בומבולוני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בומבולונה
Bombolone
מאכלים
סוג מזון, דונאט עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא איטלקי
מרכיבים עיקריים בצק מטוגן, מילוי (מתוק לרוב)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בומבולוניאיטלקית ברבים: Bomboloni; ביחיד: Bombolone, בומבולונה) הן סופגניות איטלקיות (בדומה לברלינר (אנ')). את הבומבולונה אוכלים כחטיף או כקינוח. שמו של המאפה קשור מבחינה אטימולוגית ל"בומבה" (פצצה), ובאזורים מסוימים באיטליה, אותו סוג מאפה נקרא גם פצצה ("בומבה"). הקשר האטימולוגי נובע כנראה מהדמיון לרימון או לפצצה מיושנת, וייתכן שניתן לראות היום גם התייחסות לצפיפות הקלוריות הגבוהה של מתכון זה (כלומר, "פצצת קלוריות").

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעוד בומבולונה עשוי להיות קשור בעיקר לטוסקנה,[1] הוא נחשב למאכל מסורתי באזורים אחרים באיטליה, אם כי עם שינויים קלים במתכון. באזורים שהיו בשליטת אוסטריה בעבר, כגון טרנטינו-אלטו אדיג'ה, ונטו ופריולי-ונציה ג'וליה, ההערכה היא שמסורת הבומבולוני מקורה ב"קראפפן" האוסטרי (כלומר, ברלינר), והמתכון שלהם שם כולל ביצים, שאינן מצויות בזן הטוסקני.[2]

בומבולוני ביתיים

לעיתים יש למאפייה שלטים בכתב יד עבורם, ומבקרת המזון אמילי ויז כתבה שאולי המבקרים לא יכולים לקחת סופגניות במילוי חם באזור עם סלמי חזיר בר וכריכים עם שמן כמהין המוצעים, אלא שתושבי טוסקנה נהנים מהם אפילו בחוף.[3] הם נמכרים גם לעגלות על החוף[4] והם נבדלים מעט מהסופגניות הממולאות במדינות אחרות בכך שהם מכניסים את המילוי מלמעלה, שם הוא נראה לעיתים, ולא מזריקים אותו מהצד.

מסעדת "A Voce" בניו יורק מגישה אותם עם רוטב שוקולד,[5] ופירנצה מעדיפה את הבומבולוני חמים, כשהם מוגשים "היישר מהתנור" ומלאים בפודינג, בשוקולד או בריבה.[3]

אוסף מוזיקה של הזמרת האיטלקייה ג'אנה נאניני משנת 1996 נקרא Bomboloni וכולל את השיר "Bomboloni" עם מילים על סופגניות חמות ופצצות. הקליפ כולל ריקודים שבטיים, תלבושות, פצצות שחורות עגולות עם נתיכים, וסופגניות רבות כשהן נאכלות, מוכות במחבטי בייסבול ונזרקות לכל עבר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בומבולוני בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]