בייב (אלה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בַּאדְ'ב
Badb
תרבות אירית
אלים מקבילים בלונה
אם ארנמס עריכת הנתון בוויקינתונים
אחים אריו, מאכה, פודלה, מוריגן, בנבה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
באד'ב הייתה מופיעה בצורת עורב אפור.

בֵּייב (באירית מודרנית: Badhbh, באירית עתיקה: Badb (היגוי בַּאדְ'ב)) פירוש שמה באירית העתיקה הוא "עורבת"—והיא אלת מלחמה מהמיתולוגיה האירית, שלעיתים מופיעה כעורבת, ומכונה גם באד'ב קאטה (Badb Catha, "עורבת הקרב"). בהיגוי המודרני פירוש השם הוא "נשר", שם המשמש גם לתאר מכשפה או זקנה בעלת מאפיינים מעולם הקסם. גרסאות לשמה ממקומות וזמנים שונים כוללים: Bibe, Bellona ו-Cautth Bodva. באד'ב ידועה בשל הפחד והבלבול שהיא זורה בין חיילים, כדי להטות את הקרב לטובת הצד המועדף עליה. באד'ב עשויה להופיע גם לפני קרב כסימן מראש להיקף הקטל לבוא, או לחזות את מותו של דמות בולטת המעורבת בקרב. היא לפעמים עושה זאת באמצעות יללות, מה שמוביל להשוואות עם הבאנשי.

יחד עם אחיותיה, מאכה (Macha), ואנו (או אנה - Ana, Anu); לפעמים האחות השלישית היא נמאן (Nemain), באד'ב היא חלק משלישיית אלות המלחמה המוריגנה (Morrígna), או שלוש הפנים של האלה מורגן.[1][2][3]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלת המלחמה בלונה היא הגרסה הרומית לבאד'ב

באד'ב היא אלה עתיקה מאוד, וככזו קיימת וריאציה גדולה בסיפורים אודותיה. היא הבת של דלבת (Delbáeth), המלך הגבוה המיתולוגי של אירלנד, וארנמס, אחת מהטוהא דיי דאנן (Tuatha de Danaan), גזע אלים. ארנמס (Ernmas) היא האלה האם של אירלנד, ועל שמה ושם בתה אייר נקרא האי וכן העם (Eire הוא השם ההיסטורי של אירלנד).  דלבת שלט בטוהא דיי דאנן, ובפומוריאנים (Fomorians), גזע על-טבעי. בעלה היה נייט (Néit), אשר לפעמים מתואר כבעלה של נמאן, והיה אב גזע הטוהא דיי דנאן. הקדמוניות הזו ממקמת את משפחת אלים זו כפרוטו-קלטית.

האחיות של באד'ב הן אייר ופוטלה, או כשלישיית אלות המלחמה, מאכה ואנו. באד'ב, כאספקט של מורגן (שבמיתולוגיה הבריטית היא מורגן לה פיי), יכולה לשנות את צורתה, והייתה הופכת לעורבת, זאבה, דובה, או אפילו ענקית שחוצה נהר בצעד אחד.

הפומוריאנים ובני הטוהא דיי דנאן נלחמו ביניהם, ובמלחמה הגדולה, בקרב השני של מאג טורד, באד'ב ואחיותיה הביאו לתבוסת הפומוריאנים וגירשו אותם מאירלנד. רוב הדימויים של הפחדותיה נובעים מהסיפור על קרב זה, בו גם ניבאה את מותו של אחד המנהיגים. מסופר על באד'ב ואחיותיה שזרו פחד ובלבול בין חיילי האויב, העלו ערפל בו לא מצאו את עצמם, המטירו עליהם אש מעננים דחוסים. בחלק מהסיפורים באד'ב גורמת לחיילים ליפול על חרבם, והייתה צורחת עליהם מצורתה כעורבת. לפעמים מספרים ששומעים את קריאותיה בשדה הקרב כשהוא זרוע בגופות הנופלים. היא נחשבת כנוטלת חלק פעיל בקרבות.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Ó Cuív, Brian (1968). Irish Sagas; ed. Myles Dillon. Cork: Mercier.
  • MacBain, Alexander. (1982) An Etymological Dictionary of the Gaelic Language. Gairm Publications.
  • Pokorny, Julius (1959). Indogermanisches etymologisches Wörterbuch

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Macalister, R.A.S. (trans.) (1941). Lebor Gabála Érenn: Book of the Taking of Ireland Part 1-5. Dublin: Irish Texts Society.
  2. ^ Cath Maige Tuired: The Second Battle of Mag Tuired, Text 166, Author: Unknown
  3. ^ Elizabeth A. Gray (ed. & trans.), Cath Maige Tuired: The Second Battle of Mag Tuired, section 167, 1982