אוניית משוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ספינת המשוטות "אולבני" (1826) בנהר הדסון

אוניית משוטהאנגלית: paddle steamer) היא סוג היסטורי של אוניית קיטור מן המאה ה-19, שהונעה על ידי שתי מְשׁוֹטוֹת (paddlewheels), אחת מכל צד באמצעיתה, או על ידי מְשׁוֹטָה יחידה בירכתיה.[1] את המשוטות סובב מנוע הקיטור שלה. הסוג הראשון והיותר נפוץ נקרא "אוניית משוטות צידיות" (sidewheeler); הסוג השני נקרא "אוניית משוטה יַרְכָּתִית" (sternwheeler). קטנות מהן בגודלן הן "ספינות משוטה" (paddle boats), גם הן משני הסוגים.

תולדותיה של אוניית הקיטור בעלת הדוודים המוסקים בפחם ומנוע הקיטור הבוכנאי משתרעות על פני כ-150 שנים, מהעשור הראשון של המאה ה-19 עד סוף מלחמת העולם השנייה (1945) לערך. אוניות המשוטה שייכות לשליש הראשון של תקופה זו; שני השלישים המאוחרים יותר הם: אוניית הקיטור העשויה ברזל ומונעת על ידי מדחף ואוניית הקיטור המדחפית בעלת מנוע הקיטור הרב־דרגתי.[2] קיימות עדיין בימינו אוניות וספינות משוטה פעילות אחדות, אך הן משמשות רק כספינות טיול ואטרקציה לתיירים.

הצעות ותוכניות להנעת ספינות באמצעות משוטים מכניים, גלגלי משוטים או משוטות המופעלים בכוח השרירים או על ידי בהמות עבודה ידועות עוד מהמאה החמישית לספירה. ספינות אחדות אף נבנו והושטו, אך בשל החיסרון המובנה שלהן לא היה להן כל המשך. אוניית המשוטות באה לעולם רק כאשר התאפשר לרתום את מנוע הקיטור להנעת כלי שיט. זכות הראשונים שייכת למרקיז דה ז'ופרואה (אנ'), שבנה והשיט ב-1783 בנהר סוּן בצרפת את ספינת המשוטות הניסיונית הראשונה בהיסטוריה – "פירוסקאף", שהונעה על ידי מנוע קיטור של ואט. ספינת הקיטור השימושית הראשונה, לגרירת ארבות משא בתעלת פורת' אנד קלייד בסקוטלנד, היא "שארלוט דאנדס", שהונעה על ידי משוטה פנימית (inboard paddlewheel) ונבנתה ב-1801 על ידי ויליאם סימינגטון (אנ'). ספינת הקיטור המסחרית הראשונה בעולם, "קלרמונט", שהונעה על ידי משוטות צידיות, נבנתה על ידי רוברט פולטון ב-1807 בנהר הדסון ושרתה כמעבורת נוסעים מ-1807 עד 1814. "קומט", ספינת הקיטור המסחרית הראשונה באירופה, נבנתה ב-1812 על ידי הנרי בל בנהר קלייד בסקוטלנד. ספינות אלו בישרו את הולדתה של אוניית המשוטות, שנפוצה בהדרגה בנהרות אמריקה, אירופה, אסיה ואפריקה, וחצתה ימים ואוקיינוסים עד שנדחקה על ידי אוניית המדחף היעילה ממנה.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Greenhill, Basil (1993). "Chapter 1: Steam Before the Screw" in: Robert Gardiner (editor), The Advent of Steam – The Merchant Steamship before 1900. London, Conway Maritime Press. Pp. 11-27.
  • Lambert, Andrew (1992). "Chapter 1: The Introduction of Steam". Robert Gardiner (editor), Steam, Steel and Shelfire – The Steam Warship 1815-1905. London, Conway Maritime Press. pp. 14-29.
  • Maber, M. (1980). Channel Packets and Ocean Liners, 1850-1970. National Maritime Museum – The Ship Series. London, HMSO.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אוניית משוטה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ המונחים "משוטה" (paddlewheel) ו"אוניית משוטה" (paddle ship) חודשו על ידי האקדמיה ללשון העברית, מילון למונחי הימאות, תש"ל (1970). להבי המשוטה נקראים באנגלית floats או boards;‏ paddle באנגלית הוא משוט קצר שאוחזים בו בשתי ידיים באוויר ולא משעינים אותו על מלגז; הוא נקרא בשפת דיבור "משוט אינדיאני", להבדיל מ"משוט" רגיל (oar). סירת פדלים (אנ'), שגם היא מונעת על ידי משוטות, נקראת באנגלית pedalo או pedal boat.
  2. ^ Greenhill (1993), p. 11.
ערך זה הוא קצרמר בנושא כלי שיט. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.