אלן אישאם שאט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלן אישאם שאט
Ellen Isham Schutt
לידה 15 באפריל 1873
מחוז ארלינגטון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 5 בדצמבר 1955 (בגיל 82)
פולס צ'רץ', ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות קולומביה גארדנס עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה איור בוטני עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלן אישאם שאטאנגלית: Ellen Isham Schutt ‏: 18731955) הייתה מאיירת בוטנית אמריקאית בתחילת המאה ה-20 של משרד החקלאות האמריקאי. עבודתה מהווה חלק מאוסף צבעי המים של הספרייה החקלאית הלאומית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלן אישאם שאט נולדה ב-15 באפריל 1873 באחוזת אוק גרוב בארלינגטון, וירג'יניה, לפרנסיס גריינג'ר שאט ולאמילי אליזבת תומאס שאט לבית ואליס. היא הייתה אחת משבעה ילדים, עם שני אחים וארבע אחיות.[1] הם גדלו במה שהיא כעת צ'רידייל, וירג'יניה, שם קנה אביה אדמה לאחר מלחמת האזרחים.[2] אביה של אלן רכש בסופו של דבר כמעט 300 דונם באזור וכיום נחשב לאחד ממייסדי צ'רידייל המודרנית.

בשנת 1906, אלן בנתה בית נאו-קלאסי גדול בצ'רידייל שהיה ידוע בשם "אלנווד". הוא נבנה כולו מבטון כהגנה מפני שריפה, ומספרים שהוא היה הבית הראשון באזור שחובר להזנת חשמל.

אלן ואמה התעניינו בגנאלוגיה ויצרו יחד עצי משפחה רבים שלא פורסמו ורישומים אחרים הנוגעים למשפחת ואליס שהועברו לאחר מכן לאגודה ההיסטורית של מרילנד.

ב-1914, השנה שבה נפטר אביה, היא נישאה לוולטר דייוויד בלקברן בפלורידה. נישואים אלה לא החזיקו מעמד, ובשנת 1917 היא נישאה לבן דודה הראשון, תומאס סמית' ואליס (1876–1949), בווירג'יניה.

אלן מתה ב-5 בדצמבר 1955 בווירג'יניה, והיא קבורה בבית הקברות של גני קולומביה בארלינגטון.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שאט עבדה עבור משרד החקלאות של ארצות הברית בין השנים 1904 ו-1914, חלק מקבוצת מאיירים שכללו את דבורה גריסקום פאסמור, אמנדה ניוטון, רויאל צ'ארלס סטדמן, ג'יי מריון שול ואלזי לואר פומרוי. במהלך תקופה זו, היא ציירה למעלה מ-700 צבעי מים של פירות ואגוזים.[3] הנושאים שלה נעו בין פירות נפוצים (תפוחים, אגוזי היקורי) לאקזוטיים (אגוזי קשיו), וציורים לא מעטים מראים נזקי פירות מעובשים, חרקים ומסיבות אחרות. סגנונה המדויק והיבש למדי הביא לצבעי מים שלעיתים נראים יותר כמו רישומים מאשר ציורים.

היא גם עיצבה כמה פירות כתפוחים ואגסים בשעווה כדי להדגים את ההשפעות של אחסון ואריזה ארוכים על פירות.[4] היא תרמה כמה רישומים של דגימות צמחים שנאספו במקסיקו לעבודה של בריטון ורוז על הקקטוסים.[5]

החל משנת 1911 הזמינה אוניברסיטת קליפורניה את שאט לצייר בצבעי מים את התפוחים המקומיים שמראים נזקים כתוצאה ממצבים הנעים בין מחלות ופגיעות חרקים ועד פגיעה מאחסון. חוקר אחד טוען שסדרה זו של דימויים "היפר-ריאליים" מסתכמת בייצוג מרומז של הרעיון שאין תפוח מושלם או נורמלי - זהו חזון המתאים לשאיפות של עידן מתקדם של שליטה על כוחות טבעיים כמו הריקבון.[6]

הסדרה המלאה של 286 ציורי צבעי מים שצוירו בין השנים 1911 ל-1915 מוחזקת על ידי אוניברסיטת קליפורניה, דייוויס.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלן אישאם שאט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Wallis, Guy. The Wallis Family of Kent County, Maryland.
  2. ^ "National Register of Historic Places: Cherrydale Historic District, Arlington County, VA NATIONAL (VDHR 000-7821)"
  3. ^ "Schutt, Ellen Isham. Pomological Watercolors", www.library.ucdavis.edu
  4. ^ Rockwell, J.E. Visitors' Guide to the Exhibits of the Bureau of Plant Industry at the Louisiana Purchase Exposition, St. Louis, 1904. Washington, D.C.: Government Printing Office, 1904.
  5. ^ Britton, N.L., and J.N. Rose. The Cactaecae. Vols. III and IV. Washington, D.C.: Carnegie Institute, 1920.
  6. ^ The Esopus and the Anthracanose, www.academia.edu