באור האמת (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

באור האמתאנגלית: Floodlights) הוא סרט טלוויזיה בריטי ששודר לראשונה ב- BBC Two ב-17 במאי 2022. בישראל, הסרט משודר באמצעות שירות הסטרימינג yes VOD. הסרט מבוסס על סיפורו של אנדי וודוורד, כדורגלן עבר בריטי שבשנת 2016 חשף כי הוא היה קורבן להתעללות מינית כילד, על ידי מאמנו בארי בנל. את וודוורד הבוגר מגלם ג'רארד קירנס ואת דמותו של וודוורד הצעיר מגלם, בהופעת הבכורה שלו על המסך מקס פלטשר. את בנל מגלם ג'ונאס ארמסטרונג . [1]

הסרט זכה לשבחים רבים בזכות המשחק המרשים של שלושת השחקנים הראשיים, ובזכות הדרך בה הצליח להעביר את הכאב הרגשי של התעללות מבלי להראות אותה על המסך.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנדי וודוורד הצעיר הוא מגן מוכשר בקבוצת הכדורגל המקומית שמושך את תשומת ליבו של מאמן הכדורגל בארי בנל. בנל, שעבר ממנצ'סטר סיטי לקרו אלכסנדרה, נחשב לאחד ממאמני הנוער הטובים ביותר בענף. בארי באמצעות כריזמה יוצאת דופן, משכנע את הוריו של וודוורד לצרפו לקבוצה אותה מאמן, ומבטיח שיעשה את הילד עשיר ויוציא את משפחתו ממעגל העוני. וודוורד ונערים נוספים נשארים לישון בביתו של המאמן בנל. בנל מסביר שוודוורד חייב לישון איתו באותה המיטה מאחר שאין מיטות נוספות מלבד המיטות של חבריו. במיטה, בנל יוזם משחק המסתיים בכך שוודוורד הצעיר נוגע באיבר המין שלו. בנל ממשיך את מעגל ההתעללות שלו על וודוורד על ידי הקפאתו מהשתתפות במשחקים בכל פעם שהוא דוחה את נסיונותיו לקיום יחסי מין.

בסוף שנות ה-90, וודוורד משחק עבור קבוצת בורי תחת המנהל ניל וורנוק, כאשר בלשי המשטרה פונים אליו. בנל אמור לחזור לבריטניה לאחר ריצוי עונש על תקיפה מינית שביצע בקטין נוסף בארצות הברית, והמשטרה רואה בוודוורד עד מפתח לחקירתו. וודוורד הבוגר מגיש תלונה אנונימית, שמובילה לכליאתו של בנל באנגליה. בריאותו הנפשית של וודוורד מתדרדרת כתוצאה משחזור הטראומה, והקריירה המקצועית שלו מתפרקת. הוא מבקר את בנל בכלא, ומספר לו על כוונתו לתבוע את קרו אלכסנדרה. בנל מאשים את וודוורד ברדיפה אחר בצע הכסף בעקבות הקריירה הכושלת שלו, ומתרץ בכך שוודוורד לא התלונן על ההתעללות באותם ימים.

בהמשך הסרט וודוורד מפוטר ממשטרת מנצ'סטר רבתי בגלל מערכת יחסים מינית עם אישה שהסבתכה. הוא יוצר קשר בפייסבוק עם חבר מקבוצת הכדורגל בילדות כדי לדבר איתו על ההתעללות שחווה, אבל כאשר מקבל בקשת חברות מבנל שהשתחרר מהכלא, הוא מנסה להתאבד. וודוורד יוצר קשר עם כתב בעיתון הגרדיאן, דניאל טיילור, ומספר שברצונו לחשוף את סיפורו בעילום שם. טיילור משכנע אותו שיוכל להציל חיים אם יחליט לפרסם את הסיפור בפומבי.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

וודוורד אמר שהוא העריץ את הסרט ספוטלייט על מקרי ההתעללות המינית בכנסייה הקתולית, אבל מאמין שהוא מתמקד יותר מדי בעיתונאים ולא בקורבנות. ולכן הוא עבד עם התסריטאי מאט גרינהלג כדי ליצור סרט המתמקד במסע הרגשי של הקורבנות של התעללות המינית.[2]

ג'ונאס ארמסטרונג נבחן עבור התפקיד של וודוורד אבל הסוכן שלו שכנע אותו לקחת את התפקיד של בנל. ארמסטרונג אמר שהיה צריך להציג את הכריזמה של בנל שהקסימה את ההורים והילדים, אבל גם את "השד שבתוכו". [3] וודוורד אמר שהמשחק של ארמסטרונג כל כך דומה לבנל שאחותו - שבחיים האמיתיים נישאה למאמן - הייתה חולה מזה.[2]

למרות שהסרט מתאר כיצד וודוורד נאלץ לגעת באיבר המין של בנל, לא מוצגת בו כלל התעללות בפירוט גרפי. גרינהל הסביר שלמרות שאין תיאור מדויק של האירועים, הצופים ידעו בדיוק מה קורה, בנוסף ציין שהוא לא יכל לצפות בסדרה שלוש בנות של ה-BBC על התעללות מינית בילדים ברוצ'דייל בגלל התוכן הגרפי.[2]

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטיוארט ג'פריס מהגרדיאן העניק לסרט ארבעה כוכבים מתוך חמישה, ושיבח את משחקם של ארמסטרונג, פלטשר וקירנס. הוא מתח ביקורת על הקצב של סוף הסרט, וציין שלדעתו הוא סקר מהר מדי את הקריירה של וודוורד לאחר שפרש מהכדורגל. [4] שון אוגריידי מעיתון האינדיפנדנט דירג את הסרט בצורה זהה, וציין כי החזות של ארמסטרונג בתור דמותו בנל הספיקה כדי לאיים על הקהל מבלי שתוצג התעללות ממשית על המסך. [5]

הסרט זכה לביקורות חיוביות נוספות מהדיילי טלגרף ,[6] הטיימס ,[7] ה- i (חמישה כוכבים) [8] והפייננשל טיימס .[9]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Clinton, Jane (17 במאי 2022). "Floodlights cast: Who stars in the Barry Bennell drama, what time it's on BBC2 and the true story it explores". i. נבדק ב-19 במאי 2022. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ 1 2 3 Harrison, Phil (17 במאי 2022). "'Secrets kill': the harrowing drama about sexual abuse in football". The Guardian. נבדק ב-19 במאי 2022. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ Robinson, Abby (17 במאי 2022). "Floodlights star reveals he initially refused to play Barry Bennell". Radio Times. נבדק ב-19 במאי 2022. {{cite news}}: (עזרה)
  4. ^ Jeffries, Stuart (17 במאי 2022). "Floodlights review – this harrowing drama about sexual abuse in football is so, so valuable". The Guardian. נבדק ב-19 במאי 2022. {{cite news}}: (עזרה)
  5. ^ O'Grady, Sean (18 במאי 2022). "Floodlights review: Harrowing drama on the lives wrecked by the darkest side of football". The Independent. נבדק ב-19 במאי 2022. {{cite news}}: (עזרה)
  6. ^ אתר למנויים בלבד Benji Wilson, ‏Floodlights, review: Andy Woodward's story makes for a gut-wrenching, if uneven drama, The Telegraph, 17 May 2022
  7. ^ Jackson, James (17 במאי 2022). "Floodlights review — the whistleblower who went to hell and back". נבדק ב-20 במאי 2022. {{cite news}}: (עזרה)
  8. ^ Gilbert, Gerard (17 במאי 2022). "Floodlights retells Barry Bennell's abuse with horrifying insight – a testament to Andy Woodward's bravery". i. נבדק ב-20 במאי 2022. {{cite news}}: (עזרה)
  9. ^ Einav, Dan (17 במאי 2022). "Floodlights is an unmissable and almost unwatchable football-abuse drama". Financial Times. נבדק ב-20 במאי 2022. {{cite news}}: (עזרה)