אמאוזאורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאמאוזאורוס
שחזור של אמאוזאורוס לצד תרופוד מהקבוצה אוריונידס
תקופה
יורה תחתון 181 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי עוף
תת־סדרה: תיראופורה
סוג: אמאוזאורוס
מין: Emausaurus ernsti
שם מדעי
Emausaurus
Haubold, 1990
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אמאוזאורוס (שם מדעי: Emausaurus) הוא סוג של דינוזאור בעל אגן דמוי-עוף מקבוצת התיראופורה שהתקיים באירופה של היורה התחתון שלפני 181 מיליון שנה מזמננו.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המאובנים של דינוזאור זה התגלו ליד העיירה גרימן (Grimmen) שבמקלנבורג-מערב פומרניה, גרמניה והשרידים שלו כללו חלק ימני מהגולגולת, לסת תחתונה, חוליות, שברי צלעות, צלעות, חלקי גפיים וטפרים ולוחיות עצם על הגב. הדינוזאור תואר למדע ב-1990 בידי החוקר הרמוט האבולד (Harmut Haubold) ומשמעות שמו היא ראשי תיבות של אוניברסיטת גרייפסוואלד (באנגלית: "Ernst Moritz Arndt University of Greifswald"), לצד הסיומת היוונית: "זאורוס" - לטאה. זהו הדינוזאור היחיד שהתגלה בממצאים אלו.

היה זה דינוזאור בעל אגן דמוי-עוף קדום שדמה מעט לסקלידוזאורוס ולסקוטלוזאורוס וכמותם היה בעל כיסוי לוחיות עצם לאורך הגוף ששימש להגנה. הפרט שנמצא הגיע לאורך של 2.5 מטרים ולמשקל 70–90 ק"ג, אך כנראה שהיה שייך לפרט צעיר. אורך הבוגר הגיע לשלושה עד ארבעה מטרים ולמשקל של 240 ק"ג. מעט פרטים ידועים עליו ונראה שהיה פרימיטיבי ביותר לקבוצת התיראופורה, אשר אולי נע על ארבע רגליים אך הזדקף על רגליו האחוריות כדי להגיע לצמחייה גבוהה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אמאוזאורוס בוויקישיתוף