ברדלס ענק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןברדלס ענק
חלקי מאובן של ברדלס ענק
חלקי מאובן של ברדלס ענק
תקופה
תחילת-אמצע פליסטוקן
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: טורפים
תת־סדרה: דמויי חתול
משפחה: חתוליים
סוג: ברדלס
מין: ברדלס ענק
שם מדעי
Acinonyx pardinensis
Croizet & Jobert, 1828
תחום תפוצה
מפת תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ברדלס ענק (שם מדעי: Acinonyx pardinensis) הוא מין נכחד של חתול קדום מהסוג ברדלס אשר חי באירופה ומזרח אסיה בתקופת הפליסטוקן. ברדלס זה היה קרוב לברדלס הערבות המודרני, אך היה גדול ממנו בהרבה.

הברדלס הענק הגיע לאורך של שני מטרים עם זנב באורך 140 סנטימטרים, לגובה 90 סנטימטרים (בדומה לאריה מודרני) ולמשקל 79–100 קילוגרם. בצורתו דמה לברדלס המודרני, היה בעל טפרים קבועים יחסית והיה בעל רגליים ארוכות, זנב ארוך, ריאות גדולות וניבים קטנים יותר מלשאר החתולים. הוא דמה במראה לפומה שאולי הייתה קרובתו וגם לברדלס אמריקאי. ככל הנראה מנע משקלו של הברדלס הענק לפתח מהירות בדומה לברדלס מודרני, למרות רגליו הארוכות יותר, אך עדיין היה מהיר ביותר.

המאובנים של ברדלס זה תוארו ב-1828 והתגלו בגרמניה, צרפת, הודו וסין. טרפו התבסס על מעלי גירה כמו צבאים, יעלים או אייליים בינוניים אליהם התקרב בהדרגה עד למרחק מתאים לתאוצה. לסתותיו היו חזקות יותר ודמו ללסתות של נמר או יגואר באמצעותם היה יכול למחוץ את עצם הגרון של טרפו עד למותו.

עם זאת, לא היה הברדלס הענק החתול הגדול ביותר בתחומי חיותו, בהם שוטטו נמרים, יגוארים אירופאים, טיגריסים ושנחרבים גדולים וככל הנראה גרמה התחרות מולם להכחדתו. ייתכן גם שנכחד בידי האדם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ברדלס ענק בוויקישיתוף
  • ברדלס ענק, באתר GBIF (באנגלית)
דגם ראש של ברדלס ענק