ארץ הצבי (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארץ הצבי
מידע כללי
מאת אריה (לובה) אליאב
שפת המקור עברית
סוגה עיון
הוצאה
הוצאה עם עובד
תאריך הוצאה 1972
מספר עמודים 483 עמודים + 18 עמודים של מבואות.
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 002483041, 001768250, 002482901, 002362028, 001187457, 003812989

"ארץ הצבי" הוא ספרו של אריה (לובה) אליאב. אליאב התמסר לכתיבת הספר אחרי שהתפטר מתפקידו כמזכ"ל מפלגת העבודה בעקבות עימות אידאולוגי, בעיקרו מדיני, בינו לבין צמרת מפלגת העבודה, ובראשה ראש הממשלה גולדה מאיר. הספר יצא לאור ב-1972 בהוצאת עם עובד והודפס בעשרות אלפי עותקים בתשע מהדורות, האחרונה שבהן ב-1998, במלאת 50 שנים למדינת ישראל.

שם הספר - ארץ הצבי - נבחר בעקבות הופעתו במקורות כתיאורה של ארץ ישראל כארץ יפה ונשאפת. לאליאב הייתה גם סיבה סמויה לבחירת השם הזה. שם נעוריה של אשתו טניה היה צבי.

ארץ הצבי היה ניסיון ראשון ומיוחד לכלול בספר אחד תיאור ממצה של תולדות המאבק על ארץ ישראל מאז המאה התשע-עשרה ועד אחרי מלחמת ששת הימים, תמונה גלובלית של הסיכויים והסיכונים לשלום העולם על מרכיביו השונים, הסכסוך הישראלי-פלסטיני והעימות עם העולם הערבי, ישראל מול ארצות הברית, ברית המועצות, ארצות אירופה והעולם השלישי. חלקו העיקרי של הספר עוסק ביעדיה ובאתגריה של ישראל, ובהקשר זה ב"מצבה של הדת", בציונות הסוציאליסטית ובקיבוץ. לכל זה נוספו הערות אקטואליות בסוף המהדורה הראשונה ומבואות אחדים במהדורות המאוחרות. חוט השני הנשזר בכל הספר הוא חזון השלום של לובה אליאב ועמו מלוא השקפותיו וחזונו החברתי.

א"ב יהושע כתב לקראת הוצאת המהדורה התשיעית, ש"ארץ הצבי" "הוא ספר שנוצר בסערת מלחמה, מלחמה אידאולוגית. הספר בנוי כמבנה מתוחכם היצוק מהאלמנטים הבאים: תשתית אידאולוגית, סיכום היסטורי מתומצת, הערכת מצבים קונקרטיים בשטח, האופציות האפשריות, בחירת האופציה הנכונה, שילובה בתוך מסכת של יעדים ארוכי טווח (עד סוף המאה על-פי-רוב) למדינת ישראל. האלמנטים הללו אינם מפוזרים בפרקים נפרדים אלא יצוקים בכל יחידה ויחידה בספר, בכל נושא ונושא... זה כוחו של 'ארץ הצבי', שנכתב לפני שנים - הוא נעשה שוב אקטואלי."

הספר במלואו וחלקים ממנו תורגמו לשפות שונות, ובכללן לערבית (אליאב העניק עותק בערבית לסאדאת בעת ביקורו בישראל ב-1977).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]