בריגדת פירון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בריגדת פירון
Brigade Piron
סמל הבריגדה
סמל הבריגדה
סמל הבריגדה
פרטים
מדינה בלגיהבלגיה בלגיה
לוקסמבורגלוקסמבורג לוקסמבורג
שיוך צבא בלגיה החופשית
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות ינואר 194317 בנובמבר 1945 (כשנתיים ו־45 שבועות)
מלחמות מלחמת העולם השנייה
נתוני היחידה
כוח אדם 2,200
פיקוד
יחידת אם דיוויזיית המשמר המשוריינת (בריטניה)
מפקד נוכחי ז'אן-בטיסט פירון עריכת הנתון בוויקינתונים
מפקדים ז'אן-בטיסט פירון
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בריגדת פירוןצרפתית: Brigade Piron) הייתה בריגדה של צבא בלגיה החופשית אשר לחמה בחזית המערבית במלחמת העולם השנייה. הבריגדה נקראה על שם מפקדה - ז'אן-בטיסט פירון.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבריגדה הוקמה בינואר 1943 על בסיס אלפי מתנדבים בלגיים שנמלטו מהארץ הכבושה ושמרו אמונים לממשלה הבלגית הגולה ולצבא בלגיה החופשית. כמו כן כללה הבריגדה גם מתנדבים רבים מהפזורה הבלגית בכל רחבי העולם. לבריגדה התגייסו גם 116 חיילים לוקסמבורגים. מיור ז'אן-בטיסט פירון מונה למפקד הבריגדה. שמה הרשמי של הבריגדה היה "הבריגדה הבלגית הראשונה" אולם עד מהרה היא זכתה לכינוי "בריגדת פירון" על שם מפקדה.

חיילי הבריגדה עברו אימונים בבריטניה, ופירון קיווה שאנשיו ישתתפו בפלישה לנורמנדי, אולם מפקדת הצבא הבריטי העדיפה לשמור את החיילים הבלגים רעננים לקראת שחרור בלגיה. פירון הפציר בממשלה הבלגית הגולה ללחוץ על הבריטים, אולם לשווא. הבלגים נחתו בסופו של דבר בנורמנדי לקראת סוף יולי, במסגרת הדיוויזיה המוטסת השישית (בריטניה). הבריגדה השתתפה בשחרור צרפת ולאחר מכן הועברה כדי לסייע בשחרור בלגיה. הבריגדה לקחה חלק במבצע מרקט גארדן ולאחר מכן המשיכה לשחרור הולנד. ב-17 בנובמבר 1944 הוחזרה הבריגדה לבלגיה והוצבה במילואים בלוון. ב-11 באפריל 1945 הוחזרה הבריגדה להולנד לקרבות מאסף כנגד הגרמנים. הבריגדה עוד הספיקה להשתתף בפלישת בעלות הברית המערביות לגרמניה לפני סיום המלחמה.

לאחר סיום המלחמה פורקה הבריגדה, ועל בסיסה הוקמה "בריגדת השחרור".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בריגדת פירון בוויקישיתוף