אשנב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פליטים יהודים על האונייה סנט לואיס מביטים מהאשנב בעת עגינתה של האונייה בנמל הוואנה, קובה

אשנב [1] הוא חלון עגול בדרך כלל המשמש בגוף הספינות כדי להכניס אור ואוויר. המונח הוא ממקור ימי, אך הוא משמש גם לתיאור חלונות עגולים בכלי רכב משוריינים, מטוסים, מכוניות - הפורד "ציפור הרעם" (Thunderbird) היא דוגמה בולטת - ואפילו חלליות.

בספינה, תפקידו של אשנב, כאשר הוא פתוח, הוא לאפשר לאוויר צח להיכנס לחלקים החשוכים ולעיתים הלחים והטחובים מתחת לסיפון כלי השיט. האשנב נותן לנוסעים מתחת לסיפון נוף מסוים של העולם החיצון. [2] כשהוא סגור, האשנב מספק מחסום חזק, אטום למים, אטום למזג האוויר ולפעמים אטום לאור.

אשנב באונייה נקרא רשמית "פתח צד" או "חור צדדי", באמנה הבין-לאומית לבטיחות החיים בים. מונח זה כלול באסופת התקינה הפדרלית בארצות הברית. [3] הוא משמש גם בחוקים ותקנות הקשורים לבניית ספינות. [4] המילה "אשנב" מכסה כל חור, מכוסה או לא מכוסה, בדופן הכלי. ישנו כיסוי מתכת (בשם Deadlight) על ציר שניתן להדק מעל האשנב כדי לאבטח אותו במזג אוויר קשה - "מכסה סערה".

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי ספריית מחלקת הצי, למילה "אשנב" אין קשר למיקומה בצד הנמל של ספינה. מקורה בתקופת שלטונו של הנרי השביעי (1485). המלך התעקש להרכיב תותחים גדולים מדי עבור ספינותיו ולכן לא ניתן היה להשתמש בשיטות המקובלות לאבטחת הנשק על המצודה הקדמית בספינה והחלק האחורי. בונה הספינות ג'יימס בייקר הוזמן לפתור את הבעיה, וניקב את דפנות הספינה כך שניתן יהיה להרכיב את התותח בתוך המצודות הקדמיות והאחוריות. לימי מזג אוויר קשה, וכאשר התותחים לא היו בשימוש, הותקנו הפתחים בכיסויים, שנקראו בצרפתית porte, כלומר דלת. המילה עברה אינגלוז ל-port ולאחר מכן ל-porthole. המשמעות הורחבה לכל פתח בצד הספינה, בין אם לתותח או לא. [5]

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אשנב פליז עם חלון צירים ומכסה סערה
שורות של אשנבים על גוף האונייה HMS Cornwall, סיירת כבדה בריטית משנות ה-20.
שורות של אשנבים על גוף ה-HM Pansarskepp Gustaf V השוודי עם תותח בופורס 283 מ"מ (עד 1957).

אשנב מורכב משני רכיבים מבניים לפחות ובצורתו הפשוטה הוא דומה לכל סוג אחר של חלון בעיצובו ובמטרתו. האשנב הוא בעיקרו דיסק זכוכית עגול, המכונה 'portlight', עטוף במסגרת מתכת המוברגת היטב בדופן גוף הספינה. לפעמים דיסק הזכוכית של אשנב עטוף במסגרת נפרדת שתלויה על מסגרת הבסיס כך שניתן לפתוח ולסגור אותה. לאשנבים רבים יש גם כיסויי סערה ממתכת שאפשר להדק היטב לחלון בעת הצורך. המטרה העיקרית של כיסוי הסערה היא להגן על החלון מפני מזג אוויר קשה בים. הוא משמש גם כדי לחסום את כניסת האור לדרגשים תחתונים כאשר מבקשים להחשיכם. כיסוי הסערה מכונה "נקודת מוצא" בעגה הימית. [6] כיסויי סערה משמשים גם בספינות חיל הים וצי הסוחר כדי למנוע מאור פנימי להימלט מהקומות התחתונות של הספינה וכדי לספק הגנה מפני אש עוינת. הצירים של חלונות האשנב נגישים מתוך גוף הספינה, והם מהודקים בדרך כלל למצביהם הסגורים על ידי הידוק ידני של התקנים מסתובבים עם הברגה, המכונה בדרך כלל "dogs". ניתן לזהות אשנבים ישנים על ידי הצווארון הבולט של לוחית הבסיס שלהם שעשוי להיות בעומק של עד כמה סנטימטרים, ובכך להכיל את עובי גוף העץ.

קוטר האשנבים נע בין כמה סנטימטרים ליותר משני רגל, ומשקלם ממספר קילוגרמים ועד למעלה ממאה פאונד (45 קילו). חלק גדול ממשקל האשנב מגיע מהזכוכית שלו, שעל ספינות יכולה להיות בעובי של עד שני סנטימטרים. רכיבי מתכת של אשנב גם הם בדרך כלל כבדים; הם בדרך כלל יצוקים בחול ועשויים בעיקר מברונזה ופליז אך גם מפלדה, ברזל או אלומיניום. ברונזה ופליז מועדפים בשל עמידותם בפני קורוזיה של מי מלח. עיצוב האשנב משיג את מטרותיו בלי לוותר על שלמות גוף הספינה. הזכוכית העבה של האשנב והמבנה המחוספס - מחברים הממוקמים ברווחים הדוקים וצורתו העגולה - תורמים לתכליתו: לשמור על חוזק גוף הספינה ולעמוד בלחץ של גלי סערה המתנפצים עליו.

לאחרונה ירד מספר האשנבים בספינות גדולות. לספינות תענוגות יש מבנים גבוהים יותר עם יותר תאים בסיפון העליון שיכולים להיות עם חלונות גדולים ומרפסות. לרוב ספינות המלחמה אין יותר אשנבים בגוף הראשי שלהן מכיוון שהם עלולים להחליש אותם ולכלי שיט מודרניים יש מיזוג אוויר ותאורה חזקה מתחת לסיפון, כלומר אשנבים אינם נחוצים עוד.[7]

אשנבי חללית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקוסמונאוט סרגיי קריקאליוב מול אשנב ברכיב Zvezda של תחנת החלל הבין-לאומית

אשנבים בחללית חייבים להיות עשויים מזכוכית שיכולה לשרוד שינויי טמפרטורה מהירים, מבלי לסבול מסדקים שעלולים לנבוע מהלם תרמי. אלה שבתחנת החלל הבין-לאומית עשויים מזכוכית קוורץ המותקנת על מסגרות טיטניום, מכוסות באמייל. אלה תוכננו להיפתח[דרוש מקור][מפני ש...] אם כי אף אסטרונאוט חוזר לא עשה זאת. לחלונות יש גם דלתות, כיסויים, כדי להגן עליהם מפני מיקרו-מטאוריטים. [8]

על קפסולות החלל של אפולו מוקם אשנב בפתח בו השתמשו האסטרונאוטים בתחילת כל טיסה ובסופה.

אשנבי צוללות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אשנבים בצוללות עשויים בדרך כלל מפלסטיק אקרילי. במקרה של צוללות לצלילה עמוקה, עובי האשנבים יכול להיות כמה סנטימטרים. קצה האקריליק בדרך כלל מחודד בצורה חרוטית כך שהלחץ החיצוני מהדק את החלון האקרילי כנגד התושבת. בדרך כלל חלונות כאלה שטוחים ולא כדוריים. כך מוקטן השטח שניתן לראות דרכו, אך מבוטל העיוות הנגרם מזכוכית מעוקלת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אשנב בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ bull's-eye in the American Heritage dictionary
  2. ^ אתר למנויים בלבד Hazel Plush, ‏10 things I wish I knew before going on my first cruise, The Telegraph, 9 June 2017
  3. ^ Title 46 U.S. Code of Federal Regulations Sec. 45.139 - Side scuttles.
  4. ^ ISO (1993) ISO 1751. Shipbuilding and marine structures - Ships' side scuttles. International Organization for Standardization.
  5. ^ With permission from http://www.history.navy.mil/library/online/origin.htm#por (אורכב 12.02.2011 בארכיון Wayback Machine)
  6. ^ "Rules for Classification and Construction, Ship Technology, Seagoing Ships" (PDF). Section 21 Hull Outfit, Side Scuttles, Windows and Skylights: DNV GL. ביולי 2016. נבדק ב-2020-12-13. {{cite web}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: location (link)
  7. ^ Where have all the portholes gone (אורכב 29.09.2014 בארכיון Wayback Machine). Retrieved 24 April 2015
  8. ^ manchikoni.com