אמאדיס מגאולה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Amadis de Gaula 1533.jpg
Amadis de Gaula 1533

אמאדיס מגאליהספרדית: Amadís de Gaula) הוא רומן אבירי ספרדי,[1] המיוחס ל-Garci Rodríguez de Montalvo. הוא התפרסם בעיר סרגוסה בשנת 1508, לאחר שעבר עריכה על פי כתבי יד קדומים.[2]

First surviving edition, 1508; University of California, Berkeley

קווים כלליים ביצירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמדיס דה גאולה הוא רומן ספרדי מימי הביניים המספר את סיפורו של אביר בשם אמדיס. הרומן מחולק לארבעה ספרים ונכתב על ידי סופר לא ידוע בסוף המאה ה-15. הסיפור מתחיל עם לידתו של אמדיס, שהוא בנם של אביר בשם פריון מלך גאולה ונסיכה בשם אליזנה. אמאדיס גדל על ידי אביר בשם גנדלס, המלמד אותו את דרכי האבירות ומכשיר אותו להפוך ללוחם גדול. כשאמאדיס מתבגר, הוא מתאהב בנסיכה בשם אוריאנה. עם זאת, אהבתם מסובכת על ידי שורה של מכשולים, כולל קנאתם של אבירים אחרים ותחבולותיה של קוסמת בשם ארקלאוס. אמדיס יוצא לסדרה של הרפתקאות, כולל קרבות עם ענקים ודרקונים, ומציל את אוריאנה מסכנות שונות. הוא נתקל גם באבירים אחרים, חברים וגם אויבים, שמתרשמים מגבורתו ותעופתו. לאורך הרומן, עמדיס מגלם את האידיאלים של האבירות, כולל כבוד, נאמנות ואומץ. הוא דגם של האביר המושלם, והרפתקאותיו ומעלליו נותנים השראה לאבירים אחרים ללכת בעקבותיו. בסך הכל, אמדיס דה גאולה הוא דוגמה קלאסית לרומנטיקה אבירית מימי הביניים. הוא חוגג את האידיאלים של האבירות והאבירות, ומציג את הגיבור כמודל של סגולה וכבוד. הרומן זכה לפופולריות עצומה בתקופתו והייתה לו השפעה משמעותית על יצירות ספרות מאוחרות יותר, כולל דון קישוט מאת מיגל דה סרוונטס.

תוכן מפורט של הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

גיבור הרומן הוא אמאדיס, שמכונה גם 'עלם הים', 'הקדורני היפה' ו-'אביר החרב הירוקה'. הוא פרי האהבהבים של פריון, מלכה המפורסם של צרפת ושל אליסן מחבל ברטניה, (Bretagne) שבצפון מזרחה של צרפת דהיום, (אשר באותם הימים הייתה שייכת לממלכת אנגליה). הוריו נוטשים אותו בילדותו ובעזרת דריולטה מניחים אותו בספינה קטנה עם טבעת וחרב, כחפצים מזהים. הספינה נסחפת לחופי אנגליה. התינוק נמצא בידי האביר גנדאלס, המכנה אותו 'עלם הים', ומביא אותו לחצר מלכי סקוטלנד. שם הוא עוטף אותו באהבה והוא מכיר את אוריאנה היפה, בתו של המלך. הילד סובל מרדיפת המכשף ארקלאוס, החותר תחת שלטונו של המלך. אבל הקוסמים אורגנדה ואלקיף שומרים עליו. אמאדיס גדל להיות עלם יפה, ואורגנדה מבשרת לאביו המאמץ שהוא יגדל להיות אביר אמיץ.

העלם מחליט לחפש את שורשיו, ואגב כך הוא עובר הרפתקאות הזויות, שתמיד הוא יוצא מהן עם ידו על העליונה, בעקבות שמירתה של אורגאנדה. אמאדיס מגן על ליסברט, מלך ברטניה, המצוי במלחמה עם קילדדנט מלך אירלנד ועם ענקים רבים, שהם בני בריתו. אבל ליסברט מתגלה ככפוי טובה, ועל כן אמאדיס נאלץ לעזוב את ברטניה. לאנגינס מלך סקוטלנד מביא אותו לחצרו. שם הוא עורך היכרות עם הנסיכה אוריאנה, בתו של ליסברט. השניים מתאהבים ונשבעים אמונים זה לזה; ואוריאנה נכנסת להריון. אמאדיס ממונה לאביר ויוצא להרפתקאות. הוא מנצח את אבייס הענק, אויבו של פריון. פריון מקבל אותו בחצרו, ותודות לטבעת שעל אצבעו, הוא מזהה את אמאדיס.

אמנם זה מצא את הוריו, אבל הוא ממשיך בהרפתקאותיו. קסם מחזיק אותו בארמונו של ארקלאוס, ואורגנדה משחררת אותו ממנו. יד המקרה גורמת לו להילם נגד אחיו גלאור, שבסופו של דבר הוא מזהה. מסתבר שלשני האחים חצי-אח, הוא פלורסטן נכדו של הרוזן מסלנדיה. אמאדיס ממשיך בהרפתקאותיו ויחדיו הם מצליחים להציל את ליסברט ובתו אוריאנה, המצויים אף הם תחת קסמו של ארקלאוס, ושוהים בארמון מכושף. כוחות על שובים את אמאדיס, שהוא עתה חסר-כל – ואוריאנה אהובתו מצילה אותו מהם. אבל רוחו ההרפתקנית של אמאדיס מביאה אותו לממלכת סובררדין, שבה הוא מתקבל יפה בידי המלכה הצעירה. אבל אמאדיס מתגעגע לאוריאנה, ומתאווה לשוב אליה. הוא עובר דרך 'האי היציב', היכן שנמצא 'ארמון המגנים' האגדי, שבו אבירים עוברים מבחנים קשים. אמאדיס נכנס לארמון ומשחרר את כל שבויו. הוא מקבל מכתב זועם מאוריאנה, שחושבת שהוא מאוהב בבריאולניה, ושאוסרת להופיע לפניה. נעצב, אמאדיס מתבודד ב'סלע-עני' (Pena Pobre), ושם הוא מכונה 'היפה הקודרני'.

זמן מה לאחר מכן, הוא נקרא לעזרתו של המלך ליסוורט ובתו; ומקבל את כינויו החדש: 'אביר החרב הירוק'. עתה ניצחון רודף ניצחון, הוא משחרר את אוריאנה מקיסר המערב, ששבה אותה. שני הנאהבים מתפייסים ועוברים ל-'אי היציב'. הסיפור מסתיים בעריכת מספר חתונות: אמאדים מגאליה מתחתן עם אוריאנה, ואילו גלאור מתחתן עם בריאוליניה, ואבירים אחרים עם בחירות ליבן.

אפיוני היצירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמותו של אמאדיס היא של מאהב קבוע ומכבד את נורמות חברתו; ושל אביר נודד, המתמודד עם אתגרים רבים וקשים, בטרם הוא מתאחד עם אהבתו. בספרד, אמאדיס ממלא את התפקיד שממלא המלך ארתור באנגליה וקארל הגדול בצרפת. הרפתקאותיו לא התרחשו במציאות ההיסטורית וקשה לזהות את התקופה, שבה הן התרחשו.

הרומן חובר במאה ה-15 בידי מספר מחברים; אולי על בסיס יצירה, הכתובה בצרפתית, מהמאה ה-12. קיימת גם סברה שהוא נכתב בידי מחבר פורטוגאלי, הוא כתוב בפרוזה ומכיל 24 ספרים: 13 ספריו הראשונים כתובים בספרדית ואילו השאר כתובים בצרפתית. ארבעת הספרים הראשונים דנים באמאדיס בלבד, ואילו האחרים מתארים גם את מעלליהם של פלריסנדו בנו, אמאדיס מיוון, אמאדיס מהכוכב, אמאדיס מטרסיזונד ועוד.

ליצירה קיימים עיבודים רבים בשפות שונות, לרבות בפורטוגזית, בצרפתית, באיטלקית ובגרמנית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אמאדיס מגאולה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ עלילות האביר אמאדיש די גאולא : ספר כולל ספורים גדולים ונפלאים כמו ענייני מלחמות וגבורות מאנשי השם ועסקי אהבה ודברי הימים ממלכים גדולים, יצא לאור על ידי הוצאת פפירוס, בשנת 1981,
  2. ^ Daniel Eisenberg y María del Carmen Marín Pina, Bibliografía de los libros de caballerías castellanos, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, ‏2000