אקססטמיס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאקססטמיס
תקופה
קרטיקון עליון-אאוקן 70.6–13.6 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: צבים
תת־סדרה: צבים חבויי-צוואר
משפחה: צבים רכים
סוג: אקססטמיס
מינים
  • Axestemys byssina
  • Axestemys cerevisia
  • Axestemys montinsana
  • Axestemys quinni
  • Axestemys splendida
  • Axestemys vittata
שם מדעי
Axestemys
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אקססטמיס (שם מדעי: Axestemys) הוא סוג של צב נכחד מהמשפחה צבים רכים, אשר התקיים בתקופה ארוכה שבין הקרטיקון המאוחר עד האאוקן של אמריקה הצפונית ואירופה לפני 70.6 עד 13.6 מיליון שנה מזמננו, כאשר הוא שרד את הכחדת הקרטיקון לפני 66 מיליון שנה.

צב זה התגלה בתצורת ברידג'ר שבויומינג ותואר בידי החוקר אדוארד דרינקר קופ ב-1872, כשממצאי מאובנים נוספים שלו התגלו ברחבי ארצות הברית, קנדה וגם בצרפת, בלגיה ואנגליה. בתחילה הוא נקרא בשם המדעי Axestus ("צב הציר"), אך שם זה הועבר לסוג של חיפושיות. את שמו הנוכחי קיבל ב-1899 מהחוקר אוליבר היי (Oliver Perry Hay), בתוספת הסיומת "emys" - צב מים[1]. נכללים בסוג 6 מינים. על פי הממצאים נראה שהוא התקיים לאורך נהרות וגופי מים מתוקים.

צב זה היה גדול ביותר והגיע לאורך של 1.8 עד 2 מטרים (אצל המין A. byssina), מה שהופך אותו לבין הגדולים שבצבים הרכים, אם כי היה קטן יותר מהדרזינדרטס ומצבים ממשפחות אחרות. ככל הנראה דמה במראהו לצב רך אסייתי ענק, אשר מגיע לגודל דומה.

כמו קרוביו המודרניים הוא היה בעל שריון מכוסה בעור גמיש לאורך העורף והגפיים, מה שנתן לו חופש תנועה במים והיו לו גפיים ארוכות בעלות טופרים בקצוות. היה לו מבנה חוטם מוארך ומקור חזק חסר שיניים. הוא הותאם בצורתו לאורח חיים אמפיבי וכנראה שהיה אוכל כל[2].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אקססטמיס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Palmer, D., ed. (1999). The Marshall Illustrated Encyclopedia of Dinosaurs and Prehistoric Animals. London: Marshall Editions. p. 69. ISBN 1-84028-152-9.
  2. ^ Grande, Lance (14 June 2013). The Lost World of Fossil Lake: Snapshots from Deep Time. p. 200. ISBN 9780226922966.