אורטינותריום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאורטינותריום
תקופה
אאוקן- תחילת אוליגוקן 47–35 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: מפריטי פרסה
תת־סדרה: Ceratomorpha
משפחה: הירקודונתיים
סוג: אורטינותריום
שם מדעי
Urtinotherium
Mingzhen, 1963
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אורטינותריום (שם מדעי: Urtinotherium) הוא סוג של יונק נכחד מהסדרה מפריטי פרסה שהשתייך למשפחה הנכחדת הירקודונתיים. הוא חי בתקופת האאוקן ובתחילת האוליגוקן, לפני 35–47 מיליון שנה. שמו ניתן על שם "אזור אורטין אבו" (Urtyn Obo) שבמונגוליה הפנימית שם נמצא ב-1963. השם "Therium" פירושו "בהמה". מאובנים נוספים של היצור התגלו בצפון סין, במונגוליה, בקזחסטן וככל הנראה גם בטרנסילבניה שברומניה.

יצור זה היה קרובו של הפרצרתריום, שהיה יונק היבשה הגדול ביותר מעולם, ושניהם השתייכו למשפחת ההירקודונתיים הקרובה לקרנפים המודרניים. לא נתגלה שלד שלו, אך נמצאה לסת תחתונה באורך 71.5 ס"מ והיא דמתה מאוד ללסת הפרקרתריום, מה שגורם להשערה שהאורטינותריום דמה לו בגודלו. השיניים היו חותכות רחבות המצויות במרכז הלסת ושימשו ללעיסת עלים, בדומה לקרנפים. קצה הלסת הייתה שפופה מעט ואולי דמתה לחדק. מבנה השיניים מרמז שהיה קרוב לסוגים קדומים יותר כמו ה-Juxia, אך היה שלב מעבר לפרקרתריום.

התנהגות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקרנף הקדום היה אוכל עלים מהעצים שהשתמש בצווארו הארוך כדי לקטוף עלים מהעצים. בשל גודלו היה, ככל הנראה, חסר טורפים טבעיים, אך היה נאלץ ללדת גור יחיד ולטפל בו במשך זמן ממושך לבגרות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אורטינותריום בוויקישיתוף