אתאופוביה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אתאופוביה הוא מונח המתאר פחד, חוסר אמון, או סלידה מאתאיסטים או מאתאיזם.

ביקורת האתאיזם לעומת אתאופוביה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעוד שביקורת האתאיזם פועלת להפריך לוגית טיעונים אתאיסטיים, אתאופוביה מתאפיינת בהשמעת הצהרות שגויות, קיצוניות או שיקריות במכוון, המופנות נגד ציבור האתאיסטים בכללותו. הצהרות אלו עשויות לכלול כינויי גנאי וגידופים.

ביטויים לאתאופוביה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אתאופוביה באה לידי ביטוי דרך הכללות של תכונות רגשיות או מוסריות שליליות כלפי האתאיסטים כגוף אחד. דוגמאות להכללות נפוצות:

  • אתאיסטים הם רשעים או נבלים
  • אתאיסטים נטשו את דרך האלוהים והולכים בדרך החטא[1]
  • החיים של אתאיסטים חסרי משמעות ושמחה[2]
  • אתאיסטים שואפים להרוס את הדתות, ומנסים להשפיע על אנשים לעזוב את דתם[3]
  • אתאיזם הוא תופעה של תקופת ההתבגרות; ניסיון מרד במבוגרים[4]
  • כל האתאיסטים מוותרים על השקפת עולמם ופונים בבקשת עזרה לאלוהים ברגעי מצוקה וסכנה, על ערש דווי וכדומה[5]

אפליית אתאיסטים לרעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפה של מדינות (באדום) בהן נכון לשנות 2015 קיים עונש מוות לאתאיסטים. [6] [7]

אתאופוביה יכולה לבוא לידי ביטוי על ידי אפליה נגד אתאיסטים, החל ברדיפה של אלו שמזהים את עצמם, או אלו שמזוהים על ידי אחרים כאתאיסטים, וכלה באפלייתם של אתאיסטים לקבלה למקומות עבודה או תפקידים פוליטיים.

נכון לשנת 2015, יש 19 מדינות אשר ניתן להעניש בהן אנשים על בסיס היותם אתאיסטים, וב-13 מתוך אותן המדינות אפשר להעניש בעונש מוות.[8][9]

דוגמאות היסטוריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחלק מהתרבויות העתיקות, אתאיזם היה חטא שעונשו מוות. אף על פי שידועים מספר פילוסופים ביוון העתיקה אשר הגותם הייתה אתאיסטית, כפירה באלים נתפשה כהשחתת מידות.

בתרבות היהודית העתיקה כפירה באלוהי ישראל הוגדרה חטא חמור שדינו סקילה[10]:

ז כִּי יְסִיתְךָ אָחִיךָ בֶן-אִמֶּךָ אוֹ-בִנְךָ אוֹ-בִתְּךָ אוֹ אֵשֶׁת חֵיקֶךָ, אוֹ רֵעֲךָ אֲשֶׁר כְּנַפְשְׁךָ--בַּסֵּתֶר לֵאמֹר: נֵלְכָה, וְנַעַבְדָה אֱלֹהִים אֲחֵרִים, אֲשֶׁר לֹא יָדַעְתָּ, אַתָּה וַאֲבֹתֶיךָ. ח מֵאֱלֹהֵי הָעַמִּים, אֲשֶׁר סְבִיבֹתֵיכֶם, הַקְּרֹבִים אֵלֶיךָ, אוֹ הָרְחֹקִים מִמֶּךָּ--מִקְצֵה הָאָרֶץ, וְעַד-קְצֵה הָאָרֶץ. ט לֹא-תֹאבֶה לוֹ, וְלֹא תִשְׁמַע אֵלָיו; וְלֹא-תָחוֹס עֵינְךָ עָלָיו, וְלֹא-תַחְמֹל וְלֹא-תְכַסֶּה עָלָיו. י כִּי הָרֹג תַּהַרְגֶנּוּ, יָדְךָ תִּהְיֶה-בּוֹ בָרִאשׁוֹנָה לַהֲמִיתוֹ; וְיַד כָּל-הָעָם, בָּאַחֲרֹנָה. יא וּסְקַלְתּוֹ בָאֲבָנִים, וָמֵת: כִּי בִקֵּשׁ, לְהַדִּיחֲךָ מֵעַל יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, הַמּוֹצִיאֲךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, מִבֵּית עֲבָדִים. יב וְכָל-יִשְׂרָאֵל--יִשְׁמְעוּ, וְיִרָאוּן; וְלֹא-יוֹסִפוּ לַעֲשׂוֹת, כַּדָּבָר הָרָע הַזֶּה--בְּקִרְבֶּךָ.

דברים יג', פסוקים ז' - יב'

בהלכה משמש המושג משומד למי שהמיר את דתו מהיהדות לדת אחרת, מילה הקשורה לשורש ש.מ.ד ולהשמדה.

אתאופוביה בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ידועים מספר מקרים בהם דמויות בולטות הקשורות לפעילות אתאיסטית בישראל קיבלו איומים על חייהם באמצעים שונים. בינואר 2016 רוססו כתובות נאצה על ביתו של פרופ' יעקב מלכין, הוגה באתיקה הומניסטית חילונית יהודית ומנהל מכון "תמורה" ליהדות חילונית-הומניסטית. בסמוך לביתו נמצאה מעטפה ממוענת ולידה סכין, אשר הזהירה את יעקב מלכין מלהמשיך בפעילויותיו האתאיסטיות: "זוהי אזהרה עבורך להפסיק מיד כל פעילות אתאיסטית וכופרנית שאתה מוביל או לוקח חלק בה. עליך לעצור בצורה מוחלטת ומיידית את עיסוקך בהדחת והסתת עם ישראל מאלוקיו... באם לא תפסיק פעולותיך שהרי אחרי אזהרה זו, דע שאתה בוחר על דעת עצמך להפקיר את גורלך ועתידך. אל תדגיש את הסאה, האזהרה כאן אינה סרק, היא נאמרת ברצינות גמורה ומוחלטת, קח אותה ככזו. לא תקבל עוד אזהרה".[11]

פעילים שונים בארגון האתאיסטים הישראלי קיבלו גם הם איומים ישירים על חייהם.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ http://www.reasonablefaith.org/defenders-2-podcast/transcript/s4-28#ixzz3IeiO46ER: "Ultimately, the reason why a person fails to become a Christian is because he loves darkness rather than light and he wants nothing to do with God. (William Lane Craig)
  2. ^ "Atheism and Death" [1]
  3. ^ Religion Must Be Destroyed, Atheist Alliance Declares; New militant atheists want to 'destroy religious faith'; Staten Island pol decries 'war on Christmas,'; The War on Christmas is real, and the atheist barbarians are winning it
  4. ^ Here is Dinesh D'Souza lecturing students at the University of Colorado at Boulder
  5. ^ "אין אתאיסטים בשדה הקרב" - דעה באתר ערוץ 7
  6. ^ Fenton, Siobhan (30 במרץ 2016). "The 13 countries where being an atheist is punishable by death". The Independent. נבדק ב-23 בנובמבר 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ "The Freedom of Thought Report". International Humanist and Ethical Union. 2015. נבדק ב-20 בנובמבר 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ Robert Evans, Atheists face death in 13 countries, global discrimination: study, Reuters, ‏Dec 9, 2013
  9. ^ אלימות נגד אתאיסטים בבנגלדש: פרופ' לאנגלית נדקר למוות, באתר וואלה!‏, 23 באפריל 2016
  10. ^ דברים פרק יג
  11. ^ ניר חסון, יאיר אטינגר, כתובות רוססו על בית מנהל המכון ליהדות חילונית בירושלים, באתר הארץ, 21 בינואר 2016