באדי גאי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
באדי גאי
Buddy Guy
לידה 30 ביולי 1936 (בן 87)
לטסוורת', ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה George Guy עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1953 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים תיכון מק'קינלי עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה בלוז, רוק עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים קוברה רקורדס, צ'ס רקורדס, דלמארק רקורדס, צ'ארלי רקורדס, אטלנטיק רקורדס, RCA עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Shawnna עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
www.buddyguy.net
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ורג' "באדי" גאי (אנגלית: George "BuddyGuy; נולד ב-30 ביולי 1936) הוא זמר וגיטריסט בלוז אמריקאי. דורג במקום ה-30 מתוך 100 הגיטריסטים הגדולים של מגזין "רולינג סטון" של כל הזמנים.

השפיע על גיטריסטים ואמנים מרכזיים, ובהם ג'ימי הנדריקס, אריק קלפטון, ג'ימי פייג', קית' ריצ'רדס, ג'ף בק, ג'ון מאייר וסטיבי ריי וון.

ילדותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

באדי גאי נולד לסאם ולאיזבל גאי. אחד מתוך חמישה אחים במשפחתו.

גאי גדל בלטסוורס שבלואיזיאנה.  בגיל 7 התעניין במוזיקה, והתחיל לנגן בגיטרה בשימוש שני מיתרים שהוא הכין. לאחר מכן קיבל גיטרה אקוסטית שליוותה אותו במשך הקריירה שלו. את הגיטרה תרם בהמשך להיכל התהילה של הרוק אנד רול.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת שנות ה-50, התחיל גאי לנגן עם להקות בבאטון רוז' (Baton Rouge), עיר הבירה של לואיזיאנה.

ב-25 בספטמבר 1957 גאי עבר לשיקגו. ההחלטה לעבור לשיקגו נחשבת למכריעה בחייו, משום שבמקום החדש קיבל את השראת המוזיקה והתרבות של הבלוז. גאי קיבל את ההשראה המוזיקלית שלו ממאדי ווטרס וממוזיקאים כגון ג'ון לי הוקר, ליטנין סלים וגיטר סלים.  

בשנת 1958, שני גיטריסטים מהחוף המערבי בשם מג'יק סם ואוטיס ראש החתימו את גאי על חוזה הקלטות. אוטיס ראש אף הפיק את ההופעות של גאי, ועל מנת שיהיה מפורסם יותר, שיבץ הופעות שלו במועדונים פופולריים. בזמן שהופיע במועדון בשם "מועדון 708", גאי פגש את מי שהיה הגיבור שלו, הזמר מאדי ווטרס. ווטרס התרשם מהכשירון המוזקאי של גאי, והשניים אף ניגנו והופיעו ביחד.

גאי הפך לאמן קבוע במועדון 708, ובסופו של דבר גילה אותו המלחין וילי דיקסון. באמצעות דיקסון, הצליח גאי להשיג חוזה כגיטריסט עם חברת "צ'ס רקורדס". בזכות זאת בהמשך גאי זכה להיפגש ולעבוד עם גיבורי המוזיקה ומקורות ההשראה שלו.

את האלבומים הפופולריים ביותר שלו פרסם גאי משנות ה-60 עד שנות ה-80 של המאה ה-20 - תקופה שבמהלכה הוא התמסר לא רק לבלוז אלא גם לרוק אנד רול. אלבום הסולו הראשון שלו - "עזבתי את הבלוז שלי בסן פרנסיסקו" (1967) - היה גם האלבום האחרון שגאי הוציא עם חברת צ'ס רקורדס. לאחר יציאתו של אלבום זה, עזב גאי את חברת צ'ס רקורדס וחתם חוזה הקלטותׁ עם חברת ואנגארד רקורדס. שאיפתו הייתה ליצור ולהפיק עוד מוזיקה, לגוון את להיטיו ולהפיק מוזיקה יצירתית וחדשה. בשנה שלאחר מכן הוציא אלבום נוסף, תחת השם "האיש והבלוז עם ואנגארד". גאי שיתף פעולה עם מומחה המפוחית ג'וניור ולס, ויצר איתו את היצירות הזכורות ביותר שלו עם ואנגארד רקורדס.

הפופולריות של גאי ירדה מעט בסוף שנות ה-80 של המאה ה-20, אך עלתה שוב בשנות ה-90 שבהן יצר שלושה אלבומים זוכי פרס גראמי.

גאי ממשיך ליצור מוזיקה גם במאה ה-21, ומופיע עם אמנים עכשוויים כמו קרלוס סנטנה וג'ון מאייר. בשנת 2003 הוא הוציא אלבום אקוסטי ובו כלולים שירים האהובים עליו, כשהם מוגשים בגרסאות כיסוי שנוצרו תוך התאמה לסגנונו המוזיקלי.

בשנת 2005 נכנס גאי להיכל התהילה של הרוק אנד רול.

הופעותיו בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

גאי הופיע בישראל בפסטיבל הבלוז בחיפה בקיץ 1993[1] ובאמפיתיאטרון קיסריה בקיץ 2016.[2] גאי חזר לישראל להופעה נוספת שהתקיימה בהיכל התרבות בתל אביב ב-25 באוקטובר 2018 במסגרת מופע תרומה לעמותת "כנפיים של קרמבו".[3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא באדי גאי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ קטע ארכיון, בעמוד הפייסבוק של כאן 88, פורסם ב-25 באוגוסט 2020
  2. ^ עמי פרידמן, אמן הבלוז באדי גאי יופיע בישראל, באתר ynet, 28 במרץ 2016
  3. ^ באדי גאי יגיע לישראל באוקטובר 2018, באתר כרטיסים ברשת, ‏25 ביוני 2018