אושקוש JLTV

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אושקוש JLTV
Oshkosh-L-ATV
מידע כללי
סוג דגם כלי רכב עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה מפתחת ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מדינה מייצרת ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
יצרן אושקוש
תקופת השימוש 2019–הווה (כ־5 שנים)
דגם עוקב JLTV A2
מידע טכני
אורך 6.2 מטר
רוחב 2.5 מטר
גובה 2.6 מטר
מהירות 110 ק"מ
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אושקוש JLTV (ראשי תיבות של Joint Light Tactical Vehicle - רכב טקטי קל משולב), הוא רכב קרבי קל המיוצר על ידי חברת אושקוש ונמצא בשימוש צבא ארצות הברית ועוד מדינות החל משנת 2019. ה־JLTV בעל יכולת עבירות גבוהה וביצועי שטח משופרים. בנוסף הוא מצויד במערכת מיגון הניתנת לפירוק והרכבה לפי הצורך.

למעשה JLTV הוא שמה של תוכנית הפיתוח וההצטיידות לרכב טקטי קל שישמש כתחליף לרכבי ההאמר בצבא ארצות הברית. לתוכנית הוגשו מספר אבות טיפוס מחברות שונות ולאחר ניסויים רבים נבחר רכב בשם L-ATV של חברת אושקוש. בשל זכייתו בתוכנית מכונה הרכב בכלליות JLTV.

לצד צבא ארצות הברית וחיל הנחתים, הרכב נמצא בשימוש מדינות רבות כגון, בלגיה, ברזיל, ליטא, מונטונגרו, מקדוניה הצפונית, רומניה וסלובניה. הוא הוזמן על ידי מדינות רבות בהן ישראל, מונגוליה וסלובקיה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2006 הגיעו להבנה בצבא ארצות הברית כי הגיעה העת למצוא מחליף לרכבי האמר המזדקנים, המטרה הייתה רכב בעל שרידות גבוהה יותר ועבירות גבוהה יותר. למכרז ניגשו שבע חברות, ולאחר תהליכים ניסויים ובירוקרטיים צומצם המכרז לשלוש חברות, אושקוש, לוקהיד מרטין ו־AM General.

באוגוסט 2015 נבחרה ההצעה של אושקוש כאשר בחוזה סוכם על שלב ראשון של כ-16,000 כלי רכב בעסקה של 6.749 מיליארד דולר. הערעורים שהוגשו על ידי לוקהיד מרטין נדחו בין היתר בשל תוצאות הניסויים שהתפרסמו. הדו"ח הבלתי תלוי של הפנטגון לבדיקה והערכה תפעולית חשף כי במהלך הבדיקות אב הטיפוס של אושקוש החזיק מעמד כמעט פי שישה יותר מאשר הדגם הקרוב ביותר, אב הטיפוס של לוקהיד מרטין. הרכב של אושקוש השיג בממוצע 7,051 מייל בין כל כשל מבצעי, (המונח הטכני הוא MMBOMF - Mean Miles Between Operational Mission Failure) הרכב של לוקהיד מרטין השיג רק 1,271 מייל[1].

במרץ 2022 נפתח המכרז ל־JLTV A2, השלב השני של אספקת הרכבים בו הפסידה אושקוש ל־AM General[2].

JLTV בשימוש צה"ל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנובמבר 2023, בעיצומה של מלחמת חרבות ברזל דווח כי צה"ל יקבל 75 רכבי JLTV שיירכשו על ידי ארצות הברית וימסרו לישראל במסגרת תוכנית הסיוע הצבאי של מחלקת המדינה. כשבועיים לאחר מכן דיווחה אושקוש כי משרד הביטחון ביצע הזמנה נוספת של כמה עשרות כלי רכב, הפעם בעסקה ישירה[3]. מחירו של ה-JLTV עומד על כ-400 אלף דולר ליחידה.

הרכב שהוזמן בידי צה"ל מצויד במנוע טורבו דיזל 6,600 סמ"ק, המבוסס על הדורמקס של ג'נרל מוטורס, בתיבה אוטומטית עם 6 הילוכים, ומסוגל להגיע למהירות מרבית של 110 קמ"ש. ניתן לחמש את הרכב במקלע, בטילי נ"ט, ובמרגמת חנית. עוד דווח כי חברת פלסן סאסא הישראלית אחראית למיגון הכלים[4].

שיתופי פעולה רבים מתקיימים בין אושקוש לתעשיות הביטחוניות הישראליות וזאת מכיוון שה-JLTV הוא הרכב המועדף לניסויים שונים. כך לדוגמה ב-2021 התבצע ניסוי של חברת רפאל לשיגור טיל תמוז מעל גבי הרכב[5]. ה־JLTV גם שימש את חברת אלביט לפיתוח וניסוי מרגמת החנית[6].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אושקוש JLTV בוויקישיתוף

אתר האינטרנט הרשמי של OSHKOSH JLTV (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]