אהבה אבודה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אהבה אבודה הוא ספר שנכתב על ידי הסופרת האמריקאית אליסון ריצ'מן, ויצא לאור בשנת 2016. הספר הפך לרב-מכר בינלאומי. ייחודו של הספר בכך שהוא מבוסס על סיפור אמיתי שהתרחש במהלך השואה.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת הסיפור מתרחשת בתקופת מלחמת העולם השנייה. לנקה, שנולדה וגדלה בפראג שבצ'כיה, הכירה במהלך לימודיה באקדמיית האומנות בפראג את ורושקה קוהן. בארוחת שבת אחת אכלה לנקה אצל חברתה ורושקה, שם הכירה את אחיה, יוזף, התאהבה בו, והם הפכו לבני זוג. עם הפלישה הנאצית לצ'כוסלובקיה, השיג דוד של יוזף כרטיסי טיסה לארצות הברית למשפחתו וכן ללנקה, כדי שיברחו מהמלחמה הקרבה. לנקה לא הסכימה לטוס בלי משפחתה, ויוזף הבטיח לה שידאג גם למשפחתה. יוזף שכנע את לנקה להתחתן איתו, אולם בבוקר שלאחר החתונה סיפר יוזף ללנקה שלא הצליח להשיג כרטיסים למשפחתה. יוזף דיבר עם אביה, והם סיכמו ביניהם שתטוס בלעדיהם. לנקה לא הסכימה לכך. לבסוף הוסכם שלנקה תישאר עם משפחתה בפראג עד שיוזף ישלח להם כרטיסים, וכך היה. יוזף טס לבריטניה לפני הפלגתו לארצות הברית, ולנקה נשארת עם משפחתה. באותו זמן מגלה לנקה שהיא בהיריון. ורושקה - אחותו של יוזף והוריה מתים בעת ההפלגה, ויוזף מגיע לארצות הברית שבור ממות בני משפחתו. ללנקה נודע על האירוע והיא בטוחה שיוזף אהובהּ מת. בשל הצער עוברה מת ברחמה. לנקה ומשפחתה נשלחים לגטו טרזין שם היא עובדת בציור קונסטרוקציות של הגטו. לאחר זמן מה אימה נשלחת בטרנספורט למזרח, לאושוויץ, ואליה מצטרפת כל המשפחה. הוריה נשלחים למשרפות, והיא ומרתה אחותה נשלחות להוציא רכוש מבגדים של היהודים שנשלחו למשרפות. מרתה מסתבכת עם חייל גרמני בזמן עבודתה והחייל יורה בה למוות.

בסוף המלחמה לנקה מכירה את קארל גוטליב, חייל אמריקאי. היא מתחתנת איתו, ונולדת להם בת בשם אליזה. כעבור מספר שנים לאליזה נולדת בת בשם אלינור. לאחר שיוזף מגיע לארצות הברית הוא מכיר את אמליה ומתחתן איתה. לזוג נולדים שני ילדים: רבקה וג'ייקוב. לאחר מספר שנים נולד לרבקה בן בשם ג'ייסון. כל אותו הזמן שולח יוזף מכתבים ומחפש את לנקה, אך אינו מוצא אותה.

הסיפור מסתיים כשמשפחותיהם של אלינור טאנץ (נכדתה של לנקה) וג'ייסון באום (נכדו של יוזף) מתכנסים לחגוג אירוסין. לנקה ויוזף נפגשים ומזהים זה את זה.

דמויות מרכזיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • לנקה יוזפינה מייזל - נערה צ'כית יהודייה, בת למשפחה אמידה בעיר פראג, בתו של סוחר כלי קריסטל וזכוכית צבעונית, עבדה בגטו טרזין בתור ציירת.
  • יוזף קוהן- בחור צ'כי יהודי שלמד רפואה, היה מיילד במקצועו ואחיה הגדול של ורושקה. הוא התאהב בלנקה במבט ראשון והתחתן איתה.
  • מרתה- אחותה הקטנה של לנקה, קטנה ממנה בעשר שנים. היא נשלחה עם משפחתה לטרזין ולאחר מכן לאושוויץ, שם נורתה למוות.
  • ורושקה קוהן- למדה באקדמיה לאומנויות יחד עם לנקה חברתה, אחותו הקטנה של יוזף. היא נספתה במהלך הפלגה לארצות הברית כשמשפחתה ברחה מהמלחמה.
  • לוצ'יה- עוזרת הבית בביתה של לנקה למשך זמן רב. במהלך המלחמה שומרת על החפצים בעלי הערך של משפחתה של לנקה.

רקע היסטורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת הסיפור מתרחשת בצ'כיה של מלחמת העולם השנייה. ב-5 במרץ 1939, הביע היטלר רצון לספח את אוסטריה ואת צ'כוסלובקיה והתווה את התוכנית להתפשט מזרחה. נשיא צ'כוסלובקיה התפטר לאחר שראשי ממשלת בריטניה וצרפת הסכימו להעביר שטחים מצ'כוסלובקיה להיטלר כדי למנוע מלחמה. לבסוף הפכה צ'כוסלובקיה לפרוטקטורט בידי היטלר. מאז הכיבוש הגרמני השתנה גורל היהודים בצ'כוסלובקיה. החל גל מאסרים של מאות אלפי יהודים, על פי ההגדרה הגזענית של חוקי נירנברג. היהודים נרדפו, היו נגדם הסתות, בתי כנסת הועלו באש ונערכו עליהם פשיטות בבתי קפה ברחובות. הם פוטרו ממשרותיהם, נמנעו מהם קצבות מזון מסוימות, אסרו עליהם להשתמש בטלפונים, הם סולקו מבתי הספר, ונאסר עליהם להשתמש בתחבורה ציבורית. כמו כן, היהודים נצטוו להירשם ולמסור את חפציהם ואת רכושם לממשלה. בעקבות אירועים אלו ברחו יהודים רבים משטחי החסות או גורשו. עד שנת 1941 נותרו בקהילה כ-88,105 יהודים מתוך 118,310. החל משנה זו הצטוו היהודים לענוד טלאי צהוב, וכן החלו המשלוחים הראשונים לגטו טרזין/טרזינשטט, שהיה גטו לראווה, ומקום ריכוז ליהודים שהיו עתידים להישלח למחנה ההשמדה אושוויץ. גטו זה הוקם כדי לשכנע את העולם שהיהודים תחת השלטון הנאצי זוכים ליחס הוגן למרות התנאים הקשים של ימי המלחמה.[1][2][3][4]

גורל יהודי צ'כיה במלחמת העולם השנייה מתואר לאורך כל הספר. בתחילה מסופר שאבא של לנקה חוזר יום אחד הביתה ומספר שהרסו לו את בית המלאכה. בנוסף, מסופר שלעסק המשפחתי של חברה של לנקה, אלזה, נופצו החלונות ונגנב ממנו רכוש. התיאור של משפחותיהם של לנקה ושל יוזף שעונדות טלאי צהוב, תואם אף הוא את המציאות ההיסטורית הידועה. כמו כן, בסיפור, לנקה ובני משפחתה נשלחים לעבוד בעבודות שונות בגטו טרזין. בסיפור מתואר שכאשר נציגי האו"ם מגיעים לגטו, משפרים הגרמנים את התנאים בגטו ומציגים בפניהם תרבות ענפה ואומנות המתקיימות בגטו.[1][2][3]

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורות רבות נכתבו על הספר "אהבה אבודה". הביקורות החיוביות משבחות את הספר ומתארות אותו כייחודי ומרתק, כספר השואב לתוכו את הקורא. הביקורות השליליות משמיצות את כתיבתה של הסופרת ומתארים את הספר כמשעמם. מבקרים רבים התחברו לספר בשל העובדה שהוא מבוסס על סיפור אמיתי ועלילתו מתרחשת בתקופת השואה. לעומת זאת, מבקרים אחרים רואים את הספר כקלישאתי, נטול דמיון, ללא ייחודיות ולא משכנע מבחינה רגשית.[5][6]

על הסופרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

אליסון ריצ'מן, נולדה בשנת 1972. את ילדותה היא בילתה בלונג איילנד שבארצות הברית, וביפן. היא כתבה רומנים כמו "האישה האבודה" ו"גן המכתבים" שתורגמו ל-20 שפות. רוב ספריה הם על יהודים בתקופת השואה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 עליזה אהרמן ש"ק, יומן טרזין
  2. ^ 1 2 ישראל גוטמן, האנציקלופדיה של השואה, כרך שלישי, 1990
  3. ^ 1 2 ליוויה רוטקירכן, תולדות השואה בוהמיה ומורוויה
  4. ^ יד ושם, בוהמיה ומורביה, פרוטקטורט
  5. ^ לי יניני, ביקורת ספרותית על אהבה אבודה - פרוזה מאת אליסון ריצ'מן, באתר סימניה, ‏20.2.2016
  6. ^ אתר למנויים בלבד עלית קרפ, קל ושואה הם שני הפכים? גם אני חשבתי ככה, באתר הארץ, 9 במרץ 2016