אלכסנדר רמתי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלכסנדר רמתי
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 20 בדצמבר 1921
ברסט, הרפובליקה הפולנית השנייה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 18 בפברואר 2006 (בגיל 84)
מונטרה, שווייץ עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה דוד גרינברג עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת, ברית המועצות עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1955 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלכסנדר רמתי (נולד בשם: דוד סולומונוביץ' גרינברג ב-20 בדצמבר 1921 - 18 בפברואר 2006) היה סופר, במאי, מפיק ותסריטאי קולנוע ושחקן יהודי-אמריקאי, אשר נולד בפולין.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלכסנדר רמתי נולד בברסט ליטובסק שבפולין בשנת 1920. במהלך מלחמת העולם השנייה שהה בארץ ישראל ככתב של השבועון "טיים". במהלך המלחמה רמתי ליווה את המחנה השמיני אשר לחם באיטליה. במהלך התקדמות המחנה השמיני רמתי הגיע ביוני 1944 לאסיזי (ר' להלן). בהמשך חייו עבר להוליווד, שם עסק בכתיבת רומנים ותסריטים, ולאחר מכן עבר לעסוק בבימוי.

בשנת 1966 כתב את התסריט וביים את הסרט "מורדי האור" (Sands of Beersheba), שעלילתו מתרחשת במהלך מלחמת העצמאות. התסריט מבוסס על ספרו של רמתי, Rebel Against the Light, שיצא לאור ב-1960. כן השתתף בכתיבת התסריטים לסרטיו של מנחם גולן, "מבצע קהיר" (יחד עם רפאל נוסבאום) ופורטונה (יחד עם וולדיה סמיטיוב ויוסף גרוס).

בשנת 1968 כתב את התסריט וביים את הסרט "הנואשים" (The Desperate Ones), שבו השתתפו מקסימיליאן של, אירן פאפאס, ראף ואלונה, תיאודור ביקל ורמתי עצמו. התסריט מבוסס על ספרו של רמתי, Beyond the Mountains, שיצא לאור ב-1958.

בשנת 1985 כתב את התסריט וביים את הסרט "המחתרת באסיזי" (The Assisi Underground) על פי ספרו בשם זה, שעסק בפעילותה של המחתרת באסיזי. בסרט השתתפו בן קרוס, ג'יימס מייסון, מקסימיליאן של, אירן פאפאס ורמתי עצמו. התסריט מבוסס על ספרו של רמתי בעל אותו שם, שיצא לאור ב-1978.

בשנת 1988 כתב את התסריט וביים את הסרט הדובר פולנית "והכינורות חדלו לנגן" (I skrzypce przestaly grac) בכיכובם של הורסט בוכהולץ ומאיה רמתי, בתו של אלכסנדר רמתי. התסריט מבוסס על ספרו של רמתי, And the Violins Stopped Playing: A Story of the Gypsy Holocaust, שיצא לאור ב-1986.

בנוסף כתב את הספר Barbed Wire On The Isle Of Man: The Wartime British Internment Of Jews.

נשא לאישה את דידי זוננפלד, שהופיעה כשחקנית באחדים מסרטיו. לזוג נולדה בת אחת בשם מאיה, שהופיעה בשניים מסרטיו.

נפטר בשנת 2006 במונטרה שבשווייץ.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלכסנדר רמתי, המחתרת באסיזי, הוצאת מסדה, 1980.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]