אלן סן-אוגן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלן סן-אוגן
Alain Saint-Ogan
לידה 7 באוגוסט 1895
פריז
פטירה 22 ביוני 1974 (בגיל 78)
פריז
שם לידה אלן מארי ג'וזף פאול לואי פרננד לפבר סן-אוגן
מדינה צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
שם עט Alain Saint-Ogan עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק קומיקסאי
שפות היצירה צרפתית
סוגה קומיקס פרנקו-בלגי
יצירות בולטות Zig et Puce
השפיע על הרז'ה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלן מארי ג'וזף פאול לואי פרננד לפבר סן-אוגןצרפתית: Alain Marie Joseph Paul Louis Fernand Lefebvre Saint-Ogan;‏ 7 באוגוסט 1895 - 22 ביוני 1974) היה קומיקסאי, סופר ומאייר צרפתי. נחשב לאחר מהאבות המייסדים של הקומיקס הפרנקו-בלגי, ובפרט של אסכולת בריסל.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדות ונעורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלן סן-אוגן נולד ב-7 באוגוסט 1895 בקולומב, פרבר של פריז שבצרפת, ליוזף לפבר סן-אוגן ולואיז נאטי. אביו היה סופר ועיתונאי. בשנת 1906 נסע סן-אוגן יחד עם אביו, שהתמנה לעורך הראשי של כתב העת L'Etendard Egyptien, לקהיר, והחל להתעניין בעיתונאות. בעידודו של אביו הוא אף הקים בגיל 12 מגזין דו-חודשי שצבר למעלה מאלפיים מנויים, כולל ארמאן פלייר, נשיא צרפת באותה העת. במקביל גילה סן-אוגן את כישרונו כמאייר, והציור הראשון שלו התפרסם בשנת 1913 ביומון Le Matin.

בשנת 1914 החל ללמוד באקדמיה לאמנות, אך לימודיו נקטעו כשגוייס לצבא הצרפתי עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה. במהלך המלחמה פרסם קריקטורות וקומיקס מחתרתי.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר המלחמה הצטרף סן-אוגן לאגודת הקריקטוריסטים הצרפתית והחל לאייר בשבועון Le Dimanche Illustré וביומון L'Intransigeant. הוא נחשב לקומיקסאי יוצא דופן משום שהיה בין הראשונים שהשתמשו בטכניקות מודרניות יותר, שמקורן בארצות הברית, כגון חלוקה למסגרות תמונה, שמירה על רצף תנועתי בין המסגרות ובעיקר שימוש בבועות דיבור.

עטיפת כתב העת Cadet-Revue, בעריכתו ואיורו של סן-אוגן

בשנת 1925 החל לפסם את הקומיקס הידוע ביותר שלו, Zig et Puce, שעסק בשני נערים ואלקה חדת-מקור שעוברים הרפתקאות שונות במהלך נסיונותיהם הכושלים להגיע לאמריקה. בשנים 1920–1930 המשיך באיור ויצירת קומיקס לילדים. במהלך מלחמת העולם השנייה קהל היעד שלו הפך למבוגר יותר והוא החל לעסוק בקולנוע ובספרות. בנוסף הפך לבעל טור קבוע ברשת הרדיו הצרפתית RTL.

בשנת 1941 הפך סן-אוגן לעורך הראשי של מגזין הילדים Benjamin, וכן לעורך ולמאייר הראשי של כתב העת Cadet-Revue. בנוסף כתב כמה רומנים. בשנת 1950 עובדו סיפורי Zig et Puce לקולנוע ושודרו על ידי תחנת הרדיו הצרפתית France Inter.

זיקנה ומוות[עריכת קוד מקור | עריכה]

משנת 1963 ואילך הפסיק סן-אוגן לצייר את Zig et Puce, והזיכיון עבר לידיו של הקומיקסאי גרג (אנ'), שהמשיך לפרסם את הקומיקס במגזין טינטין.

בשנת 1973 מונה סן-אוגן לנשיא הכבוד של פסטיבל הקומיקס הבינלאומי בטולוז. שנה לאחר מכן קיבל את תואר נשיא הכבוד של פסטיבל הקומיקס הבינלאומי באנגולם, אך היה זקן וחלש מכדי להגיע. שבועות מספר לאחר מכן, ב-22 ביוני 1974, הוא נפטר. פרסי הפסטיבל נקראו על שם אלפרד, האלקה מ-Zig et Puce, עד שנת 1988.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]