אורביטר k1

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אורביטר k1 על מסילת שיגור

אורביטר K1 הוא כטב"ם מסוג חימוש משוטט אשר פותח ומיוצר על ידי חברת אירונאוטיקס הישראלית.

האורביטר K1 נבנה על תשתית כטב"ם הדגל של אירונאוטיקס – האורביטר 2. לשני הכטב"מים תשתיות זהות של אוויוניקה, שליטה ובקרה ומבנה גוף דומה. לאורביטר K1 יכולת שהייה באוויר של עד שעתיים, הוא נושא מצלמה בעלת יכולות צילום יום ולילה, וראש קרבי של 3 ק"ג חומר נפץ. בהתאם למיקום ספציפי של מטרה, האורביטר K1 משוגר לאוויר, מגיע לאזור הרצוי ומסוגל לתקוף את המטרה – בין אם היא נייחת ובין אם היא בתנועה. אפשרות נוספת היא לשגר אותו לאזור מסוים ללא נקודת ציון ספציפית, ובמקרה זה הוא יודע לסרוק את האזור, לאתר בעצמו את המטרה ולבצע תקיפה. שלא כמו כלים משוטטים אחרים, במידה שלא מתבצעת תקיפה, ניתן להחזיר ולהנחית אותו בבסיס האם, בעזרת המצנח שהוא נושא עמו.

פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתלונה שהוגשה למשרד הביטחון נטען כי משלחת של אירונאוטיקס ערכה ביולי 2017 הדגמה חיה של יכולות התקיפה של האורביטר K1 במהלך ביקור עסקי בבאקו, בירת אזרבייג'ן. מפעילי הנשק סירבו לתקוף עמדה של הצבא הארמני בנגורנו קרבאך, כפי שדרשו נציגי הצבא האזרי, על כן נאלצו בכירי המשלחת לחמש ולהטיס את שני הכטב"מים בכוחות עצמם. המנהלים החטיאו את מטרותיהם, אך בהתייחסות של בכיר בצבא הארמני נטען כי שני חיילים נפצעו בתקרית.[1] החברה הכחישה את הנטען בתלונה.

ב-29 באוגוסט 2017, בעקבות חקירת משרד הביטחון, הקפיא אגף הפיקוח על היצוא הביטחוני (אפ"י) את רישיונות השיווק והייצוא על דגם זה של החברה באזרבייג'ן,[2] צעד שמסכן חוזה קיים של החברה עם אזרבייג'ן, ששוויו מוערך ב-20 מיליון דולר. בפברואר 2019 ביטל משרד הביטחון את התליית הרישיון.[3]

בדצמבר 2021 הגישה המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה כתב אישום נגד החברה ושלושה מבכיריה בגין עבירה על חוק הפיקוח על יצוא ביטחוני.

באוגוסט 2023 פרסמה הזרוע הצבאית של חמאס תיעוד של הכלי אשר לטענתם הופל מעל שמי עזה.[4]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]