אסטריקס ואובליקס: המשימה קלאופטרה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אסטריקס ואובליקס: המשימה קלאופטרה
Astérix et Obélix: Mission Cléopâtre
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על "אסטריקס וקלאופטרה" מאת רנה גוסיני ואלבר אודרזו
בימוי אלן שבה
הופק בידי קלוד ברי
תסריט אלן שבה
עריכה סטפן פריירה
שחקנים ראשיים כריסטיאן קלאבייה
ז'ראר דפארדיה
ג'מאל דבוז
מוניקה בלוצ'י
אלן שבת
קלוד ריץ'
ז'ראר דרמון
מוזיקה פיליפ שאני
צילום לורן דיילנד
מדינה צרפתצרפת צרפת
איטליהאיטליה איטליה
חברת הפקה Katharina/Renn Productions
TF1 Films Production
Chez Wam
חברה מפיצה Pathé Distribution (צרפת, בריטניה ושוויץ)
מירמקס[1] (במדינות נבחרות; באמצעות Buena Vista International[2])
הקרנת בכורה צרפתצרפת 30 בינואר 2002
משך הקרנה 107 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט צרפתית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט קומדיה, סרט הרפתקאות עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 50 מיליון יורו[3]
הכנסות 128 מיליון דולר[4]
הכנסות באתר מוג'ו asterixetobelixmissioncleopatra
פרסים César Award for Best Costume Design עריכת הנתון בוויקינתונים
סרט קודם אסטריקס ואובליקס נגד קיסר עריכת הנתון בוויקינתונים
סרט הבא אסטריקס ואובליקס באולימפיאדה עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אסטריקס ואובליקס: המשימה קלאופטרהצרפתית: Astérix et Obélix: Mission Cléopâtre) הוא סרט קומדיה והרפתקאות צרפתי לכל משפחה משנת 2002, שנכתב ובוים על ידי אלן שבה על פי קשת העלילה "אסטריקס וקלאופטרה" מאת רנה גוסיני ואלבר אודרזו; שזהו לו עיבודו השני לאחר שעובד בעבר כסרט מונפש בשנת 1968.

בסרט, שבים כריסטיאן קלאבייה וז'ראר דפארדיה לגלם את דמויותיהם של אסטריקס ואובליקס, ולצדם מככבים ג'מאל דבוז, מוניקה בלוצ'י, קלוד ריץ', ז'ראר דרמון, אדואר בר, דיידונה ושבה עצמו.

עם עלייתו לאקרנים, זכה הסרט להצלחה ביקורתית וקופתית גדולה, ונחשב לסרט הצרפתי היקר ביותר באותה תקופה, לפני שהתעלה עליו הסרט "שנים של אירוסין" שהופץ שנתיים אחריו. בעקבות הצלחתו ביקורתית והקופתית, הפך לסרט המצליח ביותר בצרפת מזה 36 שנים ולהצלחה המסחרית השנייה בגודלה בכל הזמנים, שני לסרט "האנגלים באים, האנגלים באים" משנת 1966.

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בארמונה של קלאופטרה, מעורר יוליוס קיסר את כעסה, באומרו לה כי בני עמה נחותים מהרומאים, אך קלאופטרה, שנחושה להוכיח את טעותו, מציעה לו התערבות: אם אנשיה יצליחו לבנות עבורו ארמון יפה יותר בפחות משלושה חודשים, יהיה עליו להודות קבל עם ועדה כי המצרים טובים יותר מהרומאים. לאחר מכן, ממנה קלאופטרה את האדריכל סרגליס על בניית ארמונו של קיסר, ומבטיחה לו זהב אם יצליח; ובאם ייכשל, מאיימת בהשלכתו לתנינים. כשהוא עוזב, מאוים סרגליס על ידי ערמומיס, שנחוש להביא להכשלתו מכיוון שלא נבחר לשמש כאדריכל הארמון. סרגליס מתחיל למדוד את שטחי הארמון בעזרת יועצו, אוטיס, שחושב שאין בידם את הכוח להצליח במשימה עד שסרגליס נזכר בסיפור ששמע מאביו על דרואיד גאלי שביכולתו לחלוט שיקוי-פלא המעניק כוחות על-אנושיים. סרגליס מחליט לנסוע לגאליה כדי למצוא את אשפיקס הדרואידי.

בכפרם הגאלי, אסטריקס ואובליקס מבריחים את הרומאים ביערות הסמוכים, שם הם נתקלים בסרגליס ומביאים אותו אל אשפיקס, שמזהה אותו ברגע שהוא מזכיר את אביו. לאחר שסירב להצעותיו של סרגליס, מסכים אשפיקס לבסוף לסייע לו. במהלך מסעם למצרים, החבורה נתקלת בספינת הפיראטים של זקנאדום, שעומדת לפשוט על ספינתם, עד שהם מזהים את הגאלים ומחליטים לסייע להם במקום להילחם נגדם. ברגע שהם מגיעים למצרים, מציג סרגליס את חבריו הגאליים בפני קלאופטרה, בעוד שאסטריקס מתאהב באחת ממשרתותיה, גווימיוקיס. כשהקבוצה הולכת לאתר הבנייה, משכנע ערמומיס את הפועלים לשבות. הפועלים מגיעים לסרגליס במטרה לדרוש תנאי עבודה טובים יותר; ולאחר שהסכים לתנאיהם, חולט אשפיקס את שיקוי-הפלא עבורם במטרה לקדם את העבודה.

לאחר שהוא רואה את ההתקדמות באתר הבנייה חרף מזימתו, שולח ערמומיס שולח את מזימיס לשחד את ספק האבנים להביא אבנים באיכות ירודה על מנת להאט את הבנייה, אך אובליקס מצליח לגרום לספק האבנים להתוודות על מעלליו; והשלישייה הגאלית מחליטה ללכת למחצבות עבור אבנים חדשות. בדרך, מבקרים השלושה בפירמידה עם מזימיס, שנועל אותם בקבר; דבר המאלץ את אשפיקס לתת לאובליקס שלוש טיפות של שיקוי-פלא על מנת להוציאם החוצה, אך השלושה כושלים במציאת היציאה, עד שמבריקס מוצא אותה הודות לכישרונו. כשהוא רואה כי הגאלים שרדו, מחליט ערמומיס לאחד כוחות עם קיסר, שאינו מעוניין להפסיד לקלאופטרה. ערמומיס רוקם תוכנית חדשה הכוללת שליחת עוגה מורעלת לקלאופטרה כ"מתנה" מהגאלים. זועמת, מורה קלאופטרה על מעצרם של שלושת הגאלים בצינוק; ועל מנת להוכיח את חפותם, שותים השלושה מתרופת נגד שהכין אשפיקס מבעוד מועד, ואז כל אחד מהם אוכל פרוסה (ואובליקס אוכל את השאר) מהעוגה המורעלת.

על מנת לאמוד את התקדמות הבנייה, שולח קיסר שולח מרגל, מפיו הוא מגלה כי הפועלים משתמשים בשיקוי-הפלא של הגאלים; ומצווה על הקנטוריון קאיוס קפלוס לשלוח את לגיונותיו להרוס את הארמון. אסטריקס ואובליקס מכים את כל הלגיונות עד לנסיגתם, ובתגובה מורה קאיוס להשתמש בבליסטראות. מיואש, כותב סרגליס איגרת ושולח אותה לקלאופטרה באמצעות מבריקס ואסטריקס, שמשתמש בשיקוי-הפלא על מנת להגיע לארמונה, אך מפיל את הנאד שלו כשהוא עוזב וערמומיס, שמנצל הזדמנות זו, שותה את הטיפות האחרונות.

בזמן שאובליקס מנסה להגן על הארמון, שותה סרגליס את השיקוי ומתעמת עם ערמומיס ומצליח להכניעו. בינתיים, אסטריקס נרדף על ידי הרומאים, אך מצליח להימלט מהם הודות למאלוקוסיס. בהגיע האיגרת אל קלאופטרה, מחליטה זו להחיש את פעמיה אל אתר הבנייה, שם היא דורשת מקיסר להורות לחייליו להפסיק את התקיפה ולסייע בשיקום הנזק שעשו. בחנוכת הארמון החדש, מודה יוליוס קיסר בתבוסתו ובעליונות המצרים על הרומאים. במהלך הסיור בארמון, מגלים קיסר וקלאופטרה את המצאתו החדשה של אוטיס, מעלית שמופעלת על ידי אנשיו של זקנאדום; ומתפייסים בפרטיות. סרגליס מקבל את שכרו במטבעות זהב כפי שהובטח לו על השלמת העבודה בזמן, ואילו אשפיקס מקבל במתנה מקלאופטרה כתבי יד מספריית אלכסנדריה, כתודה על שעזר לסרגליס להשלים את בניית הארמון בזמן הודות לשיקוי-הפלא.

צוות השחקנים והדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר הצלחתו הביקורתית והמסחרית של הסרט "דידייה, שזיכה את הבמאי אלן שבה בפרס סזאר בקטגוריית "סרט הביכורים הטוב ביותר" בשנת 1998, פנה אליו המפיק קלוד ברי בהצעה לביים סרט "אסטריקס" שני, שיהיה המשך לסרט "אסטריקס ואובליקס נגד קיסר".[5]

לאחר שהסכים להצעתו של ברי, החל שבה לחפש את חוברת הקומיקס המתאימה לעיבוד, ובין היתר דחה את "אסטריקס וקלאופטרה", בנימוק כי עיבוד לקשת עלילה זו תדרוש תקציב גבוה וכי צילומיה יהיו מורכבים.[5] במקום זאת, שקל שבה לעבד את קשתות העלילה של "אסטריקס הגלדיאטור", "קרב המנהיגים" או "אסטריקס הלגיונר".[5] מנגד, טען ברי כי "אסטריקס וקלאופטרה" ישמש כבסיס מעולה עיבוד קולנועי, בהתחשב בכך שתלבושותיו ותפאורותיו הם "הקולנועיים ביותר" שבחוברות "אסטריקס", מכיוון שנכתב על ידי רנה גוסיני ואלבר אודרזו לאחר שראו בקולנוע את "קלאופטרה" מאת ג'וזף ל. מנקייביץ'.[5][6] חרף התקציב העצום שדרשו צילומי הסרט, החליט ברי לעבד קשת עלילה זו ושכנע בכך את שבה, לאחר שהכריז בפניו: "הספינקס, הרומאים, הפירמידות, קלאופטרה... זה יהיה סרט נהדר להעניק לצופים!".[5]

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילומי הסרט התקיימו במרוקו, בצרפת, ובאולפני "סרטי הים-התיכון" שבמלטה.[7]

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

את המוזיקה לסרט הלחין פיליפ שאני, חברו של אלן שבה מימי התיכון, שהיה אמון על הלחנת שידוריה של התוכנית "Les Nuls" ותוכניות-הבת שלה, וכן על הלחנת הסרטים "עיר הפחד" ו"דידייה".[6] מתוך רצון שהשחקן הראשי של הסרט יבצע שיר בפסקול הסרט, בדומה לוויל סמית' בסרטים "גברים בשחור או "פרוע על המערב", הציע שבה לג'מאל דבוז לשיר שיר במהלך כתוביות הסיום.[6] לשם כך, פנו מפיקי הסרט לראפר האמריקאי סנופ דוג, שהסכים לשתף פעולה בעידוד ילדיו, בעצמם מעריצי "אסטריקס".[6]

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבתי הקולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

לסרט הייתה הפתיחה הגדולה ביותר בצרפת באותה השנה, במהלכה הוקרן ב-950 בתי קולנוע מקומיים.[8]

מדיה ביתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבריטניה, נצפה הסרט על ידי 570,000 צופים במסכי הטלוויזיה במהלך מחציתה הראשונה של 2005, נתון שהפך אותו לסרט הנצפה ביותר בשפה זרה בטלוויזיה בבריטניה במהלך אותה שנה.[9]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Miramax stamps 'Asterix' passport". Variety. 31 May 2001. Retrieved March 26, 2023.
  2. ^ "Asterix and Obelix: Mission Cleopatra (2001)". UniFrance. Retrieved March 26, 2023.
  3. ^ JP. "Astérix et Obélix: Mission Cléopatre (2002)". JP's Box-Office (Version Mobile) (in French). Retrieved March 26, 2023.
  4. ^ "Asterix et Obelix: Mission Cleopatra (2002)". Box Office Mojo. 7 June 2002. Retrieved March 26, 2023.
  5. ^ 1 2 3 4 5 [vidéo] La leçon de cinéma d'Alain Chabat - ARTE Cinema. sur YouTube, Cinémathèque française de Paris, 7 octobre 2017.
  6. ^ 1 2 3 4 «Interview d'Alain Chabat », sur Écran Noir, janvier 2002 (consulté le 9 novembre 2017).
  7. ^ Thierry Méranger, "Aquatic shooting in Malta", INA, may 7, 2005.
  8. ^ James, Alison (24 December 2001). "Homegrown pix gain in Europe". Variety. p. 7.
  9. ^ "4. Film on UK Television in the First Half of 2005". Research and Statistics Bulletin. British Film Institute, UK Film Council. 3 (1): 20-34 (26-7). September 2005. Retrieved March 26, 2023 – via Yumpu.