אולטראס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האולטראס של לבסקי סופיה
האולטראס של לאציו
ויכוח גרפיטי בין קבוצות אוהדים בחולון. "MF" (בר"ת: Maccabi Fanatics) מתייחס לאחת מקבוצות האוהדים של מכבי תל אביב בכדורגל; אשר נכתב על גבי "PB" (ר"ת: Purple Brothers), קבוצת אוהדים של הפועל חולון בכדורסל.

אולטראס הוא כינוי לחבורות מאורגנות של אוהדי קבוצות ספורט אדוקים, לרוב לכאלו שאחראיות על התפאורה ומובילות את העידוד ביציע במהלך המשחק.

לאולטראס יש מאפיינים אחדים ובהם: עידוד בלתי פוסק של קבוצתם בזמן משחק תוך שימוש באמצעי עידוד כגון תפאורה, דגלים, שלטים ואף פירוטכניקה לשם הגברת ההשפעה, ולעיתים קרובות גם אי-ציות לרשויות הספורט ופעילות חשאית על מנת לחמוק מהן, הטלת מורא על יריבים בזמן משחק. אוהדי אולטראס נוהגים לחבר שירים שמטרתם לדרבן את קבוצתם בזמן המשחק באמצעות שירה במקביל של אוהדים רבים. לשירים אלו יש מנגינה קליטה עם שורות החוזרות על עצמן.

היריבות בין קבוצות אולטראס שונות עשויה להיות מושפעת בין השאר ממתחים גזעיים, אידאולוגיות פוליטיות, ומשחקי דרבי בין שתי קבוצות מאותה עיר. קבוצות אולטראס של מועדונים שונים ממדינות שונות לעיתים מקימות ביניהן "ברית אוהדים" על בסיס ערכים או היסטוריה דומים, למשל רשת Alerta Network! של קבוצות אולטראס אנטיפשיסטיות ברחבי אירופה.

ארגוני אולטראס לרוב דוגלים באנונימיות של חברי הארגון שלהם ולעיתים אף בבדלנות משאר קהילת אוהדי הקבוצה האהודה שלהם, בין אם באופן חלקי ובין אם באופן מלא, כדי למנוע בעיות עם משטרה, ועם ארגוני אולטראס אחרים ולעיתים אף עם אוהדים אחרים של אותה קבוצה ואפילו גם עם אנשי ועובדי הקבוצה עצמה וגם בשביל פרטיות. הם עושים את זה בזאת שהם רעולי פנים, טשטוש פנים בתמונות, הרכבת משקפי שמש, חבישת כובעים, החל ממגפת הקורונה גם עם מסכות ולא מפרסמים שמות של חברי ארגון וממעיטים בלהשתתף ולהיות פעילים בפעילויות ובדיונים בפורומים של אוהדי הקבוצה ושל הקבוצה עצמה. על כן הם בדרך כלל נעזרים בעמותת האוהדים של קבוצתם האהודה הפועלת לצידם ומדברת בין השאר בשמם בעיקר באמצעי התקשורת.

מקור השם מגיע מן הכדורגל האיטלקי; עם זאת, קבוצת האוהדים הראשונה שהתאפיינה כארגון אולטראס היא 'טורסידה' של היידוק ספליט, שהוקמה כבר בשנת 1950 ונקראה כך על שמם של ארגוני האוהדים הברזילאיים, עוד בטרם רווח השימוש בשם אולטראס. קבוצת האוהדים הראשונה שעשתה שימוש בשם אולטראס הייתה ארגון האוהדים של מועדון הכדורגל סמפדוריה בשנת 1969. בעקבותיהם הקימו ארגוני אוהדים נוספים של מועדוני הכדורגל של טורינו ולאציו קבוצות אולטראס משלהם, תחת השימוש בשם זה.

בישראל קיימים מספר ארגוני אולטראס וביניהם "מכבי פאנטיקס" של מכבי תל אביב, "הקופים הירוקים" של מכבי חיפה, "אולטראס הפועל" של הפועל תל אביב ועוד. ארגון האוהדים הראשון שקם בישראל היה "אולטראס מכבי 96", שכשמו כן הוקם בשנת 1996.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אולטראס בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא ספורט. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.