בן לאדן נחוש בדעתו לתקוף בארצות הברית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

"בן לאדן נחוש בדעתו לתקוף בארצות הברית" הייתה הכותרת של תקציר הידיעות היומי שהוכן על ידי סוכנות הביון המרכזית עבור נשיא ארצות הברית, ג'ורג' ווקר בוש, ב-6 באוגוסט 2001. התקציר נמסר 36 יום לפני פיגועי 11 בספטמבר, והזהיר כי קיים חשד מבוסס לפיו אוסאמה בן לאדן ואל-קאעדה ינסו לחטוף מטוסים ולפגוע בארצות הברית.

אזהרות מפני פיגועי 11 בספטמבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך שנת 2001 הועברו לנשיא ארצות הברית, ג'ורג' וו. בוש, כ-30 התראות של קהילת המודיעין האמריקאית בנוגע לפיגועים המתוכננים על ידי אוסאמה בן לאדן ואל-קאעדה.

בחודש מאי 2001 הוגש לבוש דו"ח מיוחד של ה-CIA שנשא את הכותרת "האיומים של אוסמה בין לאדן אמיתיים". הדו"ח התבסס על מידע שהועבר לארצות הברית על ידי ארגוני מודיעין מבריטניה, גרמניה, ישראל, מרוקו, רוסיה, ירדן ומצרים, ומידע נוסף שהגיע לידי קהיליית המודיעין האמריקאית. על פי ועדת המודיעין של הסנאט, נכתב בתזכיר כי "אנשי אל-קאעדה, בהם מספר אזרחים אמריקאים, התגוררו בארצות הברית או נסעו אליה במשך מספר שנים, וכנראה מדובר בחוליית טרור מאורגנת המקבלת תמיכה." על פי הדו"ח קיים חשד כי חברי החוליה ינסו לחטוף מטוסים או לבצע פיגועים בארצות הברית. הכתב רון סוסקינד (אנ') דיווח כי בוש השיב לאיש ה-CIA שהציג את הדו"ח: "בסדר, עכשיו כיסית את התחת שלך", ובילה את שארית היום בדיג[1].

ב-10 ביולי חיבר סוכן FBI דו"ח המכונה "תזכיר פיניקס (אנ')" המתריע מפני קבוצה של פעילי אל-קאעדה הלומדים תעופה אזרחית בארצות הברית וממליץ לבדוק מה הן כוונותיהם. המסמך הופץ רק בקרב מספר אנשים מצומצם בקהילת המודיעין האמריקאית.

ב-6 באוגוסט הוגש לנשיא בוש תקציר ידיעות מודיעיניות (אנ'), דו"ח יומי המכיל ידיעות מסווגות בעלות חשיבות בנושאי ביטחון לאומי שנאספו על ידי גופי הביון בארצות הברית. כותרת הדו"ח הייתה "בין לאדן נחוש בדעתו לתקוף בארצות הברית". תקציר הידיעות הוגש לבוש בזמן ששהה בחופשה בחוות קפלת הערבה בטקסס, שם התאמן ברכיבת אופני הרים. על פי הדיווחים, בוש התייחס לאזהרה זו ברצינות, אך בכירים בממשל בוש, בהם סגן הנשיא דיק צ'ייני ושר ההגנה דונלד רמספלד, חשדו שמדובר בדיווחי כזב שנועדו להטעות את גורמי המודיעין ולגרום לבזבוז משאבי הצבא[2][3].

חשיפת הדו"ח[עריכת קוד מקור | עריכה]

תקציר הידיעות המודיעיניות הודלף ותוכנו הוצג במהדורת החדשות של CBS ב-15 במאי 2002.

הדו"ח נמסר לידי הוועדה לחקר אירועי 11 בספטמבר באפריל 2004, ונכלל בסיכומי הוועדה שפורסמו ביולי 2004.

באותה תקופה נחשף גם כי נערכו מספר תרגילים צבאיים המדמים התרסקות מטוס אל תוך בניין. פיקוד הגנת האוויר והחלל של צפון אמריקה ערך בשנת 2000 תרגיל המדמה חטיפת מטוס נוסעים המשמש כטיל המתרסק לתוך מבנים שונים, בהם גם מרכז הסחר העולמי. באוקטובר 2000 ערך משרד ההגנה האמריקאי תרגיל המדמה התרסקות מטוס אל תוך הפנטגון. משרד הסיור הלאומי קבע תרגיל שתוכנן להיערך ב-11 בספטמבר 2001 המדמה התרסקות מטוס לתוך בניין בצפון וירג'יניה.

תגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתגובה להאשמות כי אנשי הממשל התעלמו מהאזהרות, אמרו מזכירת המדינה קונדוליזה רייס והגנרל ריצ'רד מאיירס כי תקציר הידיעות לא הכיל איום חדש ספציפי אלא "מידע היסטורי המבוסס על דיווחים ישנים."

גם הנשיא בוש טען מאוחר יותר שהדיווחים לא היו מספיק מדויקים, ואמר: "אם היה לי מושג כלשהו שהם הולכים לשגר מטוסים לתוך בניינים, היינו מזיזים שמיים וארץ כדי להציל את המדינה."[4]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Remember Bush’s Vacation, ‏18 באוגוסט 2011 (באנגלית).
  2. ^ 9/11 was a test. The books of the last two decades show how America failed., באתר וושינגטון פוסט, ‏3 בספטמבר 2021 (באנגלית).
  3. ^ The Great War of Our Time: The CIA’s Fight Against Terrorism from AL QA’IDA to ISIS, באתר ה-CIA, ‏2015 (באנגלית).
  4. ^ Bush was satisfied on pre-9/11 probes, באתר USA Today, ‏11 באפריל 2004 (באנגלית).