בית וויגאליק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בית וויגאליק
מידע כללי
סוג בית מגורים
כתובת רח' הקרן הקיימת 20
מיקום ירושלים
הקמה ובנייה
תאריך פתיחה רשמי 1936
אדריכל נתן ברין
סגנון אדריכלי סגנון אקלקטי
קואורדינטות 31° 46′ 36.62″ N, 35° 12′ 44.89″ E
בית וויגאליק

בית וויגאליק הוא מבנה בית דירות בשכונת רחביה שבירושלים ברחוב הקרן הקיימת 20, פינת רחוב אוסישקין בגבולה הצפוני של השכונת. הבית הוא מפואר ויוצא דופן בנוף הבנייה של רחביה ומתאפיין בסגנון לקטני.


היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבניין תוכנן עבור יעקב פסח וחנה וויגאליק על ידי האדריכל נתן ברין ובנייתו הסתיימה  בסיוון תרצ"ו 1936. יעקב פסח וויגאליק היה  מתרים מקצועי של בית היתומים דיסקין והבניין נבנה מראש כבית דירות להשכרה. הזוג וויגאליק היו חשוכי ילדים והתגוררו בקומה השנייה משמאל[1].

הבניין בנוי אבן אדמדמה (מיזי אחמר), נבנה בסגנון הלקטני וכך כולל אלמנטים קלאסיים כמו גם מרכיבים הלקוחים מעולם הצורות של הסגנון הבינלאומי ואף מסגנון האר-דקו[2]. חזיתו של הבניין מעוטרת בקשתות, מרפסות בהן עמודים בעלי כותרות מסוגננות וקשתות נאו-מזרחיות – כאשר כל אלו רכיבים אופיינים לסגנון הקלאסי. החלונות האנכיים בצידי הבניין המהווים המשך של  חדר המדרגות עשויים על פי הסגנון בינלאומי. החלונות נמשכים לאורך כמה קומות, מזכירים בצורתם תרמומטר ומכניסים אור לתוך חדרי המדרגות.  סבכות גדר הברזל סביב הבית מעוצבות בסגנון האר-דקו וכמו כך גם עיצוב האותיות בשער הכניסה הראשי – בהן מופיעה שנת סיום הבנייה (תרצ"ו). על שלט הכניסה לבניין מופיעים שמות הבעלים של הבית – יעקב פסח וחנה וויגאליק, וכך גם במרכז הכניסה המעוגלת.

הבניין הוגדר כבניין לשימור ומופיע ברשימת אתרי המורשת בישראל.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ רפי כפיר, בית וויגאליק, באתר אהבת ירושלים
  2. ^ דוד קרויאנקר, אדריכלות בירושלים - הבנייה בתקופת המנדט הבריטי, ישראל: כתר, 1989, עמ' 343-344