אוויתלמסוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאוויתלמסוס
תקופה
קרטיקון עליון
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: פרוקי-רגליים
מחלקה: סרטנים עילאיים
סדרה: מעשירי רגל
תת־סדרה: Pleocyemata
משפחה: Dakoticancridae
סוג: אוויתלמסוס
מין: Avittelessus grapsoideus
שם מדעי
Avitelmessus
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אוויתלמסוס (שם מדעי: Avittelessus) הוא סוג של סרטן נכחד שהתקיים במזרח ארצות הברית של הקרטיקון העליון. הוא תואר ב-1923 בידי החוקרת מרי ג'י. רטבון (אנ') ובו נכלל מין אחד - Avittelessus grapsoideus. כיום משייכים את הסוג למשפחה הנכחדת Dakoticancridae, אף שכמה חוקרים מציעים לשייך אותו למשפחה Atelecyclidae, בה קיים היום הסוג Atelecyclus מהאוקיינוס האטלנטי.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרטן התגלה בתצורות פידי (אנ') שליד נהר פידי בקרוליינה הצפונית וקרוליינה הדרומית. מאובנים נוספים התגלו בשכבות שונות של הקרטיקון באלבמה ובמישור החוף המזרחי ועמק המיסיסיפי.

סרטן זה היה בעל קליפה קשיחה ורחבה של שלד חיצוני באורך 5.7 ס"מ והיה דומה במראהו מעט לסרטני עכביש מודרניים, אף קטן יותר ובעל קונכייה מעוגלת. לפי מספר הצעות הוא התקיים בדומה לכמה חילוניים (Ocypodidae), כמו סרטן כנר והיה בעל מבנה ייחודי של צבתות בשני גדלים. על הגוף כוסו גבשושיות עם קווי מתאר עדינים וגם הרגליים כוסו בציפוי מגונן.

ככל הנראה הסרטן היה שוכן חופים שניזון מנבלות או שהיה אוכל-כל כמו מרבית הסרטנים המודרניים שאולי נאכל בידי מספר זוחלים ימיים, דינוזאורים ופטרוזאורים שוכני חופים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אוויתלמסוס בוויקישיתוף
  • אוויתלמסוס, באתר GBIF (באנגלית)