ביג ביט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ביג ביט
Big beat
מקורות סגנוניים מוזיקה אלקטרונית, ברייקביט הארדקור, מוזיקת האוס, טכנו, אסיד האוס, מוזיקת היפ הופ, נאו-פסיכדליה, רוק אלטרנטיבי, EBM
מקורות תרבותיים תחילת שנות ה-90 של המאה ה-20, לונדון, אנגליה
מוצא הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
כלים מקלדת אלקטרונית, פטיפון עם הנעה ישירה, סינתיסייזר, גיטרה חשמלית, גיטרה בס, מערכת תופים, סקוונסר, דוגם צלילים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ביג ביטאנגלית: Big beat) הוא תת-ז'אנר מוזיקלי של מוזיקה אלקטרונית שמאופיין בדרך כלל בברייקביטים (אנ') כבדים ובלופים ותבניות שנוצרו על ידי סינתיסייזר (באופן דומה לאסיד האוס / טכנו). תת-ז'אנר זה מזוהה בעיקר עם הפרודיג'י, The Chemical Brothers, פאטבוי סלים, The Crystal Method (אנ'),‏ Propellerheads (אנ')‏, Basement Jaxx (אנ') וגרוב ארמדה (אנ').‏[1]

תת-ז'אנר זה זכה להצלחה במיינסטרים בשנות ה-90 של המאה ה-20.[2]

יצירות ביג ביט כוללות פעימות תופים כבדות ומעוותות בקצבים של 100–140 פעימות לדקה, קווי סינתיסייזר של Roland TB-303 (הדומים לאלו של אסיד האוס) ולופים כבדים משירי פאנק, נשמה, ג'אז ורוק משנות ה-60 וה-70 של המאה ה-20. ביצירות ביג ביט ניתן למצוא לעיתים קרובות שירה או ראפינג בסגנון פאנק רוק המונע על ידי בייסליינים עזים ומעוותים על ידי סינתיסייזר וכן בנוי בדומה לשירי פופ, האוס וטכנו. כמו כן, ביצירות ביג ביט ניתן למצוא צלילי קרשנדו, בילדינג, דרופ (אנ') ודראם רול (אנ') מורחבים, סמפול משירים ומיצירות קולנוע וטלוויזיה, כלי מוזיקה נוספים, כגון כלי מיתר מזרח תיכוניים, פיצוצים, צופרי אוויר, סירנות (בדרך כלל, סירנות משטרתיות) ויריות. כמו בז'אנרי דאנס אחרים של אותה תקופה, השימוש באפקטים כמו פילטרים, פאזינג (אנ') ופלאנג'ינג היה נפוץ בתת-ז'אנר זה.

כמו כן, ניתן למצוא ברייקביטים (אנ') חזקים ודחוסים בשירים של חלוצי הביג ביט בשימוש הוקים מלודיים וסאונדים מסומפלים. בהתבסס על השימוש העיקרי של ברייקביטים ובייסליינים רועשים וכבדים, יש דמיון בין ביג ביט למוזיקת ג'אנגל ודראם אנד בייס, אם כי לביג ביט יש מקצב איטי משמועתי משני הז'אנרים האחרים.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Old Hit Won't Outgun Prodigy Disc". Miami Herald. 10 בספטמבר 2004. ארכיון מ-2023-03-06. נבדק ב-2023-07-26. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ Coleman, Jonny (2016-10-14). "In Defense of Big Beat, the Annoying 90s Music Genre That Snobs Love to Hate". Thump (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2019-02-21.