בגראטן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןבגראטן

תקופה
קרטיקון עליון, 70 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
תת־סדרה: תרופודה
סוג: בגראטן
מין: Bagaraatan ostromi
שם מדעי
Bagaraatan
אוסמולסקה, 1996
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בגראטן (שם מדעי: Bagaraatan; פירוש השם: "baɣa" - קטן, "araatan" - חיית טרף במונגולית) הוא סוג של דינוזאור תרופוד טורף מקבוצת הטירנוזאורים שהתקיים במשך הקרטיקון עליון שלפני 70 מיליון שנה מזמננו במונגוליה.

המאובנים של הדינוזאור התגלו במדבר גובי בתצורות נגמט (אנ') ואלה תוארו בשנת 1996 בידי החוקרת הפולנית הלצ'קה אוסמולסקה (אנ'). בסוג זה הוגדר מין אחד, Bagaraatan ostromi, לכבוד החוקר האמריקאי ג'ון אוסטרום.

טורף זה הגיע לאורך 3 עד 4 מטרים והיה בהתאם למבנה פיסת הרגל ומבנה השלד קרוב של הטירנוזאורים המוקדמים כמו הפרוצרטוזאוריים. עם זאת מבנה הגולגולת היה מאסיבי מעט אך דק ודומה מעט לזה של עוף, כך שאולי היה קשור לתרופודים מקבוצת המנירפטורים. אורך הלסתות הגיע ל-23 עד 24 ס"מ ואלה היו בעלי שורות שיניים מחודדות ולסת עמוקה. מבנה חוליות הזנב מרמז על מבנה קל יחסית שהתאים לריצה מהירה.

הדינוזאור התקיים לצד מגוון גדול של דינוזאורים ממדבר גובי הכוללים תרופודים כמו אובירפטורוזאוריה, דרומזאוריים, תריזינוזאוריים, כמה הדרוזאוריים, צרטופסים וזאורופודים גדולים. ככל הנראה היה זה צייד זריז של דינוזאורים בגודל קטן עד בינוני.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בגראטן בוויקישיתוף