אן רונל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אן רונל
Ann Ronell
לידה 28 בדצמבר 1906
אומהה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 25 בדצמבר 1993 (בגיל 86)
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Ann Rosenblatt עריכת הנתון בוויקינתונים
שם במה Ann Ronell עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים מכללת רדקליף, קולג' וייטון עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק מלחינהפזמונאית
סוגה מוזיקה פופולרית, מחזמר עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה פסנתר עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אן רונלאנגלית: Ann Ronell; 28 בדצמבר 190625 בדצמבר 1993) הייתה מלחינה ופזמונאית אמריקאית. היא התפרסמה בזכות כתיבת השירים "Who's Afraid of the Big Bad Wolf?" ו-"Willow Weep for Me".

שנותיה הראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

רונל נולדה באומהה שבנברסקה, ארצות הברית, למוריס ומולי רוזנבלט. היא סיימה את לימודיה בתיכון המרכזי של אומהה בשנת 1923. לאחר מכן נרשמה לקולג' "ויטון", שממוקם במסצ'וסטס.[1] אולם לאחר השנה השנייה לתוך לימודיה האקדמיים עברה למכללת רדקליף כדי ללמוד מוזיקה אצל וולטר פיסטון.[2] ברדקליף החלה לכתוב מספר שירים למחזות שהועלו ולתרום כמה רעיונות לקידום התחום המוזיקלי במכללה. היא התיידדה עם המלחין ג'ורג' גרשווין, שהציע לה לשנות את שמה מרוזנבלט לרונל.[3]

קריירה מוזיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

רונל, יחד עם דורותי פילדס, דנה סוסי וקיי סוויפט, הייתה אחת המלחינות והלבריתנית המצליחות ביותר של הוליווד ושל סמטת טין פאן. בשנת 1929 פרסמה את שיר הבכורה שלה בהופעה מקומית, Down By the River. בשנת 1930 כתבה את "Baby's Birthday Party". הוא נכתב במקור למחזמר, ורונל הציעה לכמה חברות פרסום להוציא אותו לאור באופן מסחרי ללא הועיל. לאחר מכן מצאה את חברת "Famous Music" שהסכימה להוציא לאור את השיר בפורמט מסחרי.[4] בשנת 1932 הפיקה את השירים "Rain on the Roof" ו-"Willow Weep for Me", אותו הקדישה לגרשווין.

בשנת 1933 עברה רונל להתגורר בהוליווד, שם כתבה את השיר "?Who's Afraid of the Big Bad Wolf" יחד עם פרנק צ'רצ'יל. אותו השיר נכלל בפסקול של הסרט "שלושה חזירים קטנים". רונל התבלטה בהיותה אחת המלחינות והפזמונאיות היחידות באותה התקופה בה מרבית האישים שעסקו במלאכה זו היו גברים.[5]

מורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

עבודותיה של רונל היו משפיעות וחדשניות בתחום המוזיקה. ב-1942 הפכה למוזיקאית האישה הראשונה שכותבת ומלחינה את כלי שיריו של מחזמר בהפקת תיאטראות ברודוויי. "Willow Weep for Me", השיר המפורסם ביותר של רונל, הוקלט במרוצת השנים על ידי אמנים רבים, ביניהם בילי הולידיי, קאב קאלוויי, לואיס ארמסטרונג ואלה פיצג'רלד, ברברה סטרייסנד, פרנק סינטרה, נינה סימון, ננסי וילסון, ריי צ'ארלס, לנה הורן, ג'ולי לונדון, טוני בנט ושרה ווהן. ב-1949 הלחינה את הפסקול של סרטם של האחים מרקס, "מאושרים באהבה".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אן רונל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Benjamin Sears, "Ann Ronell", American National Biography Online, 2000
  2. ^ "Five women songwriters who helped shape the sound of jazz | OUPblog". Blog.oup.com. נבדק ב-2016-09-25.
  3. ^ Bush, Lawrence (27 בדצמבר 2018). "December 28: Willow Weep For Me". Jewish Currents archive. נבדק ב-6 בפברואר 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Tighe E. Zimmers (2009). Tin Pan Alley Girl: A Biography of Ann Ronell. McFarland & Co. ISBN 978-0786439058.
  5. ^ Steve Huey, "AllMusic"