בית התה של ירח אוגוסט (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בית התה של ירח אוגוסט
The Teahouse of the August Moon
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על רומן של ורן סניידר
בימוי דניאל מאן
הופק בידי ג'ק קאמיננגס
תסריט ג'ון פטריק
עריכה הרולד קרס
שחקנים ראשיים מרלון ברנדו
גלן פורד
אדי אלברט
פול פורד
מוזיקה סול צ'פלין
צילום ג'ון אלטון
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה מטרו גולדווין מאייר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה מטרו גולדווין מאייר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 29 בנובמבר 1956
משך הקרנה 106 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט קומדיה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 3,926,000‏$
הכנסות 8,925,000‏$
הכנסות באתר מוג'ו teahouseoftheaugustmoon
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
גלן פורד (פיסבי), מרלון ברנדו (סאקיני) ומצ'יקו קיו (פרח הלוטוס)

בית התה של ירח אוגוסטאנגלית: The Teahouse of the August Moon) הוא סרט קולנוע אמריקאי משנת 1956, בבימויו של דניאל מאן, עם מרלון ברנדו, גלן פורד, אדי אלברט ופול פורד בתפקידים הראשיים.

התסריט נכתב על ידי ג'ון פטריק והוא מבוסס על מחזה שלו בשם זה שהוצג בהצלחה רבה בברודוויי ב-1953 וזכה בפרס טוני ובפרס פוליצר. המחזה מבוסס על ספר בשם זה מאת וורן סניידר (1951).

העלילה מתרחשת בשנת 1946 באי אוקינאווה הנמצא תחת שלטון צבאי אמריקאי. השלטון מבקש להקנות לכפריים היפניים ערכים אמריקאים של דמוקרטיה.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולונל פורדי (פול פורד) הוא בראש הממשל הצבאי האמריקאי באוקינאווה. מסייעים לו סרג'נט גריגוריץ' (הנרי מורגן) והמתורגמן סאקיני (מרלון ברנדו). בתחילה נואם סאקיני את נאומו המפורסם על ההיסטוריה של האי ועל הבדלי התרבויות בינם ובין האמריקאים – "באוקינאווה... להתרחץ בבית מרחץ עם אישה ערומה: יפה מאוד. תמונה של אישה ערומה בבית פרטי: לא יפה. באמריקה... פסל אישה ערומה בגן מקבלים פרס. אישה אמיתית ערומה בגן מקבלים בית סוהר. מסקנה: פורנוגרפיה שאלה של גאוגרפיה".

פורדי מקבל הוראה מהפנטגון להקנות לתושבי הכפר, ערכים אמריקאיים של דמוקרטיה, שוויון וזכויות נשים. הוא שולח לכפר טוביקי את קפטן פיסבי (גלן פורד) ביחד עם סאקיני. הם מכנסים את התושבים ופיסבי מודיע להם על רצונו לבנות שם בית ספר בצורת הפנטגון. הכפריים אינם רוצים בזה אלה בבניית בית תה.

הם שולחים לו כמתנה את "פרח הלוטוס (מצ'יקו קיו) שתשמש לו כגיישה. פיסבי מתנגד אך סאקיני משכנע אותו שזה המנהג וכי היא רק תשרת אותו. בעקבות זה דורשות הנשים שוויון זכויות ואפשרות ללמוד להיות גיישות. בגברים לוחצים על פיסבי לבנות בית תה כי רק שם יוכלו לבלות עם הגיישות.

לבסוף נכנע פיסבי אך למוצרים שלהם - כלובים לצרצרים, כובעי קש וכדים, אין ביקוש אצל החיילים. סאקיני מגלה לפיסבי שהם מייצרים ברנדי מתפוחי אדמה ופיסבי מורה להם להקים מזקקה גדולה והם משווקים את הברנדי לכל הצבא באי ובכסף הם בונים בית תה. פיסבי מתחיל ללכת לבוש עם כפכפי עץ וחלוק אחצה בתור קימונו.

פורדי משוחח בטלפון עם פיסבי שמספר לו שבנה בית תה במקום בית ספר. הוא חושב שיצא מדעתו ושולח לטוביקי את הפסיכיאטר הצבאי קפטן מקלין (אדי אלברט).

מקלין הוא מעריץ חקלאות אורגנית וכשפיסבי אומר לוו שהם אינם משתמשים בחמרי הדברה הוא מתלהב, מחליט להישאר והופך ליפני כמו פיסבי.

לבסוף חוגגים כולם את פתיחת בית התה לאור הירח המלא של חודש אוגוסט. הנשים היפניות מופיעות לפני כולם והאמריקאים מלמדים את היפנים שירה בציבור. בתוך כל החגיגה באת מגיעים פורדי וסרג'נט גריגוריץ. פורדי אומר להם כי בגללם הקריירה הצבאית שלו אבודה.

פורדי נוזף בפיסבי ומקלין ומורה לכפריים ולגריגוריץ להרוס את בית התה והמזקקה. הכפריים מחביאים את קירות בית התה ומשקים את גריגוריץ בברנדי שלהם עד שאינו יכול לפעול.

לפתע מקבל פורדי ידיעה כי מפקד הצבא ביפן התרשם ממה שקרה בטוביקי והוא מתכונן להגיע. פיסבי ומקלין מוחזרים למשרתם, בית התה מוקם במהירות וכולם נכנסים אליו לאור אור הירח של חודש אוגוסט ופורדי בטוח שיועלה לדרגת גנרל.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
מרלון ברנדו סאקיני מתורגמן
גלן פורד קפטן פיסבי
אדי אלברט קפטן מקלין פסיכיאטר
מצ'יקו קיו פרח הלוטוס גיישה
פול פורד קולונל פורדי מפקד הצבא באוקינאווה
הנרי מורגן סרג'נט גריגוביץ שליש

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גלובוס הזהב[עריכת קוד מקור | עריכה]

שונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]