ארווין קניג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארווין קניג
Erwin König
צלף גרמני בסטלינגרד
צלף גרמני בסטלינגרד
לידה המאה ה־20 עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1942
סטלינגרד, ברית המועצות ברית המועצותברית המועצות
מדינה גרמניה הנאצית עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות ורמאכטורמאכט ורמאכט
תקופת הפעילות עד ל-1942
דרגה מיור (ורמאכט) מיור
תפקידים בשירות
מפקד בית הספר לצלפים בצוסן
פעולות ומבצעים
מלחמת העולם השנייה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ארווין קניגגרמנית: Erwin König) היה צלף גרמני וקצין בוורמאכט, אשר התפרסם בזכות דו-קרב שערך עם הצלף הסובייטי המפורסם וסילי זייצב במהלך קרב סטלינגרד. הדו-קרב הסתיים במותו של קניג.

הדו-קרב מוזכר בזכרונותיו של זייצב, אולם אין לו אזכור במקורות גרמניים. אי לכך, חוקרים רבים מפקפקים באמינות הסיפור, ומטילים ספק בכך שאכן היה אדם בשם ארווין קניג.

הדו-קרב[עריכת קוד מקור | עריכה]

וסילי זייצב מספר באוטוביוגרפיה שלו "סיפורו של צלף" (Записки снайпера) כי בעקבות חיסולים של קצינים גרמנים רבים בסטלינגרד בידי צוות הצלפים של זייצב, החליט הוורמאכט לשלוח את ארווין קניג להתעמת עמו. לפי זייצב, קניג היה מפקד בית הספר לצלפים בצוסן ונחשב לצלף הטוב ביותר של הוורמאכט.

זייצב מתאר באריכות את הדו-קרב בינו לבין קניג, שנמשך, לטענתו, שלושה ימים. לטענת זייצב, הוא הצליח לחסל את קניג בעזרת חברו הטוב קוליקוב. שניהם גילו שקניג מסתתר מאחורי יריעת ברזל מוקפת בלבנים שבורות בשטח המת שבין העמדות הגרמניות לאלו הסובייטיות. קוליקוב הרים לאוויר קסדה סובייטית, וקניג ירה בה. קניג היה סבור שפגע בזייצב, ויצא מהמסתור שלו כדי לבדוק את הגופה, וברגע זה ירה בו זייצב למוות.

זייצב לקח את הכוונת הטלסקופית מרובה המאוזר K98 של קניג והיא מוצגת כיום במוזיאון הכוחות המזוינים במוסקבה.

למרות שחוקרים מוקדמים כגון ויליאם קרייג[1] קיבלו את סיפורו של זייצב, חוקרים מודרניים מטילים ספק באמינות הסיפור, ובעצם קיומו של ארווין קניג. ההיסטוריון פרנק אליס בספרו "קלחת סטלינגרד" מצביע על העובדה שהמקרה אינו נזכר באף מקור גרמני או סובייטי פרט לזיכרונותיו של זייצב. כמו כן, אין שום רישומים או ראיות העשויים להעיד על כך שאי פעם שירת בצבא הגרמני קצין בשם ארווין קניג. יתירה מזאת, עד 1943 כלל לא היה בצוסן בית ספר לצלפים. אליס מצביע גם על חוסר עקביות בדיווח של זייצב. בעוד שבכל זיכרונותיו זייצב ספציפי ומדויק מאוד באשר לתאריכים שבהם אירעו המאורעות שהוא מתאר, הוא לא מציין באיזה תאריך התרחש הקרב בינו לבין קניג. לבסוף הוא מצביע על מספר בעיות עובדתיות בתיאור הדו-קרב.

חרף הבעיות העובדתיות שבו, הסיפור זכה לפרסום רב והפך לחלק בלתי נפרד מהמיתוס שנוצר סביב זייצב. הדו-קרב בין קניג לזייצב הוא מרכז העלילה של הסרט "אויב בשער". בסרט זה מגלם את קניג אד האריס.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אנטוני ביוור, סטלינגרד, עמודים 169–171 (בגרסה העברית).
  • וסילי צ'ויקוב, המלחמה על סטלינגרד, עמודים 137–140 (בגרסה העברית).
  • Zaytsev, Vasily, Notes of a Russian Sniper, Frontline, 2009
  • Craig, William. Enemy at the Gates: The Battle for Stalingrad. Reader's Digest Press.
  • Frank Ellis, The Stalingrad Cauldron: Inside the Encirclement and Destruction of the 6th Army, Kansas, Univ Pr of Kansas, 2013

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Craig, William. Enemy at the Gates: The Battle for Stalingrad. Reader's Digest Press. p. 457.