסאות כיסוי. בין השאר ביצעו את השיר קרן רוזנבלום (בתו של יאיר רוזנבלום), רן דנקר, אניה בוקשטיין, שי המבר, בן ארצי, אבי סינגולדה, אולה שור-סלקטר והתזמורת הקאמרית הישראלית, רביב כנר, והראל סקעת[2]. סקעת ביצע את השיר בתוכנית "כוכב נולד 2" – ביצוע שזכה לשבחים – ואף הקליט אותו למהדורת הבונוסים של אלבום הבכורה שלו. סקעת שינה את מילות השיר מפנייה בלשון נקבה לזכר, לפנייה בלשון זכר לזכר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ פסטיבל הזמר 1977 (פסטיבל הזמר הישראלי תשל"ז) (1977), באתר סטריאו ומונו
  2. ^ 1 2 3 4 נתוני היצירה, באתר אקו"ם, בדיקה אחרונה ב־20 בספטמבר 2023
  3. ^ בתוך, באתר הספרייה הלאומית
  4. ^ 1 2 רוני טוביה, יעל טבת – אני שקעים לכל קמריך | 45 שנים לשיר "בתוך" שאחראי לתחילת הקריירה של שלושה אומנים שונים, באתר ronnytuvia.co.il
  5. ^ אסנת שוסטק, כשדייוויד פגש את דפנה, באתר מקור ראשון, 26 באפריל 2004
  6. ^ יאיר רוזנבלום, בתוך, באתר yairrosenblum.co.il
  7. ^ השיר מוצג ב"פינה לשיפוטכם" של רשת ג', באתר פזמונט, בדיקה אחרונה ב־23 בספטמבר 2023
  8. ^ 1 2 מיקום שיא במצעד השבועי של רשת ג' (5), באתר פזמונט, בדיקה אחרונה ב־24 בספטמבר 2023
  9. ^ השיר יוצא ממצעד רשת ג', באתר פזמונט, בדיקה אחרונה ב־24 בספטמבר 2023
  10. ^ 1 2 המצעד השנתי לשנת תשל"ז של רשת ג', באתר פזמונט, בדיקה אחרונה ב־23 בספטמבר 2023