בלי פאניקה! (סדרת טלוויזיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בלי פאניקה!
סוגה דוקו, דרמה קומית
יוצרים גורי אלפי, ניר זהבי, דרור ויידמן, ברק כהן
כותבים גורי אלפי, דרור ויידמן, ברק כהן, אלעד רביב
בימוי ישי קרני, גורי אלפי, ניר זהבי
שחקנים גורי אלפי, לוסי איוב
ארץ מקור ישראלישראל ישראל
שפות עברית ישראלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 6
הפקה
מפיק אסף נאוי
עורכים ניר זהבי
מוזיקה אלון פרימן
שידור
תקופת שידור בישראל 16 בפברואר 202229 באוגוסט 2022
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בלי פאניקה! היא סדרת דוקו דרמה קומית ישראלית המשודרת בכאן 11 החל משנת 2022, בכיכובם של גורי אלפי ולוסי איוב.

פורמט[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה ממחישה לצופה בצורה קומית כיצד ייראה האסון הבא שעלול לפגוע במדינת ישראל. לפי המומחים, כל האסונות שבסדרה עתידים להכות במדינה, אך לא ניתן לדעת מתי ובאיזו עוצמה.

בסדרה פיתחו פורמט מיוחד שנע בין שני צירי זמן – מחד, הווה דוקומנטרי, ובו גורי ולוסי פוגשים ומראיינים במקומות שונים בעלי תפקידים בכירים, מומחים, ניצולים ישראלים שחוו את האסון בעברם במדינות אחרות וטיפוסים צבעוניים שמתכוננים על דעת עצמם לאסון. מהם הם לומדים מה הבעיות כיום, כיצד ניתן ורצוי להיערך לאסון ברמה האישית, הקהילתית והממשלתית. ומאידך, עתיד דרמטי, שבו הם חווים את האסון בעזרת אפקטים מיוחדים בצורה קומית ומתוסרטת הממחישה את האסון המדובר בכל פרק.

הסדרה נקראת "בלי פאניקה!" גם כאבחנה קומית וגם מפני שמטרתה היא לא להכניס את הציבור לפאניקה אלא לספק מידע לצופה מתוך גישה של "ידע זה כוח" ובכדי לספק לצופים טיפים משמעותיים כיצד כל אזרח יכול להימנע, להיערך ולפעול כאשר קורה האסון המדובר. כך יצא, לדוגמה, בפרק שהעלה תרחיש של מתקפת סייבר המתרחשת בתוך בית חולים בישראל, שבפועל הצליח לחזות את מתקפת הסייבר על בית החולים הלל יפה[1] עוד לפני שקרתה.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2020 פרצה מגפת הקורונה ותפסה את כל העולם לא מוכן ואת ישראל בפרט. המגפה אמנם הייתה מפתיעה, אך גורי אלפי ולוסי איוב כבר יודעים שהאסון הבא הוא רק עניין של זמן ולכן הם יוצאים לבדוק כיצד ישראל נערכת לאסון הבא – רעידת אדמה, צונאמי, אירוע חומ"ס (חומרים מסוכנים), צפיפות אוכלוסין, מתקפת סייבר ומזג אוויר קיצוני.

בפרקי הסדרה השונים השתתפו נציגים מטעם רשות החירום הלאומית, מערך הסייבר הלאומי, פיקוד העורף, המכון הגיאולוגי לישראל, המכון לחקר ימים ואגמים, ארגון "צפוף" ועוד. בין המומחים והבכירים שהשתתפו בסדרה נמנים חתן פרס ישראל דן יקיר, אל"ם גולן ואך, ד"ר אפרים לאור, פרופסור שמואל מרקו, ד"ר כרמית רפפורט, תא"ל זאב צוק רם, תא"ל בצלאל טרייבר, ד"ר רן נוף, ד"ר מיכאל הלברטל, ירון חנן, ד"ר עדי וולפסון, ד"ר אבי שגב, ראש עיריית דימונה בני ביטון, רומי אבן דנן, נמרוד קליף מ"כבאות הצלה ישראל", ד"ר עמוס סלמון, ד"ר בברלי גודמן, ד"ר איה לזר, סמנכ"ל הלמ"ס אליהו בן משה, ד"ר אלון טל ועוד.

פרקי הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר הפרק נושא הפרק תאריך שידור מקורי ישראלישראל
1 רעידת אדמה 16 בפברואר 2022
מדינת ישראל ממוקמת על השבר הסורי-אפריקני, ולכן לאורך כל ההיסטוריה המתועדת, בישראל אירעו רעידות אדמה עוצמתיות שגרמו לנזק רב. מה שהיה בעבר יהיה גם בעתיד. רעידת האדמה עלולה לקרות בכל רגע ועל אף שלא ניתן לחזות במדויק מתי, היא מתרחשת בישראל בממוצע בכל 100 עד 150 שנה בעוצמה של בערך 6 בסולם ריכטר. הרעידה האחרונה הייתה ב-1927.

רעידה שלפי ראשי רשות החירום הלאומית ותרחיש הייחוס תגרום לכ-7000 הרוגים, 8600 פצועים קשה, 9500 לכודים בהריסות, 37,000 פצועים נוספים, 170,000 מחוסרי קורת גג ו-28,000 בניינים עם הרס כבד.

בחלק הדרמטי של הפרק גורי ולוסי חווים את הרעידה תוך כדי סיבוב קניות שהם עושים ב"סופר יציב" במרכז תל אביב. הם מצליחים לברוח מהבניין הקורס ולאחר שדרכיהן נפרדות בעקבות רעידת משנה חזקה, גורי מקים כנופיה בעזרת נייר טואלט שלקח עמו מהסופר. הם מתמודדים עם נזקי הרעידה עד שפיקוד העורף מגיע להצילם.

2 אירוע חומרים מסוכנים (חומ"ס) 2 במאי 2022
הפיצוץ בנמל ביירות והפיצוץ בנמל עקבה הם קדימון למה שעלול לקרות בישראל. רק שנה לפני הפיצוץ בנמל ביירות פרסם מבקר המדינה דו"ח חמור על המפעלים במפרץ חיפה, בו נקבע כי ישנה אכיפה לא יעילה על מפעלים במפרץ חיפה, היעדר מדיניות סדורה לטיפול בחומרים מסוכנים, קבלת נתונים חלקיים בלבד על איכות האוויר ועוד.

מפרץ חיפה, המשתרע על שטח קטן, משמש אכסניה לתעשיות ומתקנים רבים מאחסנים חומרים מסוכנים ומשתמשים בהם, דבר המגביר את הסיכון להתרחשות אירועים מסוכנים שעלולים להוביל אף לאירוע שרשרת שעלול לגרום לאסון המוני.

מלבד חשיפה מצטברת לזיהומים שמקורם בפעילות המפעלים, ייתכנו גם אירועים חריגים כגון תקלה, תאונה, אסון טבע או אירועי פח"ע, שעלולים לגרום למשל לפיזור חומר רעיל, לגלי הדף ולחום.

בפרק זה גורי ולוסי בודקים את הסיכונים הקיימים, מה אפשר לעשות כדי למזער את הסכנה ומה עלינו לעשות באופן אישי אם אנחנו עדים לאירוע חומ"ס.

3 צונאמי 1 באוגוסט 2022
בשנים האחרונות, תושבי ישראל הרימו את ראשם באזור חופי הים, וגילו שלט המתריע בפניהם לאן עליהם ללכת אם מגיע צונאמי. השלטים האלה לא צצו משום מקום, והם חלק מהדרך שבה המדינה מכינה את הציבור להתמודדות עם הצונאמי שכנראה יגיע כתוצאה מרעידת אדמה או קריסת מצוק תת-ימי בקרבת חופי ישראל.

ישנן עדויות היסטוריות לפגיעת צונאמי בקיסריה, אשדוד, יבנה, עכו ותל אביב. ישראל היא מדינת חוף, אשר לאורכו ישנן תחנות כוח של חברת החשמל, מפעלים פטרוכימיים במפרץ חיפה, מוסדות ציבוריים, בתי חולים ועשרות אלפי בניינים ובתים, אשר נמצאים בטווח הפגיעה. הזיהום הפוטנציאלי מצונאמי צפוי להישאר גם שנים ארוכות אחרי הפגיעה בעקבות המליחות של מי הים.

בפרק זה גורי ולוסי בודקים כיצד המדינה נערכת, כיצד אנחנו כאזרחים יכולים להיערך וחווים את הצונאמי בעצמם.

4 צפיפות אוכלוסין 15 באוגוסט 2022
ישראל היא בין המדינות הצפופות בעולם, עם כ-430 נפשות לקילומטר רבוע. כיום חיים בישראל כ-9.5 מיליון איש, אולם בכל כ-3 דקות יש לידה בישראל, והתחזית היא כי בשנת 2048 (חגיגות 100 השנים למדינת ישראל) יחיו בה כ-17 מיליון איש. קצב פיתוח התשתיות כיום (בניית כבישים, בתים, שירותי רפואה, חינוך ועוד) לא יכול להדביק את קצב גידול האוכלוסייה, מה שמעמיד את ישראל בסיכון להפוך למדינת עולם שלישי.

בפרק זה גורי ולוסי נפגשים עם תושבים בעיר בני ברק, העיר הצפופה בישראל ואחת הערים הצפופות בעולם עם יחס של 29,000 איש לקילומטר רבוע ושם הם רואים איך החיים של כולנו עומדים להיראות (פקקים של בני אדם, מחסור במים ועוד).

הצורך בהיערכות למשבר הצפיפות רלוונטי לא רק למדינה כולה, אלא גם לערים ולאזרחים עצמם. בחלק הדרמטי של הפרק לוסי וגורי נפגשים בשנת 2048, מיד בסיום חגיגות המאה למדינה. גורי מחפש דירה לגור בה בגלל משבר הדיור שמעולם לא נגמר ולוסי הזקנה מחפשת שותף כי אין לה מספיק כסף ("תשובה-קווין") כדי לשלם שכר דירה. יום רגיל בחיי הישראלים של 2048 ייגמר בסיטקום – "30 בדירה אחת" (מחווה לסדרת הטלוויזיה "שלושה בדירה אחת").

5 סייבר 22 באוגוסט 2022
בפרק זה גורי ולוסי מוצאים את עצמם בליבה של מתקפת סייבר המאיימת להשבית את מערך הרפואה, ויוצאים למסע כדי לבדוק האם המדינה ערוכה לאסון צפוי מסוג זה.
6 מזג אוויר קיצוני 29 באוגוסט 2022
בשל משבר האקלים, בעשורים האחרונים מתרחשת בישראל ובעולם החמרה באירועים של מזג אוויר קיצוני, שהופכים קיצוניים ותכופים יותר, ולפי הערכות המומחים אלה צפויים להתגבר בעתיד.

בפרק זה גורי ולוסי בודקים מהי הסבירות שאירועים מסוג זה יתרחשו שוב בישראל, ועד כמה המדינה ערוכה אליהם.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
גורי אלפי גורי אלפי שחקן ראשי
לוסי איוב לוסי איוב שחקנית ראשית
אסף ליברמן קריין חדשות פרק רעידת אדמה
סנדרה שדה אמא של לוסי פרק צונאמי
לוטוף נוייסר אבא של לוסי פרק צונאמי
ירמי שיק בלום נאור המאבטח פרק צונאמי
אורי ורד רומי המתווך פרק צפיפות אוכלוסין
רועי עידן ישי כרמל פרק מזג אוויר קיצוני
שרון טייכר קריין פרסומות פרק מזג אוויר קיצוני

הפקה ושידור[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה הופקה לתאגיד השידור הישראלי על ידי אסף נאוי במשך כשנה וחצי. בקטעי הדוקו צולמו ראיונות לאורך כמעט כל חלקי הארץ מאילת ועד צפת. עבודת האפקטים הייתה ארוכה ומורכבת במיוחד.

הפרק הראשון של הסדרה, בנושא רעידות אדמה, עלה לשידור בכאן 11 ב-16 בפברואר 2022, מספר חודשים לפני עליית שאר פרקי הסדרה כפרק ספיישל, בעקבות רעידות אדמה שפקדו את אזור בית שאן בתחילת שנת 2022. הפרק השני עלה לשידור ב-2 במאי באותה שנה, ושאר פרקי הסדרה עולים מדי יום שני לאורך חודש אוגוסט.

ביקורות ותגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה קיבלה ביקורות חיוביות בעיתונות ובתחנות הרדיו השונות.

בביקורת בעיתון מעריב נכתב: "אין ספק ש"בלי פאניקה" היא סדרת פרקים מהחשובות שנעשו הנותנת לכל אחד ואחת מהצופים כלים להתמודדות. משהו באיך שהדוקו-קומדיה הזה נעשה יגרום להרבה מהצופים בבית להצליח לשבת פרק אחר פרק ולהמשיך ללמוד באופן פסיבי את אחד השיעורים החשובים ביותר שיילמדו – אחד כזה שבאמת יועיל להם בעתיד".[2]

בביקורת בעיתון הארץ נכתב כי זוהי "תוכנית עם פורמט מקורי וחכם, את הסכנה העתידנית מצליחה "בלי פאניקה!" להעביר בבימוי קולנועי ואפקטים יעילים והשילוב בין סצינות דרמה עתידניות לבין שיחות עם מומחים שמתריעים מפני המחר מתגלה כמוצלח וחכם בעידן של מלחמה על קשב ותשומת לב".[3]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה פרס קטגוריה מועמדות תוצאה
2023 פרסי האקדמיה לטלוויזיה הקלטה בסדרה עובדתית וסדרת תעודה קובי ניסים, ויטלי גרינשפן מועמדות

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]


הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]