אלאדין (מחזמר, 2011)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלאדין
Aladdin
כרזת המחזמר
כרזת המחזמר
מילות השירים הווארד אשמן
טים רייס
צ'אד בגוולין
מבוסס על סרט הקולנוע "אלאדין"
ליברטיסט צ'אד בגוולין
מוזיקה אלן מנקן עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום ההתרחשות אגרבא (עיר בדיונית במזרח התיכון)
מדינה ארצות הברית
סוגה מחזמר
הצגת בכורה 7 ביולי 2011 (סיאטל)
20 במרץ 2014 (ברודוויי)
מספר מערכות 2
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים זוכה פרס טוני
aladdinthemusical.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלאדיןאנגלית: Aladdin) הוא מחזמר המבוסס על סרט האנימציה של דיסני משנת 1992 באותו השם עם מוזיקה והלחן של אלן מנקן למילים של הווארד אשמן, טים רייס וצ'אד בגוולין. בגוולין גם כתב את הליברית. המחזמר כולל שלושה שירים שנכתבו במקור לסרט הקולנוע, אך בסופו של דבר לא נעשה בהם שימוש, וכן ארבעה שירים חדשים שנכתבו על ידי מנקן ובגאולין. עלילת המחזמר מתארת את הסיפור המוכר על צעיר עני המגלה שדון במנורה ומשתמש במשאלותיו להינשא לנסיכה שהוא אוהב ולסכל את מזימותיו של וזיר גדול והרשע של הסולטאן. העלילה מתרחשת בעיר הדמיונית אגרבא, "הנמצאת" במזרח התיכון.[1]

המחזמר הוצג לראשונה בתיאטרון השדרה החמישית בסיאטל בשנת 2011. לאחר מספר הפקות מקומיות ובינלאומיות בשנת 2012, המחזמר הועלה לתקופת הרצה בטורונטו בשנת 2013. הוא עלה לראשונה בברודוויי בתיאטרון ניו-אמסטרדם ב-20 במרץ 2014, זכה לביקורות חיוביות בעיקר והיה מועמד לחמישה פרסי טוני.

היסטוריית הפקות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנובמבר 2010, אלן מנקן אישר כי החלו עבודות על עיבוד מוזיקלי של הסרט למחזמר על פי מחזה מאת צ'אד בגוולין.[2] המחזמר הוצג לראשונה בסיאטל, וושינגטון, ב-5th Avenue Theatre בין ה-7 ל-31 ביולי 2011.‏[3] ג'ונתן פרימן, שדיבב את דמותו של ג'אפר בסרט, גילם את הדמות הזו גם בעיבוד התיאטרוני.[4] אדם ג'ייקובס וקורטני ריד גילמו את אלאדין ואת הנסיכה יסמין, למרות שהדמויות הן ממוצא מזרח תיכוני.[5] צוות השחקנים כלל גם את ג'יימס מונרו איגלאהרט בתפקיד הג'יני; קליפטון דייוויס בתפקיד הסולטאן; דון דאריל ריברה בתפקיד יאגו; ואת דמויותהם של עומאר, קאסים ובאבקק, שלוש דמויות שנוצרו במקור עבור סרט הקולנוע אך בסופו של דבר לא נכללו בו,[6] גילמו אנדרו קינן-בולגר, בריאן גונזלס וברנדון או'ניל, בהתאמה. מדיניות הליהוק של דיסני, על פיה אין חשיבות לאתניות בתהליך הליהוק, עוררה מחלוקת ציבורית, שכן עמותת ADC (ארגון למניעת אפליית ערבים אמריקאים) קיבלה תלונות רבות של שחקנים ממוצא מזרח תיכוני. מנכ"ל ארגון זכויות המיעוטים האמריקני גם הפנה את תשומת לבו להחמצת ההזדמנות של ההפקה להציג מיעוט אתני חסר ייצוג בברודוויי.[7] הבמאית והכוריאוגרפית של ההצגה הייתה קייסי ניקולאו.[8]

ב-2012, הפקה של המחזמר הועלתה ב-Tuacahn Amphitheatre שבאירווינג, יוטה, מיוני ועד לאוקטובר 2012, וביולי 2012 ב-The Muny שבסנט לואיס, מיזורי.[9][10][11]

הצגות ההרצה של המחזמר, טרם עלייתו בברודוויי, נערכו ב-Ed Mirvish Theatre שבטורונטו, קנדה, מנובמבר 2013 עד ינואר 2014.‏[12][13]קייסי ניקולאו הייתה הבמאית והכוריאוגרפית גם של הפקה זו, עם מחזה ומילות שירים נוספים שנכתבו על ידי צ'אד בגוולין, עיצוב תפאורה על ידי בוב קראולי ועיצוב תלבושות על ידי גרג בארנס.‏[6][12][14]

הצגות הרצה של המחזמר בברודוויי החלו ב-26 בפברואר 2014, כאשר ערב הבכורה הרשמי נערך ב-20 במרץ 2014, ב-New Amsterdam Theatre, במקומו של המחזמר "מרי פופינס".[15][16][17] ההצגה הייתה מועמדת לחמישה פרסי טוני, וזכתה באחד - פרס טוני עבור השחקן הטוב ביותר במחזמר, שהוענק לג'יימס מונרו איגלהארט. אלבום הקלטת שירי המחזמר בביצוע צוות השחקנים המקורי של ברודוויי היה מועמד לפרס גראמי עבור אלבום הקלטת המחזמר הטוב ביותר.[18]

סיבוב הופעות בצפון אמריקה תוכנן לצאת לדרך עם הופעה בשיקגו, אילינוי מה-11 באפריל ועד ל-2 ביולי 2017.‏[19]

לונדון[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה של הווסט אנד עלתה ב-2016 ב-Prince Edward Theatre בלונדון, במקום המחזמר "מיס סייגון".[20] בחודש יולי 2015, חברת וולט דיסני וטים רייס הודיעו רשמית כי המחזמר צפוי לעלות בקיץ של 2016 בוסט אנד, וכי אודישנים יתקיים מאוגוסט עד ספטמבר 2015.‏[21] באוקטובר 2015, הוכרז כי ערב הבכורה הרשמי של המחזמר יהיה ב-9 ביוני 2016, עם הצגות הרצה החל מה-27 במאי, עם טרבור דיון ניקולס בתפקיד הג'יני.[22] בסופו של דבר, ערב הבכורה הרשמי נדחה ל-15 ביוני 2016.‏[23] בחודש נובמבר 2015 פורסמו שמות כל השחקנים: דין ג'ון וילסון יגלם את התפקיד של אלאדין לצד ג'ייד איוון כיסמין. דון גאלאגהר לוהק לתפקיד ג'אפר, פיטר האו לתפקיד יאגו, אירווין איקבאל לתפקיד הסולטאן, עם נתן אמזי, סטיבן רחמן-יוז וראצ'יד סברירי כבאבקק, קאסים ועומאר, בהתאמה.[24] כפי שפורסם קודם לכן, טרבור דיון ניקולס יגלם את הג'יני, בהופעת הבכורה שלו על במות לונדון.[25] את האפקטים המיוחדים יצר ג'ים שטיינמאייר, אמן אשליות שעבד בעבר עם דייוויד קופרפילד.[26]

בשנת 2019 הוכרז כי ההפקה תסיים את הופעותיה ב-24 באוגוסט 2019, על מנת לפנות מקום לגרסה מחודשת של המחזמר "מרי פופינס" שהוצג לפני כן באותו התיאטרון.

לכבוד סיום ההרצה של המחזמר, השחקנית קורטני ריד, שגילמה את הנסיכה יסמין בהפקה המקורית בברודוויי, החליפה את ג'ייד איוון בוסט אנד.

הפקות בינלאומיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2012, המחזמר הועלה במנילה, הפיליפינים, ב-Meralco Theater. הבמאים של הפקה זו היו בובי גרסיה וצ'ארי ארספאוצ'אגה, וכיכבו בה טום רודריגז כאלאדין ואייזה סגרה בתפקיד הג'יני.[27] המחזמר הוצג בספרדית בבוגוטה, קולומביה, בשנת 2013.‏[28] גרסאות מקומיות של המחזמר הועלו גם ביפן[29] ובגרמניה[30] בשנת 2015, ובאוסטרליה בשנת 2016‏.[31][32][33]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מערכה ראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הג'יני מברך את הקהל אל העיר המזרח-תיכונית אגרבא ("Arabian Nights"), אשר ברחובותיה הבחור הצעיר אלאדין מבלה את ימיו בגנבת מזון מהרוכלים, יחד עם שלושת חבריו הטובים, קאסים, עומר ובבקק ("One Jump Ahead"). אלאדין מבטא את חלומותיו להראות לעולם שהוא יותר מסתם ילד רחוב, וחש בושה בהיותו גנב, לאחר שנשבע שלא לגנוב שוב לאחר מות אמו. ("Proud of Your Boy").

בינתיים, בארמון של אגרבא, הנסיכה יסמין ננזפת על ידי אביה, הסולטאן, על סירובה להינשא למחזר נוסף. הסולטאן דורש שיסמין תתחתן עם נסיך אציל לפני יום ההולדת שלה, שחל בעוד שלושה ימים בלבד. יסמין מקוננת על מצבה בפני המשרתות שלה ("These Palace Walls"). חדשות אלו מטרידות את ג'אפר, הוזיר הגדול של הסולטאן, שזומם לגזול את כתר המלוכה לעצמו. יחד עם עוזרו, יאגו, הם מחפשים דרך להיכנס למערת קסמים מסתורית בלב המדבר, בה אמור להיות שמור כוח עצום. הכניסה למערה מתאפשרת רק למי שימצא ראוי לכך - "יהלום מחוספס". ג'אפר מגלה שאותו אחד ראוי הוא אלאדין, ויוצא לחפש אחריו.

בעודם מבדרים את המקומיים ("Babkak, Omar, Aladdin, Kassim"), אלדין מתנגש בג'סמין, שהתחפשה לאדם פשוט, על מנת לחוות את החיים מחוץ לארמון. לאלאדין אין מושג מי היא, והוא מיד מתאהב בה. הוא לוקח את יסמין למקום המחבוא שלו, שם כל אחד מהם מגלה כי האחר אומלל בחייו ("A Million Miles Away"). יסמין מתגלה על ידי השלטונות ונלקחת בחזרה לארמון. אלאדין נאסר, וכאשר ג'אפר מגלה זאת הוא מוביל אותו אל מערת הקסמים ("Diamond in the Rough"). אסיר תודה על שהציל את חייו, אלאדין נעתר לבקשתו של ג'אפר להיכנס אל תוך המערה, ולהביא מנורת שמן לג'אפר, ולא לגעת בשום דבר אחר.

בתוך המערה, אלאדין נדהם לגלות אוצר קבור, והוא מנסה לקחת כמה מטבעות זהב יחד עם המנורה. בשל כך, כניסת המערה נסגרת במפתיע ולוכדת את אלאדין בפנים. אלאדין משפשף את המנורה (על מנת להשתמש בה ולהאיר את המערה החשוכה), ולהפתעתו - הוא משחרר מתוכה ג'יני קסום המציע להגשים עבורו שלוש משאלות. בתחילה, אלאדין מביע חוסר אמון, מה שגורם לג'יני להציג בפניו את כוחותיו ("Friend Like Me"). לאחר מכן, הג'יני מגלה את מגבלות כוחותיו: הוא איננו יכול להגשים משאלות הכוללות רצח, רומנטיקה, תחיית מתים או משאלה למשאלות נוספות. אלאדין מערים על הג'יני, וגורם לו לחלצו מהמערה מבלי להביע משאלה. הג'יני מבקש מאלאדין שיביע משאלה שהג'יני ישוחרר לחופשי, שכן הוא שבוי במנורת הקסמים. אלאדין מבטיח לג'יני שישחרר אותו במשאלתו האחרונה, ועבור משאלתו הראשונה - הוא מבקש מהג'יני שיהפוך אותו לנסיך, על מנת שיוכל לחזר אחר הנסיכה יסמין. ("Act One Finale")

מערכה שנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תהלוכה גדולה עוברת ברחובות אגרבא, בראשה צועדים הג'יני, בבקק, עומר וקאסים. הם מכריזים על בואו של "הנסיך עלי מעבאבה" ("Prince Ali"). בהגיעו לארמון, אלאדין, מחופש לנסיך עלי, מביע בפני הסולטאן את רצונו להינשא ליסמין. יסמין שומעת את השיחה וחושבת שעלי הוא סתם עוד נסיך רדוד. ג'אפר, שחושד בעלי, מספר לו את מיקומו של חדר השינה של יסמין, מבלי להזכיר כי בהתאם לחוק באגרבא, אסור על הנסיכה לשהות בנוכחות מחזריה ללא פיקוח. אלאדין מחזר אחר יסמין ולוקח אותה למסע קסום על שטיח מעופף שסיפק לו הג'יני ("A Whole New World"). עם שובם, יסמין חושפת את זהותו האמיתית של אלאדין - הצעיר אותו פגשה בשוק. אלאדין משקר לה, ואומר לה שהוא באמת נסיך, שפשוט אוהב להתלבש כאדם פשוט כדי לחמוק מהלחצים של חיי הארמון, כפי שיסמין עשתה בעצמה. יסמין רואה שאלאדין איננו שטחי כפי שחשבה בתחילה, ומנשקת אותו לילה טוב. לאחר שהם נפרדים, אלאדין נעצר על ידי ג'אפר בגין כניסתו לחדר המגורים של יסמין ללא פיקוח. כאשר הדבר נודע לחבריו, בבקק, עומאר וקאסים מסתערים על הארמון על מנת להציל את אלאדין ("High Adventure"), אך הם נלכדים ומושלכים אל הצינוק. אלאדין משתמש במשאלתו השנייה על מנת לשחררם ("Somebody's Got Your Back").

הסולטאן מברך את אלאדין ונותן לו את ברכתו להתחתן עם יסמין, ומכאן שאלאדין עצמו יירש את כס המלוכה כסולטאן החדש יום אחד. מחשש מהאחריות הגדולה הצפויה ליפול על כתפיו, אלאדין אומר לג'יני שהוא עומד לשמור את המשאלה השלישית שלו ליום שיצטרך אותה, במקום להשתמש בה כדי לשחרר את ג'יני כמו שהבטיח. הג'יני הנסער חוזר אל המנורה שלו ומסרב לדבר עם אלאדין, אשר מקונן על מצבו ("Proud of Your Boy"). בינתיים, ג'אפר ויאגו מצליחים לגנוב את המנורה מאלאדין.

כאשר הסולטאן מודיע לציבור כי יסמין תינשא לנסיך עלי ("Prince Ali (Sultan Reprise)"), ג'אפר מופיע במפתיע וחושף את זהותו האמיתית של אלאדין (Prince Ali (Jafar Reprise)). הג'ני מגיע, יחד עם יסמין אזוקה בשלשלאות, ואומר לאלאדין כי ג'אפר הוא כעת אדונו, ומשאלתו הראשונה הייתה להפוך את יסמין לאסירה שלו. ג'אפר משתמש במשאלה השנייה שלו על מנת להכתיר עצמו לסולטאן, והג'יני מגשים את המשאלה הזו בחוסר רצון. אלאדין נזכר במה שהג'יני סיפר לו קודם לכן - על המגבלות לכוחותיו. אלאדין משכנע את ג'אפר לבקש להפוך בעצמו לג'יני, על מנת שיהיו לו כוחות משל עצמו. כאשר הג'יני מגשים את משאלתו של ג'פאר - ג'אפר נשאב אל תוך מנורת קסמים משל עצמו, ונכלא בה לעד.

אלאדין משתמש במשאלה השלישית והאחרונה שלו, ומבקש לשחרר לחופשי את הג'יני מהמנורה. אלאדין מתוודה בפני יסמין שהוא אוהב אותה, וכי אינו יכול להעמיד פנים שהוא מישהו שהוא לא. משהוא רואה את האצילות של אלאדין, מחליט הסולטאן לבטל את החוק המחייב את יסמין לשאת נסיך, ומודיע שמעתה הנסיכה יכולה להתחתן עם מי שהיא רוצה. בבקק, עומר וקסים הופכים להיות יועצים מלכותיים, בעוד יאגו נעצר. אלאדין ויסמין נישאים, והג'יני מתכונן לצאת לחופשה. סוף טוב הכל טוב: אלאדין ויסמין עולים על השטיח המעופף ועפים יחד ("Finale Ultimo").

הבדלים בין המחזמר לסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הג'יני מחליף את הרוכל כמספר בפרולוג של המחזמר, והרוכל אינו מופיע.
  • אבו הקוף וראג'ה הטיגריס אינם מופיעים במחזמר.
  • את ראג'ה הטיגריס מחליפות שלוש שפחות, המשרתות את יסמין ומעניקות לה עצות.
  • יאגו הופך מתוכי לבן אדם. לאחר תבוסתו של ג'אפר, יאגו נעצר, במקום להיגרר אחרי ג'אפר לתוך המנורה, לאחר שג'אפר מביע משאלה להפוך לג'יני בעצמו.
  • הדובר של ג'אפר, גאזים, לא מופיע במחזמר.
  • לאלאדין יש שלושה חברים - באבקק, עומר וקאסים. כמו כן, הוא מופיע בסצנה נוספת בה הוא נזכר באמו ומבצע שיר שנכתב במקור עבור הסרט אך לבסוף נחתך ממנו.
  • הג'יני מחקה את קאב קאלוויי, במקום לעשות מחוות רבות לתרבות הפופולרית כפי שעשה רובין ויליאמס בסרט.
  • אלאדין משתמש במשאלתו השנייה כדי לצאת לחופשי, יחד עם חבריו, במקום להינצל מטביעה כפי שהוצג בסרט.
  • במחזמר, משאלותיו של ג'אפר הן: (א) להחזיק את יסמין במאסר; (ב) להפוך סולטאן. לעומת הסרט, בו משאלותיו היו: (א) להפוך לסולטאן; (ב) להפוך למכשף רב עוצמה.
  • הסיקוונס, בו ג'אפר מגרש את אלאדין אל השממה, משם הוא ניצל בעזרת מרבד הקסמים, לא נכלל במחזמר.

דמויות ושחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדמות צוות ברודוויי המקורי סיבוב ההופעות הראשון בארצות הברית צוות לונדון המקורי צוות אוסטרליה המקורי
אלאדין אדם ג'ייקובס דין-ג'ון וילסון איינסליי מלהאם
יסמין קורטני ריד איזבל מק'קלה ג'ייד איוון אריאל ג'קובס
ג'יני ג'יימס מונרו איגלהארט אנתוני מרפי טרבור דיון ניקול מיכאל ג'יימס סקוט
ג'אפר ג'ונת'ן פרימן ג'ונת'ן וויר דון גלאגר אדם מרפי
באבקק בריאן גונזלס זכרי בנקל נייתן עמזי טרוי סוזמן
קאסם ברנדון או'ניל מייק לונגו סטיפן רחמן-יוז אדם ג'ון פיורנטינו
עומר ג'ונתן שוורץ פיליפה ארויו רצ'יד סביטרי רוברט טריפוליני
הסולטן קליפטון דייוויס ג'יי.סי. מונטגומרי אירווין איקבל ג'ורג' הנארה
יאגו דון דריל ריברה רג'י דה ליאון פיטר האווי אלג'ין אבלה

שירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מערכה ראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מס' שם השיר ביצוע
1 אוברטורה תזמורת
2 ‏Arabian Nights‏ ג'יני, הלהקה
3 ‏One Jump Ahead‏ אלאדין, הלהקה
4 ‏One Jump Ahead (Reprise)‏ אלאדין
5 ‏Proud of Your Boy‏ אלאדין
6 ‏These Palace Walls‏ יסמין, בנות הלהקה
7 ‏Babkak, Omar, Aladdin, Kassim‏ באבקק, עומר, אלאדין, קאסם, יסמין, הלהקה
8 ‏A Million Miles Away‏ אלאדין, יסמין
9 ‏Diamond in the Rough‏ ג'אפר, יאגו, אלאדין
10 ‏Friend Like Me‏ ג'יני, אלאדין, הלהקה
11 ‏Act One Finale (Friend Like Me (Reprise)/Proud of Your Boy (Reprise I))‏ ג'יני, אלאדין

מערכה שנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מס' שם השיר ביצוע
1 ‏Prince Ali‏ ג'יני, באבקק, עומר, אלאדין, קאסם, הלהקה
2 A Whole New World אלאדין, יסמין
3 ‏High Adventure‏ באבקק, עומר, קאסם, הלהקה
4 ‏Somebody's Got Your Back‏ אלאדין, ג'יני, באבקק, עומר, קאסם
5 ‏Proud of Your Boy (Reprise II)‏ אלאדין
6 ‏Prince Ali (Sultan Reprise)‏ הסולטן, הלהקה
7 ‏Prince Ali (Jafar Reprise)‏ ג'אפר
8 ‏Finale Ultimo ("Arabian Nights (Reprise)" / "A Whole New World (Reprise)")‏ הלהקה
9 ‏Bows ("Friend Like Me (Reprise II)")‏ הלהקה

תגובות וביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההפקה המקורית בברודוויי

ההפקה המקורית בברודוויי זכתה לביקורות מעורבות מצד מבקרי התיאטרון.[34] מארק קנדי (Associated Press) העניק להפקה ביקורת נלהבת, וכתב: "זה מלא חיים ... מושר טוב ... ומתוק כפי שהפקות התיאטרון של דיסני מצליחות להיות בצורה טובה כל כך, אגדה סכרינית לילדים, המשלבת שנינויות עבור הוריהם".[35] אליסה גארדנר (USA Today) העניקה למופע 3.5 כוכבים מתוך 4, וכתבה כי ההפקה האחרונה של דיסני עומדת בסטנדרטים גבוהים, כך שהיא "תפתיע את הצופים שמגיעים כמלווים [של ילדיהם] או תגרום להם לחוות מחדש את ילדותם".[36] תום גריאר (אנטרטיינמנט ויקלי) העניק להצגה ציון "B" וכתב כי "בסך הכל, זהו אחד ממחזות-הזמר הטובים יותר של דיסני, הכולל קטעים מוזיקליים מרהיבים, עם הכוריאוגרפיה המלהיבה של קייסי ניקולו, התפאורה המשוכללת של בוב קראולי והתלבושות הנוצצות של גרג ברנס".[37]

טרי טחוט (וול סטריט ג'ורנל) שיבח את הופעתו של איגלהרט, בייחוד בשיר "Friend Like Me", אבל כתב :"הצרה היא ששום דבר אחר במערכה הראשונה לא יכול להשתווה לו. אדם ג'ייקובס וקורטני ריד, שמשחקים את אלאדין ואת הנסיכה שלו, הם יפים אבל תפלים, והמחזמר לא מתחיל להתרומם שוב עד לאחר המסע על השטיח המעופף, אשר מגיע רק לאחר ההפסקה, והוא הדבר הכי מבריק שהכה את ברודוויי מאז המכונית המעופפת במחזמר "צ'יטי צ'יטי בנג בנג". מאותו רגע, אלאדין הופך לכיף".[38] צ'ארלס אישרווד (ניו יורק טיימס) היה חיובי בעיקר בסקירתו, וכתב כי "העיבוד האחרון למחזמר מסרט קולנוע פופולרי של דיסני ... עלה על ציפיותיי הנמוכות. לאלאדין יש רוח מדבקת ומתקתקות עדינה. שלא לדבר על די והותר נצנצים ופאייטים שמספיקים לעונה שלמה של "המירוץ לדראג של רו פול".[39] מרילין סטאסיו (וראייטי) מתחה ביקורת שלילית על המופע, וכתבה כי "מסע הקסם הוא קסום, מערת הפלאים נפלאה, כן, תשמעו את המנגינות שאהבתם בסרט מ-1992. אבל הרעיון שאלאדין מחייה מחדש את רוחו של הווארד אשמן המנוח, מי שהיה ההשראה המקורית לסרט ותרם את רוב הטקסטים החכמים שלו, זו פשוט בדיחה. שיחזור עבודתו של אדם, בלי לכבד את רגישותו האמנותית, אינו מחווה כלל".[40]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההפקה המקורית בברודוויי[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה טקס הפרס קטגוריה מועמד/ים תוצאה
2014 פרס טוני המחזמר הטוב ביותר מועמדות
המחזה הטוב ביותר עבור מחזמר צ'אד בגוולין מועמדות
הלחן הטוב ביותר אלן מנקן, הווארד אשמן, טים רייס וצ'אד בגוולין מועמדות
השחקן הטוב ביותר במחזמר ג'יימס מונרו איגלהארט זכייה
הכוריאוגרפיה הטובה ביותר קייסי ניקולו מועמדות
Drama Desk Award המחזמר הטוב ביותר מועמדות
המחזה הטוב ביותר עבור מחזמר צ'אד בגוולין מועמדות
הלחן הטוב ביותר אלן מנקן מועמדות
מילות שירים הטובות ביותר הווארד אשמן, טים רייס וצ'אד בגוולין מועמדות
השחקן הראשי הטוב ביותר במחזמר אדם ג'ייקובס מועמדות
השחקן הטוב ביותר במחזמר ג'יימס מונרו איגלהארט זכייה
הכוריאוגרפיה הטובה ביותר קייסי ניקולו מועמדות
Broadway.com Audience Choice Awards תגלית השנה (שחקנית) קורטני ריד זכייה
Outer Critics Circle Award המחזה הטוב ביותר עבור מחזמר מועמדות
הכוריאוגרפיה הטובה ביותר קייסי ניקולו מועמדות
עיצוב התלבושות הטוב ביותר גרג ברנס מועמדות
השחקן הטוב ביותר במחזמר ג'יימס מונרו איגלהארט מועמדות
עיצוב התאורה הטוב ביותר נטשה כץ מועמדות
המחזמר החדש בברודוויי הטוב ביותר מועמדות
הלחן המקורי הטוב ביותר מועמדות
עיצוב התפאורה הטוב ביותר בוב קראולי מועמדות
2015 פרס גראמי האלבום הטוב ביותר עבור מחזמר ג'יימס מונרו איגלהארט, אדם ג'ייקובס וקורטני ריד (המבצעים העיקריים); פרנק פליפטי, מייקל קוסרין, אלן מנקן וכריס מאונטן (מפיקים) מועמדות
2017 Theater Fans' Choice Awards ההפקה הוותיקה הטובה ביותר מועמדות
סיבוב ההופעות הטוב ביותר מועמדות

ההפקה המקורית בלונדון[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה טקס הפרס קטגוריה מועמד/ים תוצאה
2017 WhatsOnStage Awards המחזמר החדש הטוב ביותר מועמדות
שחקן המשנה הטוב ביותר במחזמר טרבור דיון ניקולס זכייה
הבמאי הטוב ביותר קייסי ניקולו מועמדות
הכוריאוגרפיה הטובה ביותר מועמדות
עיצוב התלבושות הטוב ביותר גרג בארנס זכייה
עיצוב התפאורה הטוב ביותר בוב קראוולי מועמדות
עיצוב התאורה הטוב ביותר נטשה קאץ מועמדות
פרס לורנס אוליבייה עיצוב התפאורה הטוב ביותר בוב קראוולי מועמדות
The Mousetrap Awards עיצוב התפאורה הטוב ביותר בוב קראוולי זכייה
המחזמר החדש הטוב ביותר מועמדות

ההפקה המקורית באוסטרליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השנה טקס הפרס קטגוריה מועמד/ים תוצאה
2017 Glugs Theatrical Awards המחזמר הטוב ביותר זכייה
השחקן הטוב ביותר במחזמר מיכאל ג'יימס סקוט מועמדות
איינסליי מלהאם מועמדות
הופעת הבכורה הטובה ביותר זכייה
Helpmann Awards המחזמר הטוב ביותר מועמדות
הכוריאוגרפיה הטובה ביותר עבור מחזמר קייסי ניקולו מועמדות
הבימוי הטוב ביותר עבור מחזמר מועמדות
השחקן הטוב ביותר במחזמר איינסליי מלהאם מועמדות
שחקן המשנה הטוב ביותר במחזמר מיכאל ג'יימס סקוט זכייה
עיצוב התפאורה הטוב ביותר בוב קראוולי מועמדות
עיצוב התלבושות הטוב ביותר גרג בארנס זכייה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלאדין בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Clement, Olivia, “Disney Calls for Middle Eastern Actors for Aladdin Film” Playbill, March 9, 2017. accessed May 21, 2017, http://www.playbill.com/article/disney-calls-for-middle-eastern-actors-for-aladdin-film
  2. ^ Cerasaro, Pat. "BWW Exclusive: Alan Menken Talks Tangled, Sister Act, Leap of Faith, Hunchback, Aladdin & More", Broadwayworld.com, November 15, 2010, accessed December 16, 2014
  3. ^ "Seattle's 5th Avenue Theatre Premieres Aladdin, 7/7-31", BroadwayWorld.com, January 13, 2011, accessed December 16, 2014
  4. ^ "Jonathan Freeman Will Bring Jafar from Screen to Stage in Disney's Aladdin at 5th Avenue", Playbill
  5. ^ Clement, Olivia, “Disney Calls for Middle Eastern Actors for Aladdin Film” Playbill, March 9, 2017. accessed May 21, 2017, http://www.playbill.com/article/disney-calls-for-middle-eastern-actors-for-aladdin-film
  6. ^ 1 2 Hetrick, Adam. "Disney's Aladdin Will Play Toronto This Fall Prior to 2014 Broadway Premiere", Playbill.com, January 22, 2013
  7. ^ Rao, Mallika. “'Aladdin' On Broadway Faces Backlash From Arab-Americans” Huffington Post, April 3, 2014. accessed May 19, 2017, http://www.huffingtonpost.com.au/entry/disney-aladdin-broadway-racist_n_5001833
  8. ^ "Memphis Star James Monroe Iglehart Is Genie in Disney's Aladdin; Adam Jacobs Is Title Hero", Playbill
  9. ^ "'Tuacahn presents Disney's Aladdin – The New Stage Musical 2012" YouTube
  10. ^ "Aladdin, Chicago, Dreamgirls et al. Set for Muny 2012 Season", Broadwayworld.com, 2011
  11. ^ "2012 Muny Season" muny.org
  12. ^ 1 2 "Breaking News: Disney's Aladdin to Play Pre-Broadway Tryout in Toronto Starting November 2013; Broadway Spring 2014", Broadwayworld.com, January 22, 2013
  13. ^ Disney's Aladdin Ends Pre-Broadway Toronto Engagement Today, Broadwayworld.com, January 5, 2013
  14. ^ "Theatre review: Forget the Lion, this Aladdin is king of the stage | National Post". Arts.nationalpost.com. 2013-11-22. אורכב מ-המקור ב-2013-11-23. נבדק ב-2013-12-13.
  15. ^ Hetrick, Adam. "Disney's 'Aladdin' Will Arrive on Broadway in February 2014", Playbill.com, August 29, 2013
  16. ^ Gans, Andrew. "Broadway's 'Mary Poppins' Flies Out Of New Amsterdam Theatre March 3", Playbill.com, March 3, 2013
  17. ^ "Rialto Chatter: 'Aladdin' to Hit Broadway Spring of 2014 with 'Major New Player' on Creative Team", Broadwayworld.com, 2013
  18. ^ "Aladdin, Beautiful, Hedwig Among Grammy's Best Musical Theater Album Nominees", BroadwayWorld.com, December 5, 2014
  19. ^ "Disney's Aladdin Announces National Tour". Playbill. 2016-01-26. נבדק ב-2016-01-28.
  20. ^ "Disney's Aladdin coming to West End summer 2016?". What's On Stage. 2015-06-25. נבדק ב-2015-07-14.
  21. ^ "ALADDIN Will Officially Open Summer 2016 in London; Casting Calls Set". Broadway World. 2015-07-30. נבדק ב-2015-07-30.
  22. ^ "A Whole New World! Disney's ALADDIN Confirms Summer 2016 Premiere in the West End, Starring Trevor Dion Nicholas as Genie!". Broadway World. 2015-10-15. נבדק ב-2015-10-15.
  23. ^ "Disney's Aladdin Opens at the West End's Prince Edward Theatre Tonight". Broadway World. 2016-06-15. נבדק ב-2016-06-16.
  24. ^ "Official! Dean John-Wilson and Jade Ewen to Star in London Premiere of ALADDIN; Tickets on Sale 11/23". broadwayworld.com. נבדק ב-23 בנובמבר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  25. ^ Porteous, Jacob (23 בנובמבר 2015). "Full Cast Announced For London Premiere Of Disney's Aladdin - Tickets On Sale from 8:00 AM". London Theatre Direct. נבדק ב-23 בנובמבר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  26. ^ "Facts You May Not Know About Aladdin Part 2!". נבדק ב-11 בינואר 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  27. ^ "Atlantis Productions stages Disney’s Aladdin", The Philippine Star, November 12, 2012, accessed December 16, 2014
  28. ^ "Aladdín! el musical de Disney", vive.in, March 2013, accessed December 17, 2014
  29. ^ "『アラジン』2015年5月開幕決定!". אורכב מ-המקור ב-2016-12-06. נבדק ב-2016-05-09.
  30. ^ "Disney's Aladdin Musical in Hamburg". Stage Entertainment. נבדק ב-2016-05-09.
  31. ^ "Aladdin Australia on Twitter". נבדק ב-2016-09-29.
  32. ^ "Aladdin Will Take a Magic Carpet Ride to Australia". Playbill. 2015-10-15. נבדק ב-2015-10-15.
  33. ^ http://www.autismawareness.com.au/news-events/disneys-aladdin-musical-autism-friendly-performance/
  34. ^ Review Roundup: Aladdin Opens on Broadway – All the Reviews! Broadwayworld.com, Retrieved March 21, 2014
  35. ^ Kennedy, Mark (2014-03-20). "Review: Disney hits magic again with 'Aladdin' on Broadway, thanks to a new Genie". Star Tribune. אורכב מ-המקור ב-2014-03-22. נבדק ב-2014-03-21.
  36. ^ Gardener, Elysa (2014-03-20). "It's genie-us! 'Aladdin' rubs you the right way". USA Today. נבדק ב-2014-03-21.
  37. ^ Grier, Thom (2014-03-20). "Stage Review: Aladdin (2014)". Entertainment Weekly. נבדק ב-2014-03-21.
  38. ^ Teachout, Terry (2014-03-20). "'Aladdin' Proves Its Worth on Broadway". Wall Street Journal. נבדק ב-2014-03-21.
  39. ^ Isherwood, Charles (2014-03-20). "Sly Alchemy From That Lamp". New York Times. נבדק ב-2014-03-21.
  40. ^ Stasio, Marilyn (2014-03-20). "Broadway Review: 'Disney Aladdin'". Variety. נבדק ב-2014-03-21.