אובציה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אובציה
Овация
תיאור פרס על הישגים בתעשיית המוזיקה
מדינה רוסיהרוסיה רוסיה
הגוף המעניק המשרד לתרבות ולתקשורת המונים של רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפרס 1992–הווה (כ־32 שנים)
www.ovacija.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אובציהרוסית: Овация) הוא פרס מוזיקלי לאומי רוסי בתחום המוזיקה הפופולרית, נוסד כאנלוג לפרסי מוזיקה זרה - "פרס גראמי" האמריקאי ו"פרסי המוזיקה הבריטית". הטקס הראשון התקיים בשנת 1992. מאז 1995 הפרס זוכה בתואר "פרס המוזיקה הרוסית הלאומית", והוא מכסה את כל הז'אנרים, כולל מוזיקה קלאסית, מוזיקה עממית, מוזיקת רוק ופופ, ג'אז ותיאטרון מוזיקלי.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצגת הפרס התקיימה ב־12 בספטמבר 1991 באולם הקונצרטים המרכזי של המדינה "רוסיה" שנמצא במלון על אותו השם. בתחילה הוצע לקבוע את הזוכים על ידי הקהל: כל אחד מהם יכול לרכוש כרטיס מיוחד, למלא אותו ולשלוח אותו למארגנים. עם זאת, שיטה זו סייעה בזיהוי הזוכים רק בטקס הראשון בשנת 1992. בכל האובציות שלאחר מכן נקבעו הזוכים על ידי הצבעת מושבעים סגורה - על ידי הוועדה האקדמית הגבוהה, הכוללת אנשי עסקים, עיתונאים ונציגי תרבות[1]. לזוכים הוענקו פסלונים - מיניאטורות פיסוליות על דוכן עשוי אבן יקרה, ומשכפלות שתי כפיים מחיאות כפיים בצבע זהב.

לבקשת משרד התרבות של הפדרציה הרוסית בשנת 1995, הפרס נרשם בממשלת רוסיה וקיבל מעמד של "פרס המוזיקה הרוסי הלאומי". הפרס נערך בכמה עשרות מועמדויות, בהן "סולן השנה", "מלחין השנה", "אלבום הקונצרט הטוב ביותר", "הבכורה הקולית הטובה ביותר של השנה" וכן הלאה. הוענקו גם פרסים מיוחדים - "אגדה חיה", "לתרומה מיוחדת להתפתחות התרבות הרוסית". הטקס החגיגי נערך מדי שנה (למעט 1993, 2003-2007) באולם הקונצרטים המרכזי של המדינה "רוסיה" או בארמון הקרמלין הממלכתי.

במהלך השנים, כ-400 דמויות מובילות באמנות מוזיקלית הפכו לבעלי הפסלון. להקת Na-Na והמפיק בארי אליבסוב קבעו שיא בכך שזכו בפרס 12 פעמים. בנוסף קיבלה הלהקה Na-Na את פרס אובציה בקטוריה "הלהקה הטובה של העשור", ובארי אליבסוב בקטגוריה "המפיק הטוב ביותר של העשור". לאלה פוגצ'ובה יש 6 פסלונים ב־6 קטגוריות: "סולנית פופ" (1992), "אגדת חיה" (1994), "במאי-מפיק" (1995), "להיט השנה" (1997), "זמרת העשור" (2001), "הלהיט המוצלח של העשור" (2001). להקת אגאתה כריסטי היא להקת הרוק היחידה שקיבלה 4 פסלוני אובציה[2].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אובציה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Р. И. А. Новости, Национальная Российская премия "Овация". Справка, РИА Новости, ‏20111030T0930 (ברוסית)
  2. ^ Журнал БОСС, Овации и поздравления, Журнал БОСС, ‏2019-04-01 (ב־)