אמור וטימור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אמור הטיגריס ומאחוריו התיש טימור.

אמוררוסית: Амур) וטימוררוסית: Тимур) הם טיגריס סיבירי ותיש (בהתאמה) אשר התגוררו יחדיו בגן חיות בפרימוריה שבמזרח הרחוק הרוסי. סיפורם החל כאשר טימור התיש הוכנס לכלובו של אמור הטיגריס כדי שיטרוף אותו. למרבה ההפתעה, השניים התחברו וחיו יחדיו במשך תקופה ארוכה. סיפור ידידותם הפך לאחד הנושאים הפופולריים ביותר בתקשורת ברוסיה בשנת 2015.

הידידות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמור וטימור 22 בינואר 2016.

הסיפור החל בחודש נובמבר 2015; טימור, שבאותו זמן היה ללא שם, נמכר לגן החיות בתור מזון בעבור אמור הטיגריס. טימור רץ במהירות לתוך המתחם, אך כאשר הטיגריס ניגש אליו, הוא ניסה להשיב מלחמה שערה ואיים עליו בקרניו. מסיבה שאינה ברורה הטיגריס בחר שלא לטרוף את התיש - כשלטענת רבים הדבר נובע מן העובדה שהטיגריס לא היה רעב היות שנהגו להאכילו מספר פעמים ביום. אחרים טוענים, לעומת זאת, שהסיבה לכך הייתה התנהגותו הבוטחת של התיש כלפי הטיגריס. במשך הזמן טימור החל לצעוד באופן קבוע עם אמור, ישן במאורה במקומו ולאחר זמן אמור החל לתת זכות קדימה לתיש בגישה למאורה וישן פעמים רבות על הגג מחמתו. בעקבות אירועים אלה מנהלי גן החיות החליטו להשאיר את התיש באותו מתחם תוך כדי שהמשיכו להאכיל את אמור בצורה סדירה כדי למנוע ממנו לטורפו. מספר ימים לאחר מכן מנהל גן החיות דמיטרי מזנצב הודיע באופן רשמי לתקשורת:

יש לנו מתחם עבור העזים הפחדניות שאינן לוקחות את גורלן בידיים ועל כן סופן להיות מאכל לטורפים. טימור, לעומת זאת, לקח את גורלו בידיו והוכיח שהוא ראוי לחיות לצד טיגריס בשל אומץ לבו, ולכן הוא יישאר כאן. אנחנו לא חוששים לחייו של טימור, משום שאילו אמור היה רוצה לאכלו, הוא היה עושה זאת לפני זמן רב, שכן הוא כבר הרג בעבר טרף גדול וחזק מטימור.[1]

ככל שעבר הזמן, החברות בין טימור לאמור התחזקה יותר, שניהם ישנו ונחו באותו מקום, ליקקו זה את זה ולפעמים אף אכלו יחד ארוחת ערב. בשלב כלשהו הם אף החלו לשחק ביחד: הם רצו יחדיו, טיפסו על עצים, שיחקו בכדור ועוד. כאשר הצוות ניסה להפריד ביניהם בלילות, אמור היה שואג על אובדן התיש עד שהוחזר לכלובו. לאור התופעה החריגה, הפרסום שלה צבר תאוצה במהירות והיא זכתה לכינוי "הידידות של אמור וטימור". סרטים ותמונות של שניהם הועלו לאינטרנט והם הפכו פופולריים בכל רחבי רוסיה.

פרסום[עריכת קוד מקור | עריכה]

טימור צועד במתחם בעקבות אמור 27 בנובמבר 2015.

הסיפור של אמור וטימור הפך לפופולרי מאוד ונגע בלבם של רבים. עם זאת, שבוע לאחר הפרסום קיבלה הנהלת הגן מכתבים רבים עם בקשה להפריד בין הטיגריס לתיש. אפילו הסניף הרוסי של הקרן העולמית לשימור חיות הבר הביע את דאגתו לבטיחותו של טימור בחברת אמור.[2]

בינתיים, הידידות בין טימור ואמור התחזקה יותר ויותר, והפופולריות שלהם גדלה בהתאם. מאות אנשים החלו לבקר בגן במיוחד כדי לצפות בשניים בכלוב - והנהלת הגן מצדה הפכה את הכלוב לתצוגה מיוחדת ופרסמה את התופעה יותר ויותר כדי למשוך מבקרים ואף הניחה קופת תרומות בסמוך למתחם עבור השניים. ברשתות החברתיות נפתחו קבוצות פייסבוק ואינסטגרם רשמיות של "טימור ואמור", אשר העלו באופן סדיר תמונות, סרטים ומידע על אודותיהם. הנהלת הגן גם השיקה שידור חי ממצלמות שנפרסו ברחבי המתחם, והצפייה בהם הפכה לפופולרית כל כך עד שב-30 בדצמבר 2015 שרתי האתר נפלו לזמן מה מרוב עומס בעקבות כמות הצפיות.[3]

באוקטובר 2015 הביאה הנהלת הגן ממוסקבה נקבת טיגריס סיבירי על מנת שתתרבה עם אמור. באותו זמן שהיא הוכנסה למתחם, טימור הוצא ממנו למשך זמן מה, מחשש שייטרף על ידיה. לאחר עונת הרבייה הטיגריסית הועברה לכלוב נפרד וטימור הוחזר למתחם.

הסברים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לדברי סרגיי אראמילב - מנהל הסניף בפרימוריה של מרכז השימור לטיגריס הסיבירי, אמור לא טרף בתחילה את העז משום שלא היה רעב, ובשל כך טימור, שלא חש בסכנה, לא הפגין התנהגות של קרבן אלא נקט התנהגות דומיננטית שמנעה לאחר מכן מהטיגריס לטורפו.[4]

ב-24 ביוני 2016 מזכירת העיתונות לשעבר של גן החיות - יבגניה פטנובסקאיה - טענה כי היא הראשונה שגילתה את "הידידות לכאורה" בין הטיגריס לתיש, וכי מנהל הגן לקח את הקרדיט לעצמו. לטענתה, הידידות ביניהם הייתה מלאכותית: התיש בסך הכול לא נאכל באותה עת על ידי הטיגריס כי היה שבע, ואילו הנהלת הגן החליטה לפתח את הסיפור הזה על ידי האכלה קבועה של הטיגריס בכל פעם שהיה קרוב לעז, וזאת כדי למנוע ממנו לטורפו. מנהל הגן דמיטרי מזנצב הכחיש זאת, וטען שיבגניה הייתה בתפקיד בסך הכול שבעה ימים בלבד באמצע דצמבר, ואין לה מושג על המתרחש, וכי היא משקרת בעקבות סכסוך עם הנהלת הגן, שהוביל להתפטרותה.

מומחים צפו שההסתברות שהתיש ייטרף על ידי הטיגריס עומדת על 85-80% בהתחשב בכך שבמהלך הזמן הזה הטיגריס המשיך לאכול מזון טרי מן החי כדוגמת ארנבות, דגים ובשר אחר.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמור מתגלגל ליד טימור, 6 בדצמבר 2015.

הידידות בין השניים גרמה בין השאר לתגובות משעשעות מאנשים מפורסמים מה שהוסיף לפופולריות של הסיפור במדיה הרוסית.

המצב הזה הוא בושה לכל הטיגריסים. מתברר כי אמו של אמור לא לימדה אותו להשיג את מזונו וכתוצאה מכך הוא לא יודע להרוג. טיגריס מחויב לדעת זאת אחרת הוא ימות. התנהגות מעוותת זאת היא קבועה בגני חיות ומגיעה בצורות של אריה וכלב, חתול וקוף או טיגריס עם תיש. הצרה היא שאנשים עלולים לחשוב שהטיגריס הוא ידידותי גם כלפי בני אדם וזה רק עניין של זמן עד שתיגרם טרגדיה מכך. אסור בשום אופן להתייחס לטורפים האלה כיצורים חבריים.

ויקטור יודין, חוקר בכיר במכון הביולוגי, סניף המזרח הרחוק של האקדמיה הרוסית למדעים[5]
טימור מאיים על אמור, 5 בדצמבר 2015.

יש סיכון גדול לחיי העז. אם הטיגריס ירצה פתאום לאכול בשעה מאוחרת ועובדי גן החיות לא יהיו באותה שעה הטיגריס ישבור לתיש את עמוד השדרה. בנוסף אין זה מן הראוי להניח את השניים באותו מתחם שכן התיש משועמם מאוד בכלוב.

ניקולאי ניקולאייביץ' דרוזדוב, זואולוג ופרופסור באוניברסיטה הממלכתית של מוסקבה.[6]

מוטב לבחור בעז הזה לתפקיד ציבורי כדי לא להרגיז את החרדים לשלומו וכן משום שהבחור הזה הוא כבר כוכב ברמה עולמית. בנוסף זה יהיה עדיף יותר מאשר להשאיר אותו תחת סיכון גבוה.

אדגרד ולטרוביץ' זאפאשני, המנהל הכללי של הקרקסים במוסקבה.[7]

עורך דין במחוז נובוסיבירסק הגיש בקשה לתובע הכללי של הפדרציה הרוסית בשם האיכרים במחוז אשר דורשת לאסור שידור חדשות של טימור ואמור. לטענתם היחסים בין השניים משדרים התנהגות הומוסקסואלית חזקה אשר עשויה לקדם את ההכרה בנישואים חד-מיניים. משרד התובע החל בבדיקה של הטענה.[8]

סוף דבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

טימור מתמקם במאורה בעוד שאמור נאלץ לישון למעלה.

ככל שעבר הזמן טימור הרחיק לכת בחוצפתו כלפי אמור. ביום האחרון לשהותם יחד - ה-4 בפברואר 2016 - טימור גירד את קרניו על פרוותו של אמור עד שהלז התעצבן וחבט בטימור עם כפותיו במשך כמה שניות ולאחר מכן זרקו. טימור נותר פצוע ועומד במקומו עם צליעה קשה. הצוות פיתה את אמור לחזור לכלוב סגור באמצעות ארנבת ולאחר מכן הוציא את טימור מהכלוב לצורך טיפול אצל וטרינר. דימטרי מנהל הגן הוציא הודעה לתקשורת ש"טימור כרגע במצב בריאותי טוב, והוא מבטיח מעכשיו להיות פחות שחצן". הוא הוסיף ש"מוקדם מדי לדעת האם התיש יוחזר לכלוב ולעת עתה הוא צריך לנוח". בניגוד לטענות הספקנים שהתקיפה מוכיחה שהטיגריס לא טרף את התיש כיוון שהיה שבע, המעריצים טוענים כי זה מוכיח שהידידות בין השניים חזקה שכן אמור בחר שלא להרוג את התיש אלא להותירו בחיים. לאחר תקרית נוספת, הזוג הופרד וטימור הועבר לודנ"ח[9].

טימור מת מוות טבעי בגיל 5, ב-5 בנובמבר 2019.[10]

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור של טימור ואמור הפך להיות פופולרי לא רק ברוסיה אלא גם מחוצה לה. תיירים רבים הגיעו מכל רחבי העולם כדי לצפות בידידות בין השניים. הסיפור התפרסם בעשרות כלי תקשורת גדולים כמו ה-BBC ועוד.

  • בחודש דצמבר 2015, איש קולנוע דרום קוריאני החל לעשות סרט תיעודי על טימור ואמור. הוא הדגיש בסרט כי בעלי החיים חכמים יותר מבני אדם והמקרה של טימור ואמור הוכיח כי בעולם החי אין מקום לגזענות וחוסר סבלנות.[11]
  • בתערוכת הטבע של רוסיה שנערכה במוסקבה מ-22 בינואר עד 25 בפברואר 2016, ילדים יצרו מיצג מפלסטלינה המתאר את הידידות של השניים.[12]
  • בחודש אפריל 2016, המחזמר "כיצד טימור ואמור התיידדו" הוצג על הבמה של התיאטרון המוזיקלי בחברובסק.[13]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אמור וטימור בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Тимур и тигр Амур уже пятую ночь проводят вместе
  2. ^ ‏ WWF: тигр будет дружить с козлом в Приморье, пока не проголодается
  3. ^ сафари-парка не выдержал популярности Тимура и Амура
  4. ^ объяснил феномен дружбы Тимура и Амура
  5. ^ ‏ Виктор Юдин: "Дружба Амура и Тимура - позор для тигриного рода"
  6. ^ Николай Дроздов «похоронил» козла Тимура
  7. ^ Эдгард Запашный призвал разлучить козла Тимура и тигра Амура
  8. ^ ‏Прокуратура рассмотрит жалобу на новости про дружбу Амура и Тимура
  9. ^ Goat and tiger's unlikely friendship, ‏3 בינואר 2016 (באנגלית)
  10. ^ Smityuk, Yury (8 בנובמבר 2019). "Russians Mourn Timur, the Goat Who Befriended a Tiger". The Moscow Times. נבדק ב-10 בנובמבר 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ "Умнее человека". О дружбе козла Тимура и тигра Амура снимут фильм
  12. ^ на "Первозданной России" создадут мультфильм об Амуре и Тимуре
  13. ^ Хабаровске представят мюзикл о первой любви Тимура и Амура