אטרף (להקה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אטרף
מוקד פעילות ישראלישראל ישראל
תקופת הפעילות 19891994, 19951999, 2013, 2016
סוגה רוק, סלסה, קובני
חברת תקליטים אן אם סי
הד ארצי
חברים
ארתור כץ
ויקטור אזוס
אהרוני בנארי
דורון רפאלי
זוהר כחילה
אורן בלבן
חברים לשעבר
רובנס
איתי רוזנבאום
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אטרף היא להקת רוק לטינית ישראלית, שפעלה בעיקר בתחילת שנות ה-90. להקת אטרף שילבה מוזיקת רוק עם מוזיקת ג'אז, תחת השפעות לטיניות (בעיקר סלסה ומוזיקה קובנית).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

את הלהקה הקים הזמר רובן סלמון (אשר מוכר יותר בשם נעוריו, רובנס). רובנס, יוצא פרו, שבתחילת שנות ה-80 היה חבר בלהקת "סנדלר", חבר בשנת 1989 לחבר ילדותו, נגן הבס ויקטור אזוס, ולגיטריסט אהרוני בנארי – שניהם יוצאי הלהקה הירושלמית "צליל שכן". השלושה צרפו אליהם גם את הפסנתרן איתי רוזנבאום ואת נגני כלי ההקשה אורן בלבן והמתופף דורון רפאלי[1].

הלהקה הקליטה כמה שירים באופן עצמאי, ולהיטה הראשון של הלהקה שיצא כסינגל באוגוסט 1989 היה "שולה"[2]. השיר עסק במפגש עם זונה (”אני ושולה בחצר, אחורה וקדימה וקדימה ואחור”). שיר זה זכה להצלחה ולהשמעות רבות ברדיו. עם זאת, כאשר הוצע ללהקה להופיע במסגרת התוכנית "סופסופ" (תוכנית אירוח בהנחיית גבי גזית ששודרה בערוץ הראשון), הותנתה ההופעה בהחלפת המילים הפרובוקטיביות במילים אחרות (”אני ושולה בבריסל, דודה חוזפיטה שרוקדת מאחור”). הלהקה שהייתה להוטה להופיע בטלוויזיה הסכימה להתניה[3]. למחרת הופיעה בעיתונים השוואה בין המילים המקוריות למילים החלופיות, והושמעה ביקורת על כך שהלהקה נאלצה להתכופף ולהתפשר על מנת להופיע. בהופעות מאוחרות יותר בטלוויזיה, הופיעה הלהקה עם המילים המקוריות. בתחילת 1990 הוציאה הלהקה את הסינגל השני שלה "בלומברג"[4].

בנובמבר 1990, לאחר שהפסנתרן איתי רוזנבאום הוחלף על ידי זוהר כחילה, הוציאה הלהקה את אלבומה הראשון, אטרף 2, בהפקה עצמאית בשותפות עם אולפני טריטון, ובהפצת אן אם סי[5]. בין היתר התפרסמו מאלבום זה השירים "כשאת", "אודליה", "בלומברג", ו"יום סבבה" – גרסה עברית לשיר "לה במבה", בהשתתפות שלומי שבת. מילות השירים נכתבו על ידי רובנס, והולחנו על ידי רובנס ואזוס. השיר "יום סבבה" נכלל גם באלבום הסולו השלישי של שבת "אל תלכי רחוק מדי" שראה אור בשנת 1991.

בשנת 1992 הוציאה הלהקה את אלבומה השני, קונגה, אף הוא בהפקתו של עמיר בן-משה, אך עם מעורבות גדולה יותר של כחילה, בנארי ואזוס בעיבודים ובהלחנה. בין היתר התפרסמו מאלבום זה השירים "ענבל" ו"ירושלים", וכן גרסאות כיסוי בסגנון לטיני לשירים "קפה טורקי" ו"רינה". מילות השירים באלבום נכתבו על ידי רובנס.

לאחר הוצאת האלבום הצטמצמה פעילות הלהקה, עד שבשנת 1994 היא התפצלה ואנשיה הקימו להקות אחרות. בשנת 1995 חזרה הלהקה לפעול יחד, והוציאה את אלבומה השלישי, לטיני / עברי / לטיני (בהוצאת הד ארצי). הלהיט המוכר ביותר באלבום הוא השיר "מנגו בננה".

בשנת 1997 הוציאה הלהקה אלבום אוסף בשם האוסף, אשר כלל גם 4 גרסאות כיסוי שלא פורסמו עד אז (ביניהן גרסה לטינית לשיר "אין כמו יפו בלילות").

לאחר הוצאת אלבום האוסף, דעכה פעילותה של הלהקה. בשנת 1998, במסגרת הפרויקט "עבודה עברית", חידשה הלהקה את שירו של אריק לביא, "שיר הקטר". בשנת 1999 הקליטה הלהקה שיר נוסף בשם "קונדום", שנפסל לשידור עקב תוכנו המיני-פרובוקטיבי, העוסק בקונדומים.

לאחר פירוק הלהקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בינואר 2008 הוציא לאור רובן סלמון אלבום סולו[6].

בינואר 2011 התאחדה הלהקה לרגל מופע השקה של אלבום הסולו הראשון של דורון רפאלי[7].

ב-28 בספטמבר 2013 שוב התאחדה הלהקה לצורך הופעה חד-פעמית, במסגרת אירועי הסגירה של הרדיו-בר "תדר" בתל אביב[8][9].

ביוני 2016 דווח שוב על איחוד צפוי של הלהקה[10] וימים אחדים לאחר מכן הוצגה הלהקה כאשר במתכונתה החדשה, במקום הסולן רובנס, הוצב הסולן ארתור כץ. השיר הראשון שהוציאה באיחוד 2016 הוא "מדינה בפיתה". במהלך 2017 הופיעה הלהקה עם פבלו רוזנברג[11].

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אטרף 2 (1990)
  • קונגה (1992)
  • לטיני / עברי / לטיני (1995)
  • האוסף (1997)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]