אופוסום גדול-אוזן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאופוסום גדול-אוזן
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: אופוסומאים
משפחה: אופוסומיים
סוג: אופוסום
מין: אופוסום גדול-אוזן
שם מדעי
Didelphis aurita
וייד-נאוויד, 1826
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אופוסום גדול-אוזן (שם מדעי: Didelphis aurita) הוא כיסאי דרום-אמריקני גדול בסוג אופוסום שמצוי לאורך החוף המזרחי של אמריקה הדרומית. הוא תואר מדעית לראשונה בשנת 1826 על ידי חוקר הטבע הגרמני מקסמיליאן וייד-נאוויד והוא בין המינים הקטנים בסוג. בעבר נחשב לתת-מין או אוכלוסייה מבודדת של אופוסום מצוי.

אנטומיה ומראה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אופוסום גדול-אוזן עם פנים בהירות.

האופוסום גדול האוזן דומה מאוד לאופוסום המצוי אך קטן וכהה ממנו; אורך ראשו וגופו 35–37 ס״מ, אורך זנבו 35–37 ס״מ ומשקלו 930 עד 1.3 קילוגרם. הזכרים גדולים וכבדים מן הנקבות. הגוף מגושם ומוצק והראש גדול, מסיבי ומשולש. החוטם מחודד עם אף ריבועי גדול. האוזניים גדולות, רחבות ודיסקתיות. הזנב ארוך, עבה וקשקשי, והוא פרוותי בשלישו הראשון. הגפיים קצרות ומוצקות. כפות הידיים והרגליים גדולות ובעלות טפרים חזקים. הנקבה בעלת כיס מפותח.

הפרווה של אופוסום גדול-אוזן גסה וזיפית ומורכבת משתי שכבות: שכבה תחתונה צהובה ושכבה עליונה אפורה או שחורה. צבע הפרווה נע בין צהוב-מלוכלך לאפור כסוף, ולעיתים קרובות היא מתכהה עד לשחור מבריק. הגב נוטה להיות כהה בדרך כלל, והירכיים, הזרועות והכתפיים שחורים. הצד התחתון בצבע צהבהב-כתמתם או אפרפר חיוור. הראש שחרחר, צהבהב או מעורב משניהם, וסימוני הפנים שלו כוללים פס שחור על החרטום וכתם שחור בצורת V שיורד מהעיניים עד לחרטום. סימוני הפנים עשויים להיות מצומצים מאוד ולהסתכם בטבעות סביב העיניים, ולעיתים הם נטמעים לחלוטין בפרווה השחורה של שאר הפנים (במקרה שהראש שחור). החוטם והאף ורודים. האוזניים שחורות, והזנב שחור בבסיס וורוד בשאר. כפות הידיים והרגליים שחרחרות והאצבעות ורודות.

תפוצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האופוסום גדול האוזן נפוץ באמריקה הדרומית; טווח התפוצה שלו מוגבל באופן כללי לחוף המזרחי של היבשת, והוא מצוי בדרום ומזרח ברזיל, מזרח פרגוואי והקצה הצפוני של ארגנטינה; יש לו חפיפה באזורים רבים אם אופוסום לבן-אוזן הגדול והכבד יותר. בית הגידול שלו נמצא בעיקר באזור היער האטלנטי ויערות עננים לחים של אראוקריה ובמידה פחותה יותר גם בסוואנות מיוערות של הסראדו. הטמפרטורה הממוצעת בבית גידולו נעה בין 17 ל-24 מעלות, וכמות המשקעים הממוצעת 2,000-1350 מילימטר לשנה.

אקולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האופוסום גדול הוא יונק לילי ובודד; הוא פעיל בעיקר על האדמה, אם כי מסוגל לטפס בקלות על עצים. הבחירה שלו אם להיות פעיל בעיקר על העצים או האדמה עשויה להיות קשורה לנוכחות של אופוסום ארבע-עיני ואופוסום צמרירי חשוף-זנב, כדי להימנע מתחרות על מקורות מזון. לאופוסום שטח מחיה קבוע, כאשר הנקבות הן היחידות שטריטוריאליות - בעיקר כלפי נקבות אחרות. הנקבות תופסות טריטוריות קטנות ואיכותיות יותר כדי להקטין את הצורך בתנועה מיותרת, והטריטוריה הטובה ביותר מוחזקת בדרך כלל על ידי הנקבה הדומיננטית והגדולה באזור. הזכרים פעילים בשטחים גדולים יותר. האופוסומים עשויים לסמן את שטחם באמצעות בלוטת הריח הצווארית.

אופוסום גדול-אוזן באזור היער האטלנטי.

האופוסום גדול האוזן הוא אוכל-כל, ותזונתו מורכבת בעיקר מפרוקי רגליים ופירות; הוא צורך גם חסרי חוליות, מכרסמים, זוחלים, דגים, נחשים וציפורי שיר ואפילו אופוסומים ממינים קטנים דוגמת אופוסום עכברי. בין חסרי חוליות שזוהו כנצרכים על ידו ניתן למנות נמלים, חגבים, חפושיות, מרבה רגליים, סרטנים ופרפרים. לפחות 22 מיני פירות זוהו כנאכלים על ידי המין. הנתח של הפירות מכלל התזונה גבוה בעיקר בעונה הגשומה שאז הם נמצאים בשפע. הטורפים של האופוסום כוללים פומת ההרים, יגוארונדי, אוצלוט, ודורסי לילה גדולים; ככל הנראה האופוסום חסין מפני הארס של גומצן חניתי וגומצן יאררקה. בתגובה לנוכחות טורף, האופוסום עשוי להעמיד פני מת ולהימלט בשעת הכושר.

האופוסום גדול האוזן פוליגמי בדומה למינים אחרים. הזכרים תרים אחר נקבות בשטח המחיה הקבוע, ומאתרים אותם באמצעות חוש הריח והאזנה לקולות. עונת הרבייה חופפת לעונת הגשמים שאז המזון שופע יותר ומקל על הנקבה להניק, ובתנאים סביבתיים טובים היא מסוגלת להמליט 2–3 פעמים בעונה. האופוסומית נכנסת להיריון קצר שנמשך עד כ-14 ימים, ולאחריהם היא ממליטה שגר בינוני של עד 7 צאצאים שזוחלים לכיס שלה ונצמדים לפטמות. הם גדלים בכיס במשך כ-3 חודשים ונגמלים לקראת סוף עונת הגשמים כאשר המזון עדיין זמין מאוד. הגורים המתבגרים יכולים להתרבות כבר בעונת הגשמים הבאה. תוחלת החיים של האופוסום בטבע עומדת על כשנתיים.

מצב[עריכת קוד מקור | עריכה]

האופוסום גדול האוזן מסווג על ידי הרשימה האדומה של IUCN במצב השימור ללא חשש (LC), בגלל תפוצתו הרחבה, אוכלוסייתו הגדולה, סובלנות לשינויים בבית הגידול, התרחשות במספר אזורים מוגנים, ומשום שלא סביר שיסווג בקרוב בקטגוריה מאוימת יותר. למרות שמתרחש ציד לבשר על ידי תושבים מקומיים, נראה שאין לזה השפעה רבה על מספריו ומגמת האוכלוסייה מוגדרת כיציבה. בירוא יערות עשוי להיות איום מקומי בפרגוואי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אופוסום גדול-אוזן בוויקישיתוף
  1. ^ אופוסום גדול-אוזן באתר הרשימה האדומה של IUCN