בית הכנסת היהודי הישן בטורטוסה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בית הכנסת היהודי הישן בטורטוסה
Antiga sinagoga jueva de Tortosa
מידע כללי
סוג בניין עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום טורטוסה
מדינה ספרד
מייסדים קהילת יהודי טורטוסה
הקמה ובנייה
תאריך פתיחה רשמי המאה ה-14
סגנון אדריכלי בנייה ורנקולרית עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 40°49′06″N 0°31′30″E / 40.8183°N 0.525023°E / 40.8183; 0.525023
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בית הכנסת היהודי הישן בטורטוסה הוא מבנה שנבנה במאה ה-14 ברובע היהודי החדש בעיירה טורטוסה.[1] לא קיימת עדות מתועדת או ארכיולוגית על כך שמבנה זה אכן שימש כבית כנסת. המבנה נמצא ברשימת אתרי המורשת האדריכלית של קטלוניה.[2]

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

המבנה המכונה "בית הכנסת היהודי הישן" נמצא בפינת הרחובות קארר מייג'ור דה רמולינס (Carrer Major de Remolins) וטרבסיה דל מור (Travessia del Mur). בחזית נשמרה קשת בצורת חצי עיגול הנשענת על משקופי אבן ומימינה חלון קטן. שתי הקומות העליונות נפתחות לחזית דרך חלונות בעלי קשת בצורת מניפה, עשויה לבנים. שיפוע הגג מוסתר בחלקו העליון על ידי לוח מעוטר. בבנייה משולבות אבנים גלויות. לבניין שתי דלתות, אחת מהן חסומה בקרשים ומספר חלונות קטנים בעלי קשתות לבנים. הבניין נטוש וחלונותיו מנופצים.

המבנה נמצא בקצה הצפוני של רחוב קארר מייג'ור, בסמוך לחומה שנבנתה במאה ה-14 לצורך הגנה על העיר ולשער וימפסול ששימש כיציאה מהעיר. קיים דמיון רב בין צורת הבנייה של השער וזאת של בניין בית הכנסת. השער נהרס במאה ה-19 יחד עם קטעים מהחומה כדי לאפשר בנייה חדשה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימות עדויות לנוכחות יהודית בטורטוסה כבר במאה השביעית. בין האישים המפורסמים שהתגוררו בטורטוסה נמנים מנחם בן סרוק (920-970), יליד טורטוסה, בלשן ופילולוג, איברהים איבן יעקוב דה טורטוסה, בן תקופתו של מנחם בן סרוק, חובב מדעי הטבע ורפואה נודע בזכות גאוגרפים ערבים שציטטו את עבודותיו, איבן מר שאול,יצחק בר לוי, יליד קורדובה, התיישב בטורטוסה בשנת 1013, אחד ממניחי היסוד של האסכולה הפייטנית הספרדית. שם טוב בן יצחק מטורטוסה (אנ') (1196-1264) ידוע בשל תרגומיו ליצירות פילוסופיות ורפואיות מערבית לעברית.[3]

הרובע היהודי הראשון בטורטוסה הוקם לאחר כיבוש העיר בידי רמון ברנגר הרביעי רוזן ברצלונה (אנ'), בשנת 1148, כאשר הרוזן תרם לקהילה היהודית את אזור מספנות המורים לצורך בניית 60 בתים.[4] הרובע היהודי החדש הוקם במאה ה-13 על אדמות שהוענקו לראשי משפחה יהודים על ידי האבירים הטמפלרים לצורך בניית 25 בתים. בין שני הרבעים הפריד הרחוב קארר מייג'ור דה רמולינס.

מפת טורטוסה במאות 13 - 14 בה מצוין מקום הרובע היהודי הישן והרובע היהודי החדש ושער וימפסול

בין המאות 12 עד 15 הקהילה היהודית בטורטוסה הייתה אחת הקהילות החשובות ביותר בקטלוניה.

שני הרבעים היהודיים נשמרו כמעט ללא שינוי. הנוכחות היהודית מונצחת בשמות רחובות הרובע כדוגמת כיכר מנחם בן סרוק ורחוב ירושלים (Carrer de Jerusalem).

שלט על בית ברחוב ירושלים המציין את מיקומו של בית הכנסת

בניגוד לדעה הרווחת, יש הסוברים שבית הכנסת של הרובע היהודי היה ממוקם ברחוב ירושלים. דעה זאת מסתמכת על מסמך משנת 1493 (שנה לאחר גירוש יהודי ספרד) בו מוזכרת העובדה שהעירייה רוצה למכור בית כנסת הנמצא בבניין הפונה אל "Carrer del Pla d'en Pol", שם קודם של רחוב ירושלים, כדי לשלם חובות, ועל מסמך משנת 1635, בו רשימת הנכסים אותם חילק בית המלוכה בעיר טורטוסה, בו מוזכר "בית הכנסת של היהודים" (Juheria), הנמצא באותו מקום.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]